Meghívott cég építi át a repülőteret
A Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtéren másfél milliárd forintért építi ki az új pogygyászátvilágító rendszert a légikikötőt üzemeltető Budapest Airport Rt. A fővállalkozó céget nem közbeszerzés keretében, hanem meghívásos pályázaton választják ki, a beruházást az Airport saját forrásból finanszírozza – nyilatkozta lapunknak Koncz András, az Airport Rt. repülőtér-fejlesztési osztályának vezetője.
Munkatársunktól
Mint arról korábban beszámoltunk, az átalakítás alatt bezárják a Ferihegy 2A indulási csarnokát, a Malév-utasok a 2B terminálról jutnak ezalatt közvetlenül a repülőgépekhez. Egyelőre nem született arról végleges döntés, hogy decemberben melyik nap zárják be az indulási oldalt, annyi azonban bizonyos, hogy a munkálatokat 2003. május 31-ig el kell végezni. Koncz András elmondta: mivel az Airport Rt. gazdasági társaság, nem kötelező közbeszerzési pályázatot kiírni, a fővállalkozó céget hat meghívott közül választják ki hamarosan. Mind a hat cég magyar, a nevük közlésétől azonban elzárkózott Koncz. A meghívásos pályáztatás mellett azért döntöttek – a nyílt felhívásos pályázat ellenében –, mert a röntgensugaras kapuk megépítése nagyon speciális feladat, csak egy szűk szakmai körből válogathatnak – tette hozzá.
A poggyászellenőrző kapuk felszerelése mellett légkondicionáló berendezésekkel is ellátják a 2A indulási szintjét. A munkák 2-300 millió forintba kerülnek. A fővállalkozót ez esetben nyílt pályázaton választják ki, a hirdetményt a napokban teszi közzé az Airport Rt. A klímaberendezéseket jövő nyárig szerelik fel a 2A-n, ehhez azonban nem kell lezárni az indulási részleget.
A területen egy önkiszolgáló étterem működik jelenleg, amelyet nem az Airport üzemeltet, így annak felújítása sem szerepel a tervek között. Koncz András elmondta: a tulajdonosnak javaslatot tettek a létesítmény átépítésére addig, amíg a területet zárva tartják. Az Airport középtávú tervei között parkolóház, Cargo-terminál, szálloda építése szerepel, emellett a jelenlegi utasterminálokat is bővítenék. A Cargo-bázis az Airport és a Lufthansa közös beruházása lenne, a tervek szerint 2004 márciusára készülne el és hétmilliárd forintba kerül. Az új parkolóház megnyitását 2005-re tervezik, ennek a költségvetése 5-7 milliárd forint lesz. Abban az esetben, ha az utasszám évente jelentős mértékben növekszik, szükség lesz a két meglévő utasterminál bővítésére is, a 2A és a 2B mellé felépítik a 2C-t. Erre a létesítményre a tervek szerint 2005–2007 között negyvenmilliárd forintot költenek, a folyamatos fejlesztés pedig tíz év alatt 55 milliárd forintba kerül.
A kormány novemberben dönthet a légiipar jövőjéről. Napirendre kerül a repülőtér privatizációja is. A jelenlegi kormányhatározat szerint állami tulajdonban 25+1 százalékos résznek kell maradnia, így várhatóan a Ferihegyi Repülőtér is többségi magántulajdonba kerül.
Nem valószínű szakmai befektető megjelenése
Harmincmilliárd forint friss tőkére van szüksége a Malévnek az elkövetkező másfél évben ahhoz, hogy finanszírozza a tervezett gépbeszerzéseket, illetve rendezze adósságát. Jelenleg tárgyalások folynak a Malév, az ÁPV Rt. és a Pénzügyminisztérium között a magánosításról: nagyobb az esély pénzügyi befektető bevonására.
Putsay Gábor
Tőkeemeléses privatizációra lesz szükség a Malév Rt.-nél a tervezett fejlesztések miatt – nyilatkozta lapunknak Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója. A jelenleg 11,7 milliárd forint alaptőkével rendelkező légitársaság az elkövetkező másfél évben legalább harmincmilliárd forint forrásbevonást igényel. Ebből finanszíroznák a tervezett gépvásárlások önrészét, emellett rendezni kell az adósságot is. A légicég – mint azt korábban megírtuk – 2003-ig négy Bombardier CRJ típusú regionális repülőgépet vásárol, további hatot pedig opcióként lekötött. A járművek árának harminc százalékát fizetnék ki önrészként, a fennmaradó részt pedig konzorcionális bankhitelek biztosítanák. A repülőgépek listaára húszmillió dollár. Két járművet idén, kettőt pedig jövőre szállít a kanadai Bombardier Transportation cég. A piaci dekonjuktúra miatt – információink szerint – a listaárnál olcsóbban jut a Malév a négy repülőgéphez.
Az ÁPV Rt. mint a Malév főtulajdonosa a közelmúltban hatmilliárd forint tőkejuttatásról határozott, ebből a pénzből finanszírozná a légitársaság a harmincszázalékos önrészt. A pénzt azonban csak akkor kapják meg, ha a kormány jóváhagyja a tranzakciót. A kabinet döntésére év eleje előtt várhatóan nem kerül sor.
Abban az esetben, ha tőkéhez jut a légitársaság, a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) szemben fennálló adósságot is rendezni kívánják – tette hozzá a vezérigazgató. Két évvel ezelőtt az MFB húszmilliárd forint hitelkeretet bocsátott a Malév rendelkezésére. Mindeddig a légicég 14 milliárd forintot hívott le, amit a napi működés fenntartására költött. Váradi szerint a felhasznált hitelt mindenképpen vissza kell fizetnie a légitársaságnak.
Több lehetőséget vizsgál jelenleg az ÁPV Rt., illetve a Pénzügyminisztérium a Malév privatizációját illetően: elvileg szakmai, pénzügyi és intézményi befektető jöhet szóba – tudtuk meg. Mielőtt azonban bármelyik potenciális befektetővel megkezdődnének a tárgyalások, határozni kell arról is, hogy a Malév Rt. hány százalékát kívánja értékesíteni az állam. A jelenlegi piaci helyzetben (szeptember 11. máig befolyásolja az ipart) nem jellemző a tőkeági befektetés egyik légitársaság részéről sem, alapvetően a kereskedelmi kapcsolatok továbbfejlesztésére törekednek a cégek. Mivel a légitársaságok nincsenek abban a helyzetben, hogy tőkeemeléssel járó privatizációban részt vegyenek, ma lényegesen nagyobb az esélye a pénzügyi befektetők érdeklődésének.
Felfüggesztették a hegymászóbalesetben 31 évesen megsérült olimpiai bajnok keresését
