Megtorpanhat a haderőreform

A haderőreform megkezdése, azaz 2000 óta rohamléptekkel alakult át a honvédség: javultak a hivatásos katonák élet- és munkakörülményei, szolgálati lakások épültek, beindult a laktanya-rekonstrukció. Elkezdődött a haditechnikai eszközök átcsoportosítása, az elavultak selejtezése. Az új honvédelmi vezetés a NATO-teljesítések elmaradását emlegetve a haderőreform gyorsításának szükségességét hangsúlyozza. Az eredeti elképzelések szerint a reform tíz év alatt, három ütemben fejeződne be, ugyanakkor a Medgyessy-kormány már 2006-ra professzionális hadsereg felállítását ígéri, ami az ellenzék szerint veszélybe sodorhatja a teljes haderőreformot.

Ádám Kata
2002. 09. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még az Orbán-kormány ideje alatt kezdődött 2000-ben a haderő tényleges átalakítása, megreformálása. A kelet-európai demokratizálódási folyamat hatásaként ugyan már a nyolcvanas évek végétől megkezdődött az új, önálló magyar védelmi stratégia kialakítása, ám az ország folyamatosan romló gazdasági teljesítménye mellett a politikai vezetés a tetemes kiadást jelentő hadseregen is takarékoskodott – függetlenül a szomszédos államokban zajló polgárháborús konfliktusoktól, az ugyancsak szomszédos államok közötti háborúktól.
1995-től 1999-ig a haderő reformját elősegítő intézkedések a kisebb létszámú – tehát könnyebben fenntartható –, ám ütőképesebb haderő kialakítását célozták; utóbbit azonban a gazdaság teljesítőképessége nem tette lehetővé.
Mint ismert, többéves előkészítő és egyeztető munka eredményeképp Magyarország 1999 márciusában csatlakozott az észak-atlanti szövetséghez (NATO). A politikai vezetés ekkor szembesült azzal a ténnyel, hogy hazánk honvédelmi alapelvekként megnevezett védelmi elvárásai nem ugyanazok, mint a szövetség kívánalmai. A kormány kötelezte a honvédelmi tárcát, hogy végezze el a honvédelem egészének stratégiai felülvizsgálatát, s dolgozzon ki egy új koncepciót a honvédség új struktúrájáról, felső szintű vezetési rendjének módosításáról, ehhez kapcsolódóan a Honvédelmi Minisztérium és a Honvéd Vezérkar integrációjáról, mindezt azzal a céllal, hogy az új haderőstruktúra a gazdaságosságot, a szövetségesi kötelezettségek teljesítését szolgálja. Mindezek megvalósításához új jogszabályi háttérre volt szükség; mivel a hatályban lévő határozatok rendszerint a hadsereg létszámcsökkentését célozták, elsősorban ezen változtatni kellett.
A hatpárti egyeztetéseket követően a kormány 2000 májusában elfogadta a honvédség átalakításának és új szervezeti struktúrájának tíz évre szóló tervét, illetve a rendelkezett az ezen időszakra vonatkozó végrehajtási tervek kidolgozásáról. A honvédség átalakításának irányairól, a fegyveres erők létszámáról országgyűlési határozat rendelkezett. Szabó János honvédelmi miniszter utasítása alapján kidolgozták a honvédség átalakításának három évre szóló részletes tervét, s a gyakorlatban is megkezdődött a honvédség szervezeti átalakítása: az állománykategóriák szerinti tervezett létszámok kialakítása, az egyes katonai szervezetek megszüntetése, a felesleges technikai és anyagi készletek átcsoportosítása, illetve az új diszlokáció előkészítése.

A három lépcső

A haderő-átalakítás anyagi fedezete a növekvő honvédelmi költségvetésből és az átalakítás során keletkező megtakarításokból tevődik össze. A reform kidolgozói az átalakítások végrehajtásra egy háromlépcsős rendszert állítottak fel.
Az első periódus az alapozást szolgálja: három évet irányoztak elő az új szervezeti felépítés megvalósítására, a létszámarányok kialakítására, valamint a jövőbeni megtakarítások megalapozására. Nagy szerepet kapott a munka- és életkörülmények javítása és a honvédség vonzerejének és megtartóképességének növelése is. 2001 júliusáig a radikális feladatokat (felszámolások, átcsoportosítások, a Honvéd Vezérkar és a minisztérium integrációja) végre is hajtották.
A 2003-től 2006 végéig tartó időszakra az életminőséget javító programok mellett a hadrafoghatóságot, a kiképzési szint növelését, valamint a legszükségesebb haditechnikai eszközök beszerzését irányozták elő. Ekkor már a NATO-követelményeknek is magasabb szinten kell megfelelnünk, s hadrendbe állnak az új háromdimenziós radarok a légierő szervezetében.
A harmadik ütem alatt a fő cél a haderő haditechnikai korszerűsítése: a rendelkezésre álló, fejlesztésre fordítható források meghatározó részét a haditechnikai eszközök beszerzésére kell felhasználni.

