Infláció fölött drágul a „kötelező

A legtöbb biztosítónál öt-hat százalékkal, az általuk jövőre reálisan várt fogyasztói infláció mértékével – tehát valamivel a pénzügyi kormányzat által ígért négy és fél százalék fölött – nő a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díja 2003-ra.

Binder István
2002. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újonnan szerződők viszont akár tíz-húsz százalékkal is magasabb díjra számíthatnak – derült ki a Magyar Nemzet körkérdéséből. A „kötelező” piacán régóta jelen lévő nagy biztosítók az előző években már díjemelésekkel is ellensúlyozták a gyakoribb károkozó csoportok okozta veszteségeket, így most nem kényszerülnek nagyobb emelésre. Jövőre jelentős, tíz százalék fölötti drágulás a már meglévő ügyfélkörre csak azon cégeknél várható, amelyek az előző években alacsony díjakkal „vettek piacot” maguknak. Emlékezetes: a Pénzügyminisztérium néhány hete teljesen felszabadította a díjemelés lehetőségét (az autós érdekvédő szervezetek ezt aggódva fogadták), így 2003 lesz az első teljesen liberalizált év a „kötelezőnél”.
A jövő évi konkrét díjakat a jogszabályok szerint október 30-ig kell közzétenni két országos napilapban. A januártól biztosítót váltani akaró ügyfeleknek november végéig van idejük arra, hogy felmondják eddigi szerződésüket, s év végéig köthetik meg az újat.
A mérsékelt díjemelések miatt viszont a 3,3 millió hazai „kötelező” szerződésből a várakozások szerint legföljebb száz-, százhúszezret köthetnek át majd év végén. A biztosítók 2003-ban is elsősorban a szerződő ügyfél lakóhelye, életkora, a biztosítandó gépjármű hengerűrtartalma, illetve – néhány társaságnál – a személyautó „sportossága” alapján határozzák meg díjaikat. A statisztikák alapján változatlanul a Budapesten és agglomerációjában élők, illetve a 25 év körülinél fiatalabbak számítanak a leggyakoribb károkozóknak. Velük szemben jóval alacsonyabb díjra számíthatnak a kistelepülésen élők s az idősebbek. A különbség nem csak a vezetési stílusban rejlik: a főváros útjai zsúfoltabbak, balesetveszélyesebbek, s a fiatalabb ügyfelek egy része másoknál jóval gyakrabban vezet. A biztosítók jó része 2003-ban nem vezet be új szempontokat a díjszámításnál.
Átlagosan öt százalékon belüli díjemelést tervez az Allianz Hungária, amelynek 1,8 milliós ügyfélköre a piac 52-53 százalékát fedi le. Vidéki, több éve meglévő hűséges ügyfeleink viszont jelentős nettó díjcsökkenésre számíthatnak – nyilatkozta Kálózdi Tamás gépjármű-biztosítási cégvezető. A társaságnál a fiatalok mellett továbbra is a fővárosi és – az egyre bővülő – agglomerációs ügyfeleket tartják a leginkább kockázatosnak, de másoknál több kárt regisztráltak a Nyugat-Dunántúlon és a Balaton környékén is.
Részben közülük kerül ki az a mintegy ezer ügyfél, akiknek az Allianz Hungária felbontja a szerződését. „Felmondólevélre” azonban csak az számíthat, aki az elmúlt egy évben legalább két, nagy összegű kárt okozott a biztosítónak.
Az inflációnak megfelelő díjemelést ígér az 591 ezer darab szerződéssel rendelkező Generali-Providencia is. Jákfalvi Zoltán osztályvezető szerint továbbra is a gépjármű fajtája, a szerződő kora és lakhelye alapján szabnak majd díjat, utóbbi területi besorolásán csak kismértékben változtatnak. Ertl Pál, a 130 ezer szerződéssel bíró AXA lakossági igazgatója szerint meglévő ügyfeleik 4,9 százalékos átlagos emeléssel számolhatnak, ezen belül viszont a vidéki, magasabb bónuszkategóriába lépő idősebb ügyfelek díja két százalékkal csökken. Az AXA mintegy kétezer problémás ügyfelének postáz felmondólevelet.
Legalább az idei, gépjárművekre számított – piaci források szerint nyolc-tíz százalékos – infláció mértékével kíván viszont díjat emelni a közel 300 ezer szerződéssel rendelkező Argosz. (A gépjármű-infláció az új alkatrészek beszerzési költségének és a járművek javítási-szerelési tarifáinak változását regisztrálja). Miseta Gyula kereskedelmi ügyvezető igazgató úgy fogalmazott: javítani szeretnék a gépjármű-üzletág eredményességét, amely a legtöbb biztosítóhoz hasonlóan egyelőre számukra is veszteséget hoz. Így jövőre elsősorban ismert ügyfélkörük megtartása a cél. Szintén az átlagot jelentősen meghaladó mértékű díjemelést tervez az e piacon tavaly olcsó árakkal indult – s 65 ezer szerződést gyűjtött – Európa. Balázs Péter, a társaság illetékese szerint szeretnék „felzárkóztatni” díjaikat versenytársaikhoz, de úgy, hogy azok valamivel olcsóbbak maradjanak. Jövőre e társaság is külön – vélhetően más korosztályoknál borsosabb – tarifát szab a 25 év alatti járműtulajdonosoknak. Az Európa mintegy száz gyakori károkozó ügyfelétől válik meg 2003-ban.

A „kötelező” díjai 2002-ben*

Biztosító Éves díj (Ft)
ÁB-Aegon 21 960
Allianz Hungária 25 440
Argosz 23 066
AXA** 21 143
Európa 16 022
Generali-Providencia** 27 928
Közlekedési Biztosító
Egyesület (Köbe)** 17 155
OTP Garancia 33 552
Zürich 20 057

* Budapest XI. kerületi, 40 éves magánszemély részére, aki B10-es bónuszfokozatú, 1300 köbcentiméteres hengerűrtartalmú Suzuki személyautóval rendelkezik, díját negyedévente, banki átutalással fizeti
** csak e biztosítók vállalkoznak felső limit nélküli kártérítés fizetésére
Forrás: társaságok közlései, netrisk.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.