Az újonnan szerződők viszont akár tíz-húsz százalékkal is magasabb díjra számíthatnak – derült ki a Magyar Nemzet körkérdéséből. A „kötelező” piacán régóta jelen lévő nagy biztosítók az előző években már díjemelésekkel is ellensúlyozták a gyakoribb károkozó csoportok okozta veszteségeket, így most nem kényszerülnek nagyobb emelésre. Jövőre jelentős, tíz százalék fölötti drágulás a már meglévő ügyfélkörre csak azon cégeknél várható, amelyek az előző években alacsony díjakkal „vettek piacot” maguknak. Emlékezetes: a Pénzügyminisztérium néhány hete teljesen felszabadította a díjemelés lehetőségét (az autós érdekvédő szervezetek ezt aggódva fogadták), így 2003 lesz az első teljesen liberalizált év a „kötelezőnél”.
A jövő évi konkrét díjakat a jogszabályok szerint október 30-ig kell közzétenni két országos napilapban. A januártól biztosítót váltani akaró ügyfeleknek november végéig van idejük arra, hogy felmondják eddigi szerződésüket, s év végéig köthetik meg az újat.
A mérsékelt díjemelések miatt viszont a 3,3 millió hazai „kötelező” szerződésből a várakozások szerint legföljebb száz-, százhúszezret köthetnek át majd év végén. A biztosítók 2003-ban is elsősorban a szerződő ügyfél lakóhelye, életkora, a biztosítandó gépjármű hengerűrtartalma, illetve – néhány társaságnál – a személyautó „sportossága” alapján határozzák meg díjaikat. A statisztikák alapján változatlanul a Budapesten és agglomerációjában élők, illetve a 25 év körülinél fiatalabbak számítanak a leggyakoribb károkozóknak. Velük szemben jóval alacsonyabb díjra számíthatnak a kistelepülésen élők s az idősebbek. A különbség nem csak a vezetési stílusban rejlik: a főváros útjai zsúfoltabbak, balesetveszélyesebbek, s a fiatalabb ügyfelek egy része másoknál jóval gyakrabban vezet. A biztosítók jó része 2003-ban nem vezet be új szempontokat a díjszámításnál.
Átlagosan öt százalékon belüli díjemelést tervez az Allianz Hungária, amelynek 1,8 milliós ügyfélköre a piac 52-53 százalékát fedi le. Vidéki, több éve meglévő hűséges ügyfeleink viszont jelentős nettó díjcsökkenésre számíthatnak – nyilatkozta Kálózdi Tamás gépjármű-biztosítási cégvezető. A társaságnál a fiatalok mellett továbbra is a fővárosi és – az egyre bővülő – agglomerációs ügyfeleket tartják a leginkább kockázatosnak, de másoknál több kárt regisztráltak a Nyugat-Dunántúlon és a Balaton környékén is.
Részben közülük kerül ki az a mintegy ezer ügyfél, akiknek az Allianz Hungária felbontja a szerződését. „Felmondólevélre” azonban csak az számíthat, aki az elmúlt egy évben legalább két, nagy összegű kárt okozott a biztosítónak.
Az inflációnak megfelelő díjemelést ígér az 591 ezer darab szerződéssel rendelkező Generali-Providencia is. Jákfalvi Zoltán osztályvezető szerint továbbra is a gépjármű fajtája, a szerződő kora és lakhelye alapján szabnak majd díjat, utóbbi területi besorolásán csak kismértékben változtatnak. Ertl Pál, a 130 ezer szerződéssel bíró AXA lakossági igazgatója szerint meglévő ügyfeleik 4,9 százalékos átlagos emeléssel számolhatnak, ezen belül viszont a vidéki, magasabb bónuszkategóriába lépő idősebb ügyfelek díja két százalékkal csökken. Az AXA mintegy kétezer problémás ügyfelének postáz felmondólevelet.
Legalább az idei, gépjárművekre számított – piaci források szerint nyolc-tíz százalékos – infláció mértékével kíván viszont díjat emelni a közel 300 ezer szerződéssel rendelkező Argosz. (A gépjármű-infláció az új alkatrészek beszerzési költségének és a járművek javítási-szerelési tarifáinak változását regisztrálja). Miseta Gyula kereskedelmi ügyvezető igazgató úgy fogalmazott: javítani szeretnék a gépjármű-üzletág eredményességét, amely a legtöbb biztosítóhoz hasonlóan egyelőre számukra is veszteséget hoz. Így jövőre elsősorban ismert ügyfélkörük megtartása a cél. Szintén az átlagot jelentősen meghaladó mértékű díjemelést tervez az e piacon tavaly olcsó árakkal indult – s 65 ezer szerződést gyűjtött – Európa. Balázs Péter, a társaság illetékese szerint szeretnék „felzárkóztatni” díjaikat versenytársaikhoz, de úgy, hogy azok valamivel olcsóbbak maradjanak. Jövőre e társaság is külön – vélhetően más korosztályoknál borsosabb – tarifát szab a 25 év alatti járműtulajdonosoknak. Az Európa mintegy száz gyakori károkozó ügyfelétől válik meg 2003-ban.
A „kötelező” díjai 2002-ben*
Biztosító Éves díj (Ft)
ÁB-Aegon 21 960
Allianz Hungária 25 440
Argosz 23 066
AXA** 21 143
Európa 16 022
Generali-Providencia** 27 928
Közlekedési Biztosító
Egyesület (Köbe)** 17 155
OTP Garancia 33 552
Zürich 20 057
* Budapest XI. kerületi, 40 éves magánszemély részére, aki B10-es bónuszfokozatú, 1300 köbcentiméteres hengerűrtartalmú Suzuki személyautóval rendelkezik, díját negyedévente, banki átutalással fizeti
** csak e biztosítók vállalkoznak felső limit nélküli kártérítés fizetésére
Forrás: társaságok közlései, netrisk.hu
Szoboszlai gólpassza videón, és bepillantás az Ázsiába indult Liverpool különgépébe