Kaszárnyák, katonák, gépek

A hadsereg szerkezetének átalakításával párhuzamosan az előző kormány kiemelt figyelmet fordított a katonai életpálya vonzóvá tételére, vagyis az élet- és munkakörülmények javítására. Idén januárban a tisztek és tiszthelyettesek bérét több mint ötven százalékkal, a szerződéses katonák illetményét csaknem 76 százalékkal emelték. A 2000-ben indított lakásvásárlási és -építési programnak köszönhetően tavalyelőtt 350, tavaly 340 új lakás készült el. Idén kilencszáz új otthonba költözhetnek be a tiszti családok. Elindult a laktanyarekonstrukciós program; hatéves periódusára az előző kormány 150 milliárd forintot szánt.
Elkezdődött a haditechnikai eszközök átcsoportosítása, illetve a központi tárolás előkészítése is. A technikailag elavult eszközöket lépésről lépésre kivonták a honvédség fegyverzeti rendszeréből.
2001 végén elkészült a külföldi hadiipari beszerzések ellentételezését meghatározó alapkövetelmény-rendszer. Eszerint az importot teljes mértékben ellentételezni kell: legalább harminc százalékban beruházással, a fennmaradó részben magyar áruk vásárlásával. Az első, fenti alapokon nyugvó ellentételezési szerződés a Gripen vadászrepülők bérletére köttetett. A szerződés aláírását az a múlt év decemberének végén jóváhagyott országgyűlési határozati javaslat elfogadása tette lehetővé, mely a harcászati repülő erők fejlesztéséről szólt. Ugyanazon a napon a parlament elfogadta a nemzetőrség felállításáról szóló határozati javaslatot is. Az egyes NATO-tagországok mintájára, illetve a hazai hagyományokra épülő szervezet létrehozása a professzionális haderőre történő átállás egyik eleme lett volna, a sorkatonai szolgálat eltörlése mellett – amit nem négy éven belül, hanem egy évtized múltán kívántak megvalósítani, oly módon, hogy a hivatásosok fokozatosan váltják ki a sorállományú katonákat.
Ennek érdekében a sorkatonai szolgálatot az előző kormány februártól hat hónapra csökkentette, egyben előírta, hogy ez év végéig négyezer fővel növelni kell a szerződéses katonák számát.
Az akkori ellenzék minden eszközzel sürgette a sorkatonai szolgálat mielőbbi eltörlését. A haderőreform hatpárti egyeztetésén megfogalmazott záródokumentumot az SZDSZ azért nem nem írta alá, mert kifogásolta, hogy a tervezet elvi álláspontja nem tartalmazza egy-két éven belül megvalósítandó programként a hivatásos haderőre történő átállást. Tavaly áprilisban az MSZP ügydöntő népszavazást kezdeményezett (amelyet végül nem írtak ki), többek közt a sorkatonai szolgálat eltörléséről.

Megtorpanás vagy gyorsulás?

Az új kormány hatalomra kerülésével nemcsak a honvédelmi tárca vezetésében és sturktúrájában (vezérkari törzsigazgatói poszt létrehozása), hanem a haderőreform végrehajtásában is gyors változások történtek. Juhász Ferenc honvédelmi miniszter kinyilvánította azon szándékát, hogy felgyorsítja a haderőreformot, 2006-ig felállítja a professzionális hadsereget, a nemzetőrség létrehozását viszont 2006 utánra halasztotta. A miniszter felülvizsgálatot rendelt el a honvédség közhasznú társaságainál, illetve átvilágíttatja a beszerzéseket. Emellett Juhász védelmi felülvizsgálatot rendelt el, és kezdeményezte a Gripen bérleti szerződésének módosítását, hogy a vadászgépeket a levegőben is lehessen tankolni.
Az ellenzék határozottan kifejezte: nem ért egyet e változtatásokkal. Simicskó István, a honvédelmi bizottság alelnöke többször hangoztatta, hogy a haderőreform három ütemének felcserélése, egyes lépések kihagyása súlyos következményeket vonhat maga után, hiszen a végrehajtás anyagi alapjait, a professzionális hadsereg katonáinak megfelelő élet- és munkakörülményeit még meg kell teremteni.
A jövendő katonái előtt a honvédelmi miniszter leginkább a megváltozott kihívásokra helyezte a hangsúlyt a nemzetvédelmi egyetem évnyitóján. A működőképes haderő és védelmi képességek megvalósítása érdekében pedig a NATO-tagországok honvédelmi minisztereinek segítségét és egyetértését kérte a védelmi felülvizsgálathoz. A Gripen-szerződés módosításáról a hét elején kezdődtek meg a puhatolózó tárgyalások: hogy hozzájut-e hazánk (és milyen feltételekkel) a légi utántölthetőségű gépekhez, az a jövőben dől el. A Bundeswehrtől kedvezményesen vásárolt, használaton kívüli gépjárművek első szállítmánya viszont már megérkezett hazánkba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.