A MÁV-reform attól is függ, hogy az állam hajlandó-e megtéríteni a személyszállításban évről évre keletkező veszteséget: a szolgáltatást ugyanis az állam rendeli meg. Meghatározza a tarifát is, amely a tervezett infláció mértékében növekedhet. Mivel a vasúti jegyek értékesítéséből származó bevétel a tényleges költségek alatt marad, az állam fogyasztói árkiegészítés címén nyújt támogatást a vasútnak.
Ennek ellenére minden évben milliárdos hiány keletkezik a társaságnál: a MÁV és az állam közötti szerződés ugyanis azt tartalmazza, hogy az állam finanszírozza az általa megrendelt szolgáltatásokat, ám ezt a költségvetés teherbíró képességéhez képest kell megtennie. Az idén 22 milliárd
forint vesztesége keletkezik a MÁV-nak a személyszállítás üzemeltetéséből, ennek megfelelően a vasúttársaság – mint minden évben – hiteleket vesz fel a működtetés finaszírozásához, amit általában az állam három-négy évente szanál. Ez a folyamat nemcsak a vasút működését teszi lehetetlenné, hanem a költségvetést is megterheli.
A MÁV vezetése szerint 2003-tól lehetőség lesz arra, hogy az állam teljes mértékben megtérítse a költségeket. E hónap közepén a gazdasági kabinet ülésén vitatják meg a MÁV további finanszírozását. A végső döntést azonban a költségvetés elfogadásakor hozzák meg, ekkor kiderül, hogy a kiegészítő támogatások mellett a kormány – ígéreteihez híven – támogatja-e a MÁV tervezett fejlesztéseit. Információink szerint a MÁV vezetése az elővárosi, illetve az intercity-forgalomban közlekedő vasúti kocsik műszaki színvonalának emelésére kíván többletforrásokat igénybe venni azért, hogy ne hitelekből valósítsák meg a fejlesztéseket.
Ugyancsak állami forrásokból fejlesztik a vasúti pályákat, bár e célból az ISPA-alapokból 2007-ig ötvenmilliárdot használhat fel a magyar vasút. Jövőre, pályahasználati díj ellenében, a MÁV hálózatának húsz százalékát vehetik igénybe más vasúttársaságok. Ezeket a díjakat az Európai Unió előírásai szerint úgy kell kialakítani, hogy ne terheljék meg a társaságokat. Ennélfogva az üzemben tartónak, így a MÁV-nak vesztesége keletkezik majd a hálózat fenntartásából, amit szintén az államnak kell kiegészítenie.
*
Menetjegy-kiadó automatákat helyzett el tegnap a MÁV a Nyugati pályaudvaron. Kísérletképpen a Déli és a Keleti pályaudvaron is felszerelik az új berendezéseket, amelyekből az utasok száz kilométer távolságig válthatják meg jegyüket.
Újabb igénytelen biciklisávot festetett fel Karácsony Gergely
