Kicsi a bors, de biztonságos

Az EuroNCAP idén nyáron újabb törésteszt-sorozatot hajtott végre, amelyben többek között négy új kisautó ütközési biztonságát is vizsgálták. Az eredmények magukért beszélnek: a folyamatosan szigorodó elvárások ellenére modellévről modellévre biztonságosabbak lesznek az egykor mozgó koporsónak tekintett városi minik.

Jávor József
2002. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai új autó kiértékelési program, az EuroNCAP júliusi programjában öt kategória tizenhét képviselője került terítékre. A tesztprogram fennállása óta első ízben terepjárókat, valamint roadstereket is bevizsgáltak, a magyarországi piacon azonban – legalábbis a fizetőképes keresletet tekintve – ezeknél nagyobb érdeklődésre tarthat számot az apróságok vetélkedője, még akkor is, ha a négy vizsgált modell közül kettő a kategória prémium szegmensébe sorolható.
Az Audi A2 alumínium térváza magas pontszámot ígért. Nem is okozott csalódást az autó: minden téren kielégítő teljesítményt nyújtott. Frontális ütközésnél az utascella csupán kismértékű deformációt szenvedett, egyedül a vezető mellkasát érő terhelés, valamint a kis autókban szinte megoldhatatlan kihívást jelentő, térdsérülés elleni védelem hiányosságai adtak okot némi aggodalomra. Az oldalirányú ütközésnél maximális pontszámot ért el az autó. A tesztben szereplő többi modellhez hasonlóan a gyár külön kérésére – és költségére – egy függönylégzsákkal felszerelt változatot az úgynevezett oszlop-tesztnek is alávetették. A lámpaoszlopnak pördülő autó sérüléseit szimuláló eljárás során megfelelően teljesítettek az autók, ám mivel a légzsák minden esetben feláras opció volt, az értékelés nem változtatott a végeredményen.
A másik luxus-törpe a BMW által újjáélesztett Mini volt. Egy korábbi vizsgálat során kétségek merültek fel a légzsákok érzékelőivel, valamint az oldalsó merevítésekkel kapcsolatban, így a nyári teszten már egy továbbfejlesztett modell vett részt. A kocsiszekrény szerkezeti torzulása jelentéktelen volt, azonban a bábu feje a légzsákon átütve hozzáért a kormánykerékhez, így a szabványos 64 km/h-nál nagyobb sebességű ütközéseknél fennállhat a sérülés veszélye. Az oldalvédelem a feláras függönylégzsákokkal és azok nélkül egyaránt kielégítő volt.
Mindkét modellnél jobban teljesített a frontális ütközés terén az Opel Corsa, bár a mérések szerint a légzsákok elérték teljesítő-képességük határát. Az oldalról érkező ütközést már kevésbé tolerálta a kis autó: jelentős terhelést mértek a bábuk medencéjénél és hasüregénél, a hús-vér utasok pedig valószínűleg mellkasi sérüléseket is szenvedtek volna – ennek ellenére ezen a téren a Corsa holtversenyben végzett a Minivel.
A negyedik, és egyben legbiztonságosabb autó az új VW Polo volt. Ezüstérmes konszerntársához hasonlóan maximális pontszámot ért el az oldalütközésnél, frontális becsapódásnál azonban még a Polo sem képes a kategória átlagánál jobb védelmet nyújtani az első utasok térdének.
Ez az átlagos teljesítmény persze még mindig sokkal jobb, mint néhány éve volt. A 2000-es Polo modell 76 %-os összeredményéhez képest az újonc 82 százalékot ért el. Még szembetűnőbb a Corsa fejlődése, amely a három évvel ezelőtti 53-mal szemben most már 74 százalékot kapott. Az EuroNCAP tehát végül is elérte a célját: a jobb minősítésért való küzdelem során a gyárak valóban egyre hatékonyabb védelmi rendszereket dolgoznak ki az autók számára – ennek pedig a márka marketingeseinél csak a vásárlók örülhetnek jobban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.