Konzorciumot alkotnak az útépítő cégek, a jelentkezők ebben a formában kezdenének hozzá 2003. március 1-jétől az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye, az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós, valamint az M3-as Polgár–Görbeháza közötti új autópálya-szakaszainak megépítéséhez. Az előminősítési fordulóban az M7-es két szakaszára három, illetve négy, az M70-re ugyancsak négy, az M3-ra pedig öt ajánlat érkezett – közölte tegnap az autópálya-társaság. Az NA – a pályázók kérésére – nem nevezte meg a cégeket. Információink szerint fővállalkozóként két cég, a Strabag Rt. és az Egút Rt. alakíthat majd külön-külön konzorciumot: ezek a vállalatok 1994– 1998 között építették az autópályákat. Ugyanígy részt kíván venni a Hídépítő Rt. és a Betonút Rt. – jelenleg a Magyar Autópálya-építő Konzorcium tagja – is, amelyek közösen indultak valamennyi projektben: a konzorciumot a Hídépítő vezetné. Az M7-en három nagy hidat kell megépíteni, amit vetélytárs hiányában várhatóan a Hídépítő kap meg. Annyi bizonyos, hogy az Orbán-kormány alatt több megbízáshoz jutott Vegyépszer Rt. kiszorult a közbeszerzésből: fővállalkozóként nem tudja teljesíteni az NA feltételeit, konzorciumi tagként pedig egyik hazai útépítő cégtől sem kapott felkérést. Bizonytalan a helyzete a Ganz Acélszerkezet Rt.-nek is: a cég a Magyar Hídépítő Konzorcium tagjaként jelenleg a szekszárdi Duna- és az oszlári Tisza-hidat építi. A beruházó NA Rt. harminc napon belül hirdet eredményt, azaz megnevezi a cégeket, amelyek részt vehetnek a második fordulóban. A vesztesek azonban az előminősítést követően fellebbezhetnek, előbb a Közbeszerzések Tanácsánál, majd a bíróságon.
Értesüléseink szerint patthelyzet alakult ki a hazai autópálya-építésben, hiszen a Strabag korábban több ízben beperelte az NA-t, mivel nem jutott megbízáshoz, ebben az ügyben pedig információink szerint még nem jött létre egyezség. Eközben a Vegyépszer – amely referencia híján szorult ki a mostani beruházásokból – novemberben 150 kilométer hosszú sztrádát ad át.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) több olyan programot terjesztett a PM elé, amelyben megjelölik a 2006-ig tartó autópálya-fejlesztéseket, illetve azok pénzügyi vonzatait. Mint azt a PM-től megtudtuk, a GKM javaslatai közül a pénzügyi szempontból legegyszerűbbet támogatják: ez összesen 60 kilométer hosszú autópálya építését jelenti 2006-ig. Az eredeti változat, amit az Orbán-kormány idején készítettek és elfogadhatónak tartott a GKM, több mint 400 kilométer új út forgalomba helyezését tartalmazza.
Csillag István tegnap arról szólt, hogy költségvetési források igénybevételével, európai uniós támogatással és hitelek felvételével évente 100 kilométer autópálya építhető.
A nemzetközi helyzet fokozódik
