„Tengerentúli„ veszteség a Malévnál

Idén várhatóan egymilliárd forint vesztesége származik a Malév Rt.-nek a hosszú távú járatok üzemeltetéséből. Hamarosan döntést kell hoznia a vezetésnek arról, hogy a jelenlegi piaci körülmények között fenntartható-e a tengerentúli repülés – nyilatkozta lapunknak Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója.

2002. 09. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kisméretű légitársaságnak, így a Malévnak is a legnagyobb nehézséget a hosszú távú járatok fenntartása jelenti, hiszen a 2-3 járműből álló flottát nehéz gazdaságosan üzemeltetni. Az egy gépre jutó költségek ugyanis lényegesen magasabbak, mint például a kiterjedt szerviz- és marketinghálózattal rendelkező Lufthansánál vagy a British Airwaysnél (BA).
A Malév 2001. évi veszteségéből ötmilliárd forint származott kizárólag a hosszú távú járatok fenntartásából. Gazdasági megfontolásból tavaly márciusban megszüntették a pekingi, júniusban pedig a bangkoki járatot – ugyanis a gépeken nem volt annyi üzleti utas, ami nyereségessé tehet egy járatot –, szeptember 11. után pedig az észak-amerikai piac is összeroppant. A Malév idén visszaadta tulajdonosának az egyik Boeing 767-es repülőgépet, így jelenleg két járművet használ a Budapest–New York és a Budapest–Torontó útvonalon. Váradi József ugyanakkor elmondta, hogy ebben az évben a költségeket sikerült jelentősen visszaszorítani, a torontói járatok pedig újra magas kihasználtsággal közlekednek. Hozzátette azonban: a Malévnak a jelenlegi trendek figyelembevétele mellett több évre előre el kell készítenie egy piaci modellt, ami alapján meghatározható, hogy – az adott kapacitások mellett – nyereségessé tehető-e az üzletág. Amennyiben erre nincs reális lehetőség, fel kell számolni a hosszú távú járatokat. A két B–767-es gépet egyébként 2005-ig bérli a Malév, ezt követően kerülnének a magyar légitársaság tulajdonába. Meggondolandó tehát, hogy lemond-e a Malév a két gépről, vállalva azt a kockázatot, hogy a piac előbb-utóbb konszolidálódik.
Váradi József az európai üzemmel kapcsolatban elmondta, hogy a nyugat-európai piacon idén hét százalékkal emelkedett a Malév forgalma, ugyanez Kelet-Európáról nem mondható el. A vezérigazgató szerint a keleti piacokon 2003-ban várható jelentős változás.
Mint emlékezetes, a közelmúltban a BA drasztikusan csökkentette európai tarifáit, ami a Budapest–London útvonalat is érintette. A BA által diktált árstruktúrát a Malévnak is követnie kellett, így lényegesen jobb áron kínálja az eddigi legolcsóbb, illetve kedvezményes jegyeit. Váradi szerint ezzel a kényszerű lépéssel nem csökkennek a Malév bevételei a Budapest–London útvonalon, mivel az utasok száma is emelkedik, így az üres helyeket is értékesíteni tudják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.