Licit

Stefka István
2002. 09. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Furcsa licitnek lehetünk tanúi e hetekben a fővárosban. Egymással versengenek az önkormányzati választások előtt a képviselő- és polgármesterjelöltek retusált plakátjai a házfalakon, a lámpaoszlopokon és a hidakon. Mindenki ajánl valamit. Természetesen először saját magát, azután pártja programját, a független pedig az őt támogató szimpatizánsainak értékrendjét.
Gy. Németh Erzsébet szocialista főpolgármester-jelölt elárasztotta Budapestet a saját képmásával. Nyugati stílusú reklám ez a javából, először hármasban mosolyognak ránk – Medgyessy Péter a bankárból lett miniszterelnök, Gy. Németh Erzsébet, a fővárosi szocialisták mind ez ideig szinte észrevétlen frakcióvezetője és Kovács László, a pártelnök, a mindenható külügyér. A szlogen is könnyen megjegyezhető: Együtt többre jutunk. Van, ahol egyedül a barátságos, szemüveges Zsóka – barátai így nevezik – tekint a közlekedőre. Ő a háziasszony, aki ügyes-bajos dolgainkat elintézi. Szó se róla, ügyesen „megcsinálták” az ismeretlen fővárosi szocialista képviselő asszonyt. A kampánymenedzserek valószínűleg a „konyhatündér” típusra gondoltak, meg arra a sok százezer választásra jogosult anyukára, akik – nagyon helyesen – családcentrikusak. Az biztos, hogy a jelöltek népszerűségi listáján már a harmadik helyre tornázta fel magát. Kampányszövege is az MSZP ígéreteire épül, de a mézesmadzagként húzogatott pénz előteremtéséről, a növekvő inflációról, az érzékelhetően már formálódó második Bokros-csomagról azonban nem szól. Egyszóval a szoci kampányon érződik a pénz szaga, hiszen náluk valóban a lé a tét. A szocialista-kapitalisták nem sajnálják a költségeket a látványos kampányra, a kérdés csak az: miből telik?
Demszky Gábor négy évvel ezelőtti kék zászlós, mindent elborító madaras kampánya mintha kifakult volna. Egyfajta zavarodottság mutatkozik a Demszky-kampánystratégiában, melynek egyik oka lehet a szocialisták egész pályás letámadása, mert már kritizálják a szabad demokraták tizenkét évét, másrészt a fáradtság jelei is mutatkoznak a főpolgármesteren. Már nem a tettek emberét látjuk itt-ott a plakátokon, hanem a tehetetlenség megszeppent emberét. Többek között levegőt, biztonságot, metrót ígér, de ki hiszi ezt már, ugyanezt ígérte tizenkét éven át. Arcképe alatt új jelszó: Budapestnek nyernie kell! Ezt a szlogent a választási eredmény után a szociológusok, a politológusok elemzik majd, jó volt-e, nem volt-e túl merész, hogy a főpolgármester egyenlővé tette magát a fővárossal. Árt a hírének az is, hogy a kampányízű Fővárosi Dugó című lap őt reklámozza. Alapos a gyanú, hogy közpénzből. Az viszont már most érezhető, hogy a Demszky-pezsgésből megy ki a buborék.
Schmitt Pál független főpolgármester-jelölt a nagy talány, sportnyelven szólva a titkos befutó. Remény is van erre, hiszen egyes értékelések szerint már csak egy százalék választja el a népszerűségi listán Demszky Gábortól. A jóképű, európai stílusú, több nyelven beszélő sportdiplomata nagy népszerűségnek örvend a polgári értékrendet követőknél, de ismertsége, elfogadottsága a lakosság más rétegei között is egyre pozitívabb. Programja egyértelmű, a fővárosban az életminőséget javítani kell, mert tizenkét év alatt miskolcnyi ember hagyta el Budapestet. Schmitt Pál számára a kerületeknek nem lesz színe; azt vallja, ő nem pártkatona, a fővárosiak pártján áll.
A licit tehát elkezdődőtt. Emberek mérnek meg embereket. A kérdés mindig az, ki mennyire tudja megkülönböztetni a talmit a valóditól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.