Dunaferr: a dolgozók félnek a privatizációtól

Egyre többeket tölt el bizonytalansággal a Dunaferr Dunai Vasmű Rt. körül kialakult helyzet. A cég legutóbbi rendkívüli közgyűlését elhalasztották, így nem tárgyalták a frissen elkészített középtávú stratégiai tervet sem. Az acélmű ifjúsági szakszervezete nyílt levélben fordult a miniszterelnökhöz, kérvén: nevezzen meg a kormány részéről egy felelős személyt, akivel konzultálni lehet a gondokról.

Hunyor Erna
2002. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dorkota Lajos, Dunaújváros fideszes képviselője elmondta: a Dunaferr MSZP–SZDSZ-es irányítás alá került a kormányváltást követően, s az új vezetők teljesen más stratégiai elképzelésekkel rendelkeznek, mint amilyenekkel a Fidesz vezette kormány. Közölte: 1998 és 2002 között megszületettek azok a döntések, amelyek garantálták, hogy a vasmű állami tulajdonban marad, végrehajtják a korábban elmaradt fejlesztéseket, és a Dunaferr egyetlen dolgozóját sem bocsátják el. Az új koncepció azonban homlokegyenest különbözik ettől, hiszen már hatalomra kerülésük előtt is deklarálták, hogy privatizálni kell a Dunaferrt – emlékeztetett Dorkota.
Hónig Péter elnök-vezérigazgató menedzsmentjének az az elképzelése, hogy a Dunaferr eladását külföldi tőke bevonásával valósítsák meg – mondta Dorkota Lajos.
A térség és a város jövőjét taglaló új cégstratégia és önkormányzati kistérségi fejlesztési koncepció szerint a Dunaferr privatizációja után jelentős munkanélküliség várható, melynek nagy részét a vasműből elbocsátandó dolgozók, beszállítók adják. Ez hat a városra is, hiszen az acélmű a legnagyobb adófizető.
Az országgyűlési képviselő véleménye szerint 3000-3500 embert érinthet a Dunaferr átszervezése, privatizálása. Az ezt előrevetítő anyagot MSZP–SZDSZ-es szakértők állították össze, akik úgy gondolják: a dunaújvárosi híd, az M6-os út Budapest–Dunaújváros közötti szakaszának gyorsforgalmi úttá történő kiépítése, valamint egy dunaújvárosi kikötő létesítése teremthet új munkahelyeket.
Dorkota Lajos emlékeztetett: az infrastrukturális fejlesztéseket 1999-ben az Orbán-kormány határozatban rögzítette. A közelmúltban Csillag István gazdasági miniszter közölte: nem kezdik el ezeket a munkálatokat jövőre. Ígérete szerint 2004-től kezdődhetne mindez, a dunaújvárosi hidat pedig csak 2005-ben építenék meg.
A képviselőnek kételyei vannak a kormány ígéretei kapcsán. Ha nincs híd, nincs út sem, így kétségessé válik az új munkahelyek megteremtése is. Ezért javasolta azt a Fidesz a dunaújvárosi közgyűlésnek: addig ne nyúljon a Dunaferrhez a tulajdonos, amíg az infrastrukturális beruházások nem valósulnak meg. Csak ezután térjenek vissza a Dunaferr jövőjét meghatározó döntések meghozatalához. A Fidesz azt is javasolta, hogy 2003-ban újabb, legalább nyolcszázalékos bérfejlesztésben részesülhessenek az acélmű dolgozói, kaphassák meg a szociális juttatásokat, és maradjon meg a kollektív szerződés.
Dorkota közölte: megdöbbenésre az MSZP–SZDSZ-es többség leszavazta ezen indítványokat. Hangsúlyozta: véleménye szerint nem indokolt a privatizáció, annál is inkább most felfutás indul a piacon. A Dunaferr közel kilencezer munkavállalója után jelentős jövedelemadót kap a magyar állam. Ugyanez vonatkozik az áfára és a vámra is, tehát befizető a vasmű.
A képviselő rámutatott: országszerte privatizálni kívánja a kormány az állami cégeket. Mindez nem indokolt, hiszen kis tőkebefektetéssel ezek működőképessége még növelhető. A képviselő reményét fejezte ki, hogy az önkormányzati választások olyan eredményt hoznak majd, minek következtében nem szereznek abszolút többséget a szocialisták Dunaújvárosban. Csak így akadályozható meg a Dunaferr eladása – szögezte le.
Szombaton Dunaújvárosba látogat a miniszterelnök, aki újból találkozhat a szakszervezetekkel. A legutóbbi igazgatósági ülésen levették napirendről az acélmű stratégiáját. Dorkota bízik abban: nem a már elkészült stratégiát fogadják el, s hogy mielőbb elkezdődnek az infrastrukturális fejlesztések.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.