Egy kisméretű légitársaságnak, így a Malévnak is a legnagyobb nehézséget a hosszú távú járatok fenntartása jelenti, hiszen a 2-3 járműből álló flottát nehéz gazdaságosan üzemeltetni. Az egy gépre jutó költségek ugyanis lényegesen magasabbak, mint például a kiterjedt szerviz- és marketinghálózattal rendelkező Lufthansánál vagy a British Airwaysnél (BA).
A Malév 2001. évi veszteségéből ötmilliárd forint származott kizárólag a hosszú távú járatok fenntartásából. Gazdasági megfontolásból tavaly márciusban megszüntették a pekingi, júniusban pedig a bangkoki járatot – ugyanis a gépeken nem volt annyi üzleti utas, ami nyereségessé tehet egy járatot –, szeptember 11. után pedig az észak-amerikai piac is összeroppant. A Malév idén visszaadta tulajdonosának az egyik Boeing 767-es repülőgépet, így jelenleg két járművet használ a Budapest–New York és a Budapest–Torontó útvonalon. Váradi József ugyanakkor elmondta, hogy ebben az évben a költségeket sikerült jelentősen visszaszorítani, a torontói járatok pedig újra magas kihasználtsággal közlekednek. Hozzátette azonban: a Malévnak a jelenlegi trendek figyelembevétele mellett több évre előre el kell készítenie egy piaci modellt, ami alapján meghatározható, hogy – az adott kapacitások mellett – nyereségessé tehető-e az üzletág. Amennyiben erre nincs reális lehetőség, fel kell számolni a hosszú távú járatokat. A két B–767-es gépet egyébként 2005-ig bérli a Malév, ezt követően kerülnének a magyar légitársaság tulajdonába. Meggondolandó tehát, hogy lemond-e a Malév a két gépről, vállalva azt a kockázatot, hogy a piac előbb-utóbb konszolidálódik.
Váradi József az európai üzemmel kapcsolatban elmondta, hogy a nyugat-európai piacon idén hét százalékkal emelkedett a Malév forgalma, ugyanez Kelet-Európáról nem mondható el. A vezérigazgató szerint a keleti piacokon 2003-ban várható jelentős változás.
Mint emlékezetes, a közelmúltban a BA drasztikusan csökkentette európai tarifáit, ami a Budapest–London útvonalat is érintette. A BA által diktált árstruktúrát a Malévnak is követnie kellett, így lényegesen jobb áron kínálja az eddigi legolcsóbb, illetve kedvezményes jegyeit. Váradi szerint ezzel a kényszerű lépéssel nem csökkennek a Malév bevételei a Budapest–London útvonalon, mivel az utasok száma is emelkedik, így az üres helyeket is értékesíteni tudják.
A fiataloknak üzent XIV. Leó pápa + videó
