Golf-verő francia
Egy, a múlt héten közzétett tanulmány szerint a Peugeot 206 Európa legnépszerűbb autója. Az angliai Automotive Industry Data adatai szerint a csábos francia modell az év első hét hónapjában 4,2 százalékos piaci részesedésre tett szert, míg a negyed évszázada sikert sikerre halmozó VW Golf 4,1 százalékra esett vissza. A korábban elképzelhetetlen trónfosztás mindenképpen jelzés értékű, ugyanakkor az elemzők szerint nem lesz feltétlenül hosszú életű. A Volkswagen slágermodellje életciklusa végén jár, ráadásul a gyár az elmúlt években némileg elhanyagolta a kulcsfontosságú tömegpiacot és luxusmodellek kifejlesztésére összpontosított, míg a Peugeot-nak sikerült egy Európa-szerte kelendő kínálatot összeállítania.
Chevyk Oroszországból
Szeptember végén 332 millió dolláros befektetéssel vegyes vállalatot hozott létre a világ legnagyobb autógyártója, a General Motors, valamint az orosz AvtoVAZ. A vállalat 83 százaléka egyenlő arányban oszlik meg a két fő tulajdonos között, míg a maradék 17 százalékot az Európai Rekonstrukciós és Fejlesztési Bank kontrollálja. A Togliattiban működő üzem gyártja majd az új generációs Lada Niva terepjárókat, amelyeket Chevy márkajelzéssel fognak az exportpiacokon értékesíteni. A gyár névleges kapacitása évi 75.000 gépkocsi, ám a jövő évre tervezett mennyiség ennek egyelőre alig több, mint a fele. A GM a második nagy autógyártó, amely jelentős befektetéssel gyártóüzemet létesített Oroszországban: idén júliusban kezdte meg termelését a Ford 150 millió dolláros beruházással létrehozott összeszerelő üzeme, ahol Focus modelleket állítanak elő.
Elmosta a víz...
A becslések szerint három milliárd dolláros kárt okozó nyári árvíz érzékenyen érintette az amúgy is nehézségekkel küszködő csehországi autópiacot. A cseh gyártók és importőrök összesített forgalma az év első nyolc hónapjában a személyautók piacán 4,6, a haszongépjárműveknél pedig 10,9 százalékkal maradt el a 2001-es értéktől, augusztusban azonban a viszszaesés elérte a 19 százalékot. A ©koda, amely 51,2 százalékos részesedésével abszolút piacvezető, egyszersmind a Cseh Köztársaság legnagyobb exportőre, idén mintegy 10 százalékkal kevesebb gépkocsit értékesített, mint tavaly.
Autópályadíj Németországban
A szövetségi közlekedési minisztérium döntése értelmében a nehéz haszonjárművek 2003. augusztusától csak útdíj ellenében vehetik igénybe a németországi autópályákat. A tárca évi 3,4 milliárd eurós bevételre számít a műholdas gépjármű-követő technológiát alkalmazó díjszedő-rendszertől. A Deutsche Telecom és a DaimlerChrysler vezetésével létrehozott konzorcium által kiépítendő rendszer üzemeltetése évente 5-600 millió euróval terheli majd a német költségvetést. A költséges és bonyolult megoldást a tervezett kilométer alapú díjszabás (0,15 euró/km) indokolja.
Negyven évvel ezelőtt váltott összkerékhajtásra a Lancia a ralipályákon
