Harmincmilliárdnyi friss tőke kell a Malévnek

–
2002. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meghívott cég építi át a repülőteret

A Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtéren másfél milliárd forintért építi ki az új pogygyászátvilágító rendszert a légikikötőt üzemeltető Budapest Airport Rt. A fővállalkozó céget nem közbeszerzés keretében, hanem meghívásos pályázaton választják ki, a beruházást az Airport saját forrásból finanszírozza – nyilatkozta lapunknak Koncz András, az Airport Rt. repülőtér-fejlesztési osztályának vezetője.

Munkatársunktól
Mint arról korábban beszámoltunk, az átalakítás alatt bezárják a Ferihegy 2A indulási csarnokát, a Malév-utasok a 2B terminálról jutnak ezalatt közvetlenül a repülőgépekhez. Egyelőre nem született arról végleges döntés, hogy decemberben melyik nap zárják be az indulási oldalt, annyi azonban bizonyos, hogy a munkálatokat 2003. május 31-ig el kell végezni. Koncz András elmondta: mivel az Airport Rt. gazdasági társaság, nem kötelező közbeszerzési pályázatot kiírni, a fővállalkozó céget hat meghívott közül választják ki hamarosan. Mind a hat cég magyar, a nevük közlésétől azonban elzárkózott Koncz. A meghívásos pályáztatás mellett azért döntöttek – a nyílt felhívásos pályázat ellenében –, mert a röntgensugaras kapuk megépítése nagyon speciális feladat, csak egy szűk szakmai körből válogathatnak – tette hozzá.
A poggyászellenőrző kapuk felszerelése mellett légkondicionáló berendezésekkel is ellátják a 2A indulási szintjét. A munkák 2-300 millió forintba kerülnek. A fővállalkozót ez esetben nyílt pályázaton választják ki, a hirdetményt a napokban teszi közzé az Airport Rt. A klímaberendezéseket jövő nyárig szerelik fel a 2A-n, ehhez azonban nem kell lezárni az indulási részleget.
A területen egy önkiszolgáló étterem működik jelenleg, amelyet nem az Airport üzemeltet, így annak felújítása sem szerepel a tervek között. Koncz András elmondta: a tulajdonosnak javaslatot tettek a létesítmény átépítésére addig, amíg a területet zárva tartják. Az Airport középtávú tervei között parkolóház, Cargo-terminál, szálloda építése szerepel, emellett a jelenlegi utasterminálokat is bővítenék. A Cargo-bázis az Airport és a Lufthansa közös beruházása lenne, a tervek szerint 2004 márciusára készülne el és hétmilliárd forintba kerül. Az új parkolóház megnyitását 2005-re tervezik, ennek a költségvetése 5-7 milliárd forint lesz. Abban az esetben, ha az utasszám évente jelentős mértékben növekszik, szükség lesz a két meglévő utasterminál bővítésére is, a 2A és a 2B mellé felépítik a 2C-t. Erre a létesítményre a tervek szerint 2005–2007 között negyvenmilliárd forintot költenek, a folyamatos fejlesztés pedig tíz év alatt 55 milliárd forintba kerül.
A kormány novemberben dönthet a légiipar jövőjéről. Napirendre kerül a repülőtér privatizációja is. A jelenlegi kormányhatározat szerint állami tulajdonban 25+1 százalékos résznek kell maradnia, így várhatóan a Ferihegyi Repülőtér is többségi magántulajdonba kerül.

Nem valószínű szakmai befektető megjelenése

Harmincmilliárd forint friss tőkére van szüksége a Malévnek az elkövetkező másfél évben ahhoz, hogy finanszírozza a tervezett gépbeszerzéseket, illetve rendezze adósságát. Jelenleg tárgyalások folynak a Malév, az ÁPV Rt. és a Pénzügyminisztérium között a magánosításról: nagyobb az esély pénzügyi befektető bevonására.

Putsay Gábor
Tőkeemeléses privatizációra lesz szükség a Malév Rt.-nél a tervezett fejlesztések miatt – nyilatkozta lapunknak Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója. A jelenleg 11,7 milliárd forint alaptőkével rendelkező légitársaság az elkövetkező másfél évben legalább harmincmilliárd forint forrásbevonást igényel. Ebből finanszíroznák a tervezett gépvásárlások önrészét, emellett rendezni kell az adósságot is. A légicég – mint azt korábban megírtuk – 2003-ig négy Bombardier CRJ típusú regionális repülőgépet vásárol, további hatot pedig opcióként lekötött. A járművek árának harminc százalékát fizetnék ki önrészként, a fennmaradó részt pedig konzorcionális bankhitelek biztosítanák. A repülőgépek listaára húszmillió dollár. Két járművet idén, kettőt pedig jövőre szállít a kanadai Bombardier Transportation cég. A piaci dekonjuktúra miatt – információink szerint – a listaárnál olcsóbban jut a Malév a négy repülőgéphez.
Az ÁPV Rt. mint a Malév főtulajdonosa a közelmúltban hatmilliárd forint tőkejuttatásról határozott, ebből a pénzből finanszírozná a légitársaság a harmincszázalékos önrészt. A pénzt azonban csak akkor kapják meg, ha a kormány jóváhagyja a tranzakciót. A kabinet döntésére év eleje előtt várhatóan nem kerül sor.
Abban az esetben, ha tőkéhez jut a légitársaság, a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) szemben fennálló adósságot is rendezni kívánják – tette hozzá a vezérigazgató. Két évvel ezelőtt az MFB húszmilliárd forint hitelkeretet bocsátott a Malév rendelkezésére. Mindeddig a légicég 14 milliárd forintot hívott le, amit a napi működés fenntartására költött. Váradi szerint a felhasznált hitelt mindenképpen vissza kell fizetnie a légitársaságnak.
Több lehetőséget vizsgál jelenleg az ÁPV Rt., illetve a Pénzügyminisztérium a Malév privatizációját illetően: elvileg szakmai, pénzügyi és intézményi befektető jöhet szóba – tudtuk meg. Mielőtt azonban bármelyik potenciális befektetővel megkezdődnének a tárgyalások, határozni kell arról is, hogy a Malév Rt. hány százalékát kívánja értékesíteni az állam. A jelenlegi piaci helyzetben (szeptember 11. máig befolyásolja az ipart) nem jellemző a tőkeági befektetés egyik légitársaság részéről sem, alapvetően a kereskedelmi kapcsolatok továbbfejlesztésére törekednek a cégek. Mivel a légitársaságok nincsenek abban a helyzetben, hogy tőkeemeléssel járó privatizációban részt vegyenek, ma lényegesen nagyobb az esélye a pénzügyi befektetők érdeklődésének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.