Hiányos a MÁV finanszírozása

Az idén 22 milliárd forint vesztesége keletkezik a MÁV Rt.-nek a személyszállítási üzletág alulfinanszírozása miatt. A gazdasági bizottság ülésén a költségvetés tárgyalásakor kiderülhet, hogy mennyi pénzt szán az állam a MÁV jövő évi működtetésére.

2002. 10. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV-reform attól is függ, hogy az állam hajlandó-e megtéríteni a személyszállításban évről évre keletkező veszteséget: a szolgáltatást ugyanis az állam rendeli meg. Meghatározza a tarifát is, amely a tervezett infláció mértékében növekedhet. Mivel a vasúti jegyek értékesítéséből származó bevétel a tényleges költségek alatt marad, az állam fogyasztói árkiegészítés címén nyújt támogatást a vasútnak.
Ennek ellenére minden évben milliárdos hiány keletkezik a társaságnál: a MÁV és az állam közötti szerződés ugyanis azt tartalmazza, hogy az állam finanszírozza az általa megrendelt szolgáltatásokat, ám ezt a költségvetés teherbíró képességéhez képest kell megtennie. Az idén 22 milliárd
forint vesztesége keletkezik a MÁV-nak a személyszállítás üzemeltetéséből, ennek megfelelően a vasúttársaság – mint minden évben – hiteleket vesz fel a működtetés finaszírozásához, amit általában az állam három-négy évente szanál. Ez a folyamat nemcsak a vasút működését teszi lehetetlenné, hanem a költségvetést is megterheli.
A MÁV vezetése szerint 2003-tól lehetőség lesz arra, hogy az állam teljes mértékben megtérítse a költségeket. E hónap közepén a gazdasági kabinet ülésén vitatják meg a MÁV további finanszírozását. A végső döntést azonban a költségvetés elfogadásakor hozzák meg, ekkor kiderül, hogy a kiegészítő támogatások mellett a kormány – ígéreteihez híven – támogatja-e a MÁV tervezett fejlesztéseit. Információink szerint a MÁV vezetése az elővárosi, illetve az intercity-forgalomban közlekedő vasúti kocsik műszaki színvonalának emelésére kíván többletforrásokat igénybe venni azért, hogy ne hitelekből valósítsák meg a fejlesztéseket.
Ugyancsak állami forrásokból fejlesztik a vasúti pályákat, bár e célból az ISPA-alapokból 2007-ig ötvenmilliárdot használhat fel a magyar vasút. Jövőre, pályahasználati díj ellenében, a MÁV hálózatának húsz százalékát vehetik igénybe más vasúttársaságok. Ezeket a díjakat az Európai Unió előírásai szerint úgy kell kialakítani, hogy ne terheljék meg a társaságokat. Ennélfogva az üzemben tartónak, így a MÁV-nak vesztesége keletkezik majd a hálózat fenntartásából, amit szintén az államnak kell kiegészítenie.
*
Menetjegy-kiadó automatákat helyzett el tegnap a MÁV a Nyugati pályaudvaron. Kísérletképpen a Déli és a Keleti pályaudvaron is felszerelik az új berendezéseket, amelyekből az utasok száz kilométer távolságig válthatják meg jegyüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.