Patthelyzet a sztrádapiacon

Megérkeztek tegnap a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-hez azok a pályázatok, amelyeket a gyorsforgalmi utak újabb szakaszainak megépítésére küldtek a cégek. A nyílt közbeszerzési eljáráson több olyan cég nem vesz részt, amelyek az Orbán-kormány idején jutottak megbízáshoz. A gazdasági tárca által felvázolt középtávú autópálya-fejlesztési programok közül a Pénzügyminisztérium (PM) azt támogatja, amelyik a legkevesebb pénzbe kerülne; eszerint 2006-ig mindössze 60 kilométer új sztráda épülne.

Putsay Gábor
2002. 09. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Konzorciumot alkotnak az útépítő cégek, a jelentkezők ebben a formában kezdenének hozzá 2003. március 1-jétől az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye, az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós, valamint az M3-as Polgár–Görbeháza közötti új autópálya-szakaszainak megépítéséhez. Az előminősítési fordulóban az M7-es két szakaszára három, illetve négy, az M70-re ugyancsak négy, az M3-ra pedig öt ajánlat érkezett – közölte tegnap az autópálya-társaság. Az NA – a pályázók kérésére – nem nevezte meg a cégeket. Információink szerint fővállalkozóként két cég, a Strabag Rt. és az Egút Rt. alakíthat majd külön-külön konzorciumot: ezek a vállalatok 1994– 1998 között építették az autópályákat. Ugyanígy részt kíván venni a Hídépítő Rt. és a Betonút Rt. – jelenleg a Magyar Autópálya-építő Konzorcium tagja – is, amelyek közösen indultak valamennyi projektben: a konzorciumot a Hídépítő vezetné. Az M7-en három nagy hidat kell megépíteni, amit vetélytárs hiányában várhatóan a Hídépítő kap meg. Annyi bizonyos, hogy az Orbán-kormány alatt több megbízáshoz jutott Vegyépszer Rt. kiszorult a közbeszerzésből: fővállalkozóként nem tudja teljesíteni az NA feltételeit, konzorciumi tagként pedig egyik hazai útépítő cégtől sem kapott felkérést. Bizonytalan a helyzete a Ganz Acélszerkezet Rt.-nek is: a cég a Magyar Hídépítő Konzorcium tagjaként jelenleg a szekszárdi Duna- és az oszlári Tisza-hidat építi. A beruházó NA Rt. harminc napon belül hirdet eredményt, azaz megnevezi a cégeket, amelyek részt vehetnek a második fordulóban. A vesztesek azonban az előminősítést követően fellebbezhetnek, előbb a Közbeszerzések Tanácsánál, majd a bíróságon.
Értesüléseink szerint patthelyzet alakult ki a hazai autópálya-építésben, hiszen a Strabag korábban több ízben beperelte az NA-t, mivel nem jutott megbízáshoz, ebben az ügyben pedig információink szerint még nem jött létre egyezség. Eközben a Vegyépszer – amely referencia híján szorult ki a mostani beruházásokból – novemberben 150 kilométer hosszú sztrádát ad át.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) több olyan programot terjesztett a PM elé, amelyben megjelölik a 2006-ig tartó autópálya-fejlesztéseket, illetve azok pénzügyi vonzatait. Mint azt a PM-től megtudtuk, a GKM javaslatai közül a pénzügyi szempontból legegyszerűbbet támogatják: ez összesen 60 kilométer hosszú autópálya építését jelenti 2006-ig. Az eredeti változat, amit az Orbán-kormány idején készítettek és elfogadhatónak tartott a GKM, több mint 400 kilométer új út forgalomba helyezését tartalmazza.
Csillag István tegnap arról szólt, hogy költségvetési források igénybevételével, európai uniós támogatással és hitelek felvételével évente 100 kilométer autópálya építhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.