A fiatalok többsége előítélettel bír?

A roma és mozgássérült fiatalokkal szemben megkérdezett kortársaik 32 százalékának vannak erős előítéleteik, csupán 8,1 százalékukban nem – derült ki abból a felmérésből, amelyet az oktatási jogok miniszteri biztosa felkérésére végeztek a közelmúltban. A vizsgálat készítői szerint iskolai szociális munkásokra lenne szükség, akiknek egyaránt feladatuk lenne a prevenció és a kommunikáció, illetve eljutnának a diákok családi környezetéhez is.

Tar Zsuzsanna
2002. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fiatalok csaknem 75 százaléka eltérő mértékben ugyan, de előítéletes gondolkodású, ők azok, akik nem vennék szívesen, ha egy általuk cigánynak tartott fiatal a barátjuk lenne – olvasható az MTI jelentésében. Az 1500 válaszadó harmadikos középiskolás 17,8 százaléka budapesti, 20,4 százaléka él megyei jogú városban, és 61,8 százaléka egyéb település lakója.
A mozgássérült fiatalokkal kapcsolatban a diákok 2,1 százaléka nevezhető nagyon előítéletesnek, míg 42,3 százalékuk teljes mértékben toleráns. A romákkal szemben előítéleteket tápláló diákok 71,7 százaléka, míg a toleráns diákoknak 59,7 százaléka helyeselné a halálbüntetés visszaállítását. Ezzel szemben az előítéletes diákok 21,3 százaléka ellenzi a halálbüntetést, a toleráns fiataloknál ez az arány 36,2 százalék.
A budapesti diákok 59,8 százaléka tekinthető előítéletesnek, míg ez az arány a vizsgált megyeszékhely iskoláiba járó fiatalok között már 71,7 százalék. A toleránsak csoportjába tartozik a fővárosi megkérdezettek 9,6 százaléka, a másik városban tanulóknak viszont csak 5,4 százaléka sorolható ide. A romákkal a felekezeti iskolák diákjai toleránsabbnak bizonyultak, mint a világi iskolák tanulói. A felekezeti intézménybe járók 21 százaléka, míg a világi iskolák diákjainak csak hat százaléka nem táplál előítéleteket a cigány fiatalokkal szemben.
Kiderült az is: a leginkább a diákönkormányzatokat megillető jogokat ismerik a fiatalok, legkevésbé pedig a hatalmi ágak feladatairól vannak megfelelő ismereteik. A diákok 13,8 százaléka van tisztában a demokratikus társadalom által a parlamentre, a kormányra és a bíróságokra ruházott feladatokkal.
A vizsgálat készítői szerint olyan fizetett szociális munkásra lenne szükség az iskolákban, aki nem függ az intézmény vezetésétől, adott esetben bérezését sem a fenntartón keresztül kapja, nem tanít ott, így a diákokkal kizárólag olyan kommunikációs helyzetekben találkozik, amelyekből hiányzik az alárendeltség. Az iskolai szociális munkás feladata lenne a prevenció és a kommunikáció egyaránt; kapcsolatokat tartana a civil szervezetekkel, a rendőrséggel, a gyámhivatallal, a gyermekvédelem intézményeivel, és eljutna a diák hátteréül szolgáló családi környezethez is.
A vizsgálat készítői nélkülözhetetlennek tartották nemcsak a jelenlegi osztálylétszámok betartatását, hanem a jogszabály szabta keret csökkentését, a jelenlegi 33-35 fős osztályokban ugyanis éppen a kommunikáció, a személyes törődés lehetősége szűnik meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.