Alkotmányellenes ferencvárosi lakbérek

Az Alkotmánybíróság felülvizsgálta a IX. kerületi önkormányzati tulajdonú ingatlanok bérleti díjainak megállapítására vonatkozó rendeleteket, és néhány pontját törvénysértőnek találta. A rendelet a társasházban lévő önkormányzati tulajdonú komfortos lakás havi bérét az adott lakás után az önkormányzat által fizetett közös költség és a vagyonkezelő által a helyhatóságnak kiszámlázott, a lakást érintő kezelési költség egyhavi összege alapján állapította meg.

Sallak Kinga
2002. 10. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Alkotmánybíróság szerint a ferencvárosi önkormányzat képviselő-testülete által a lakások és helyiségek bérletére és elidegenítésére hozott rendelet néhány bekezdése törvénysértő és alkotmányellenes, ezért azokat megsemmisítette. A lakástörvény alapján a lakbér mértékét a lakás alapvető jellemzői: komfortfokozata, alapterülete, minősége, a lakóépület állapota és a településen, illetve a lakóépületen belüli fekvése alapján, továbbá a bérbe adó szolgáltatásainak figyelembevételével kell meghatározni.
A ferencvárosi rendelet úgy szólt, hogy a társasházban lévő komfortos lakás havi bére a lakás után az önkormányzat által kifizetett közös költség és a vagyonkezelő által a helyhatóságnak kiszámlázott kezelési költség éves díjának egyhavi összege.
*
Ha a társasház a közös költség megállapításakor nem tesz különbséget a lakások komfortfokozata alapján, akkor a félkomfortos lakásnál a közös költségnek és a vagyonkezelő kezelési díjának 65 százalékát, a komfort nélküli lakásnál ötven százalékát, szükséglakásnál negyven százalékát kell fizetni.
Ha a vegyes tulajdonú társasház által megállapított közös költség a lakás víz- és szemétdíját, valamint a felvonóhasználati díjat is tartalmazza, a bérlőnek a víz- és szemétdíjat, valamint a felvonóhasználati díjat nem kell külön megfizetni. A közös költséget azonban nem lehet a lakbér alapjává tenni, mivel sérti a lakástörvény egyes bekezdéseit, valamint a Fővárosi Közgyűlés egyik rendeletének előírását is. Ráadásul egy másik törvény kimondja: a tulajdonost terhelő kötelezettségek költségeit külön szolgáltatás díjaként nem háríthatja át a bérlőkre, pusztán azért, mert a lakáskezelési feladatokat az önkormányzattal kötött szerződés alapján gazdasági társaság, azaz a vagyonkezelő látja el.
Továbbá a képviselő-testület a lakbér megállapításáról szóló rendeletében nem tehet különbséget a bérleti díj megállapításakor abból a szempontból, hogy a bérbeadó önkormányzat a társasház tagjaként, vagy a lakóépület kizárólagos tulajdonosaként gyakorolja tulajdonosi jogait. Ennek értelmében az Alkotmánybíróság megállapította, hogy mindez törvény- és alkotmányellenes, és hatályon kívül helyezte a rendelkezéseket.
Gegesy Ferenc, Ferencváros polgármestere elmondta, hogy november végére várható érdemi módosítás a lakbérek megállapításában, mivel a fővárosi önkormányzat rendelete legalább 15-20 tényező figyelembevételével írja elő a lakbér megállapítását. A polgármester kifejtette, hogy ennek alapján kidolgoztak egy pontszámos módszert a lakbérek megállapítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.