Budapest, a hiányzó hidak városa

A fővárosnak mindenképpen szüksége lenne új hidakra, leghamarabb az M0-s autóút északi Duna-hídjának építésére állami beruházásként kerülne sor, a jelenlegi tervek szerint 2006 és 2008 között. Egy másik átkelő, az aquincumi híd – amely Újpestet és Óbudát köti össze – építésének időpontja teljesen bizonytalan. Ennek megépítése fővárosi feladat, azonban az utóbbi négy évben semmilyen lépés nem történt az ügyben. Demszky Gábor kampányában most ismételten hídépítést ígér, azonban a tervekről még az érintett kerületek sem tudnak.

Putsay Gábor
2002. 10. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Árpád híd után északi irányban gépkocsival vagy teherautóval legközelebb Esztergomnál, a Mária Valéria hídon lehet átkelni. Mindez nagyon megnehezíti például annak a helyzetét, aki Káposztásmegyerről Óbuda északi részére szeretne eljutni, hiszen legjobb esetben gyalog, kerékpárral vagy motorkerékpárral vagy vonattal kelhet át az északi vasúti összekötő hídon. A fővárosi átkelők, különösképpen az Árpád híd nagyon leterheltek, így halaszthatatlanná vált egy újabb északi Duna-híd megépítése. Az új átkelőről több éve-évtizede vitáznak politikusok és gazdasági szakemberek, legkorábban azonban 2006 és 2008 között épülhet meg egy új híd a Duna felett. Az új átkelő az M0-s autóút része lenne. A kormány elképzelései szerint a beruházásra csak akkor kerülne sor, miután a körgyűrű keleti szakaszát megépítik az M5-ös és az M3-as autópályák között. Az M0-s keleti szektorának építéséhez – az eredeti tervek szerint – idén ősszel kellett volna hozzákezdeni, ám a beruházás késik, a kivitelező cégek legkorábban 2003 tavaszán vagy nyarán vonulhatnak fel a nyomvonalon. Egyes előzetes szakértői vélemények szerint az M0-s híd legkevesebb harmincmilliárdba kerül. A költségeket teljes egészében az állam fedezné, legfeljebb a lehajtóutakat építené meg a főváros.
Komoly viták voltak eddig az érintett polgármesterek és a főváros vezetése között az aqincumi új Duna-híd megépítéséről. A beruházás támogatói szerint erre a hídra lenne a legnagyobb szükség, így vagy az M0-s átkelőt megelőzően, vagy azzal egy időben hozzá kell fogni a beruházáshoz. Az ellenzők szerint pedig mindenképpen előbb a Szentendrei-szigeten átívelő hidat szükséges átadni ahhoz, hogy a forgalom ne legyen elviselhetetlen az északi kerületekben. Az aquincumi hidat még olyan szinten sem készítették elő mindeddig, mint az M0-st, egyelőre azt sem lehet tudni, hol helyezkedne el. Legvalószínűbb, hogy az északi vasúti összekötő közvetlen szomszédságában épül meg, vagy éppen annak pilléreire. A vasúti összekötő felújítását ugyanis szintén nem lehet tovább halasztani, a híd olyan rossz állapotban van, hogy a teljes szerkezetet le kell majd bontani.
Mint ismeretes, Újpest képviselő-testülete változtatási tilalmat rendelt el a területre, ugyanis a híd megépítéséhez három tízemeletes házat is le kellene bontani, továbbá az elvezetőutak kiépítéséről még csak elképzelések sem születtek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.