Az európai új autó kiértékelési program, az EuroNCAP júliusi programjában öt kategória tizenhét képviselője került terítékre. A tesztprogram fennállása óta első ízben terepjárókat, valamint roadstereket is bevizsgáltak, a magyarországi piacon azonban – legalábbis a fizetőképes keresletet tekintve – ezeknél nagyobb érdeklődésre tarthat számot az apróságok vetélkedője, még akkor is, ha a négy vizsgált modell közül kettő a kategória prémium szegmensébe sorolható.
Az Audi A2 alumínium térváza magas pontszámot ígért. Nem is okozott csalódást az autó: minden téren kielégítő teljesítményt nyújtott. Frontális ütközésnél az utascella csupán kismértékű deformációt szenvedett, egyedül a vezető mellkasát érő terhelés, valamint a kis autókban szinte megoldhatatlan kihívást jelentő, térdsérülés elleni védelem hiányosságai adtak okot némi aggodalomra. Az oldalirányú ütközésnél maximális pontszámot ért el az autó. A tesztben szereplő többi modellhez hasonlóan a gyár külön kérésére – és költségére – egy függönylégzsákkal felszerelt változatot az úgynevezett oszlop-tesztnek is alávetették. A lámpaoszlopnak pördülő autó sérüléseit szimuláló eljárás során megfelelően teljesítettek az autók, ám mivel a légzsák minden esetben feláras opció volt, az értékelés nem változtatott a végeredményen.
A másik luxus-törpe a BMW által újjáélesztett Mini volt. Egy korábbi vizsgálat során kétségek merültek fel a légzsákok érzékelőivel, valamint az oldalsó merevítésekkel kapcsolatban, így a nyári teszten már egy továbbfejlesztett modell vett részt. A kocsiszekrény szerkezeti torzulása jelentéktelen volt, azonban a bábu feje a légzsákon átütve hozzáért a kormánykerékhez, így a szabványos 64 km/h-nál nagyobb sebességű ütközéseknél fennállhat a sérülés veszélye. Az oldalvédelem a feláras függönylégzsákokkal és azok nélkül egyaránt kielégítő volt.
Mindkét modellnél jobban teljesített a frontális ütközés terén az Opel Corsa, bár a mérések szerint a légzsákok elérték teljesítő-képességük határát. Az oldalról érkező ütközést már kevésbé tolerálta a kis autó: jelentős terhelést mértek a bábuk medencéjénél és hasüregénél, a hús-vér utasok pedig valószínűleg mellkasi sérüléseket is szenvedtek volna – ennek ellenére ezen a téren a Corsa holtversenyben végzett a Minivel.
A negyedik, és egyben legbiztonságosabb autó az új VW Polo volt. Ezüstérmes konszerntársához hasonlóan maximális pontszámot ért el az oldalütközésnél, frontális becsapódásnál azonban még a Polo sem képes a kategória átlagánál jobb védelmet nyújtani az első utasok térdének.
Ez az átlagos teljesítmény persze még mindig sokkal jobb, mint néhány éve volt. A 2000-es Polo modell 76 %-os összeredményéhez képest az újonc 82 százalékot ért el. Még szembetűnőbb a Corsa fejlődése, amely a három évvel ezelőtti 53-mal szemben most már 74 százalékot kapott. Az EuroNCAP tehát végül is elérte a célját: a jobb minősítésért való küzdelem során a gyárak valóban egyre hatékonyabb védelmi rendszereket dolgoznak ki az autók számára – ennek pedig a márka marketingeseinél csak a vásárlók örülhetnek jobban.
Negyven évvel ezelőtt váltott összkerékhajtásra a Lancia a ralipályákon
