Világszerte évek óta folynak laboratóriumi kísérletek a „powerline communication” megvalósítására, vagyis arra, hogy az elektromos energiahálózat vezetékeit adatátvitelre is használják. Ez az elvileg fennálló lehetőség különösen érdekes lehet a közlekedés és az ipar területén. A gyakorlati megvalósítást azonban nehezíti, hogy például sem a vasúti járműveket, sem áramellátásukat nem arra tervezték, hogy alkalmasak legyenek rádiófrekvenciás jelek átvitelére. Többek között gondot okoznak az alállomások egyenirányítóinál a nagy frekvenciákon fellépő interferenciák.
A Siemens erlangeni kutatói most ezen a területen is jelentős áttörést értek el. Kísérletek hosszú sora után, végre igazoltan is sikeresen végeztek megbízható adatátvitelt Nürnberg föld alatti vasúti áramellátó rendszerében. Az eredményeket a Siemens közlekedési rendszerek (TS) ágazatának tesztközpontjában, Wildenrathban is igazolták a felsővezetékes áramellátás területén. Az eddigi tapasztalatok szerint a jövőben lehetséges lesz, hogy a vasúti hálózatokban a vonatok irányításával kapcsolatos minden információt az energiahálózatban továbbítsanak oda-viszsza, külön híradástechnikai kábelek vagy rádió-összeköttetések nélkül. Az áttörést jelentő kommunikációs lehetőséget is biztosító megoldás jelentős megtakarítást eredményez a beruházási költségekben. Az új technikai megoldás rádiófrekvenciás jelek átvitelén, illetve az OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing) modulációs eljáráson alapszik, ami különösen alkalmas a vasúti áramellátás speciális körülményei között. Ez azért is lényeges, mert a gyors mozgást végző egységek között teremt olyan kapcsolatot, amely eddig csak elméletben létezett. A vasúti rendszerekkel szerzett tapasztalatokat természetesen másmilyen ipari körülmények között is hasznosítani lehet majd, például a termelőüzemek villamos gépeinek vezérlésénél.
Több ezer hektár lángokban – Spanyolország újra súlyos erdőtüzekkel küzd + videó
