Paprikatermesztőink ügyelnek a minőségre

Az Európai Unió határozottabb fellépésére van szükség ahhoz, hogy teljesüljön a már tag és a tagjelölt országokban élő paprikatermelők korábban megfogalmazott, piacvédelemre vonatkozó kérése – hangzott el a hét végén a fűszerpaprika-termelők és -feldolgozók által Szegeden megrendezett nemzetközi konferencián, ahol arról is szó esett, hogy az agrárágazat válsága hatványozottan jelentkezik a paprikatermelésben.

Bálint József
2002. 09. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeged. Az immár hagyományos paprikafesztiválon szervezett szakmai tanácskozáson az előadók ezúttal az eredetvédelemmel kapcsolatos kérdésekről, a minőségbiztosításról és az Európai Unió által elfogadott szabályozás részleteiről beszéltek. Ezenkívül egyéb problémákat is megvitattak, mint például az utóbbi egy-két évben tapasztalt vetésterület-csökkentés okait és az értékesítési gondokat. Elhangzott: az unió tagországainak piacain is megjelent a lényegesen olcsóbb, ám minőségileg nem kifogástalan, Brazíliából, Dél-Afrikából és Izraelből importált paprika. Ennek az lett a következménye, hogy az európai paprikatermelőknek és -feldolgozóknak értékesítési problémákkal kell szembenézniük. Akik képtelenek olcsóbban termelni, a veszteség elkerülése miatt inkább azt a megoldást választják, hogy felhagynak e vitamindús növény termesztésével.
A szegedi őstermelők annak az aggályuknak adtak hangot, hogy a forgalmazók – némiképp ügyelve a minőségre – már attól sem riadnak vissza, hogy az olcsóbb, importált őrleményt összekeverjék a hazaival, és úgy kínálják eladásra. Farkas Tibor, a néhány szegedi őstermelő által alapított Paprikafüzér Szövetkezet vezetője aggasztónak tartja, hogy az alacsony világpiaci ár miatt már azon a tájegységen is lényegesen kisebb lett a vetésterület, ahol ők termesztik a kiváló minőségű fűszerpaprikát. Szerinte az sem változtat lényegesen a helyzeten, hogy idén a feldolgozásra váró piros arany felvásárlási ára kilogrammonként elérheti a 80–100 forintot – a minőségtől függően –, az aszály miatt bekövetkezett alacsony terméshozam miatt. Kedvezőbb időjárás esetén ennél jóval alacsonyabb árat kínálnak majd a felvásárlók.
A tanácskozáshoz kapcsolódó sajtótájékoztatón Bartos András, a Szegedi Paprika Rt. vezérigazgatója elmondta: az agrárágazat válsága hatványozottan jelentkezik a paprikatermelésben. Ismertetése szerint a közvetlen exporttámogatás megszűnése nagy súllyal nehezedik a termelőkre, miután az ágazat nagyobbrészt külföldi piacra szállít. Az ország nyolc-kilencezer tonnányi fűszerpaprika-termésének harmadát a dél-alföldi régióban állítják elő, s az igazgató becslése szerint ez 2500 családot, ezáltal 15 ezer embert érint, akiknek fő vagy kiegészítő jövedelemforrást jelent a paprikatermesztés. Az idei termésről szólva Bartos András megemlítette: jó átlagtermés, hektáronként 11 tonna várható, a minőség megfelelő, a felvásárlási árak azonban változatlanok maradnak.
Az előadók között szerepelt Vajda László, a földművelésügyi tárca integrációs főcsoportfőnöke, aki jelentős előrelépésnek nevezte, hogy a közelmúltban elkészült kétkötetes gyűjteményben háromszáz speciális magyar termék szerepel. A Hagyományok, ízek, régiók című kiadvány az Európai Unión kívüli országok közül elsőként a magyar hagyományos tájjellegű termékeket mérte fel. Vajda László úgy vélte, a program alapot ad arra, hogy ezek a jellegzetességek az eredetvédett termékek körébe kerüljenek. Ilyen védettséggel jelenleg kilenc magyar termék büszkélkedhet, s további kilenc eljárás van folyamatban. Mint hozzáfűzte: a tájhoz kötött termékek jelenleg is támogatásban részesülnek a vidékfejlesztési célelőirányzat keretéből, de szeptember végétől a SAPARD-program révén külön támogatásra is számíthatnak. Vajda László jelezte: a csatlakozási tárgyalások lezárultáig hátralévő három hónapban a magyar delegáció fő feladatának tekinti, hogy Magyarország a termelési kvótákat, illetve a mezőgazdasági támogatásokat illetően a belépéskor egyenlő elbánásban részesüljön a tagállamokkal.

A nyár a grillfűszereké, a tél a hagyományos ízeké. A változó étkezési szokások értelemszerűen nem kerülik el a fűszerpiacot sem, nem csoda, hogy egyre népszerűbbek nálunk is a grillfűszerek, amelyek nyáron uralják a piacot. A hagyományos ízek ideje a befőzés és a disznóvágás idejével jön el. A grillpiacon csaknem kilencvenszázalékos részesedéssel rendelkező Kotányi Hungária Kft. ügyvezetője, Bárány Tamás szerint a grillpiac időjárásfüggő. Ennek ellenére a tapasztalatok azt mutatják, a grillfűszereket év közben is használják más húsok ízesítésére. Két trendet tapasztalható a fűszerpiacon: az egyik egyértelműen a fűszerkeverékek térhódítása, a másik azokkal a különleges fűszerekkel kapcsolatos, amelyeket az alapfűszerek mellett egyre inkább használunk, mint például a sáfrány, a vanília, a rozmaring, a lestyán és a borókabogyó. Tavaly indult a cég „paprikaprogramja”, melynek során hagyományos hidegőrléssel és egy kis titokkal készült két tradicionális, de mégis új termék került a boltokba Classic és Prestige márkanéven. Utóbbi azzal a nem titkolt szándékkal került piacra, hogy minden idők legjobb, legnagyszerűbb magyar paprikája legyen. Azért döntöttek e lépés mellett – fogalmazott Bárány Tamás –, mert a magyar fogyasztók keresik a minőségi paprikát, mivel azonban nincs igazi márkanév a piacon, inkább régiót – szegedi, kalocsai – vásárolnak. Erre alapozva szeretné növelni jelenlegi tízszázalékos részesedését a fűszercég, amelynek ügyvezetője szerint olcsó és méltánytalanul alulértékelt termék a paprika, ezért mihamarabb vissza kell állítani presztízsét. Ha az nem történik meg kellő időben, akkor az EU-csatlakozás után elárasztja a magyar piacot a hazaival minőségileg minimum megegyező, árban viszont sokszor kedvezőbb importpaprika.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.