Kelendők a drága autók

Egyre több sötét felhő csoportosul az autóipar fölé, az elmúlt években a technológiai szektor, valamint a számítástechnikai ágazatok kerültek nehéz helyzetbe, részvényeik jelentős gyengüléseken estek át, termékeik iránt alacsony kereslet mutatkozott. A technológiai léggömb kidurranását követve a befektetők újból a hagyományos iparágakba, így a gépiparba is próbáltak beinvesztálni. A globalizáció, a gyártó cégek összeolvadása miatt azonban egyre kevesebb alternatíva mutatkozott a befektetésekre, a jó nevű európai járműgyártók egy része már amerikai konzorciumokhoz tartozott, és hasonló szindróma játszódott le az Egyesült Államokban, ahol inkább a japán autógyárak megjelenése jelentett leáldozást a nagy- nevű típusoknak. Napjainkban lassan tovább szűkül a személygépkocsik választéka, így csökken a befektetési lehetőségek száma is.

2002. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a japán cégek egyre nagyobb térnyerése, és az európai márkák iránti nagyfokú érdeklődés jelentős hátrányba sodorta a nyolcvanas években a General Motors (GM) és a Chrysler amerikai vállalatokat, óriási mértékű tőke és intenzív válságmenedzselés tudta csak fenntartani a nagy tengerentúli márkákat. Az európai piacokon sem volt ez másképp, a hetvenes évek közepétől éledező japán autóipar ledöntötte lábáról az olasz, a francia, a német gyártókat, a Toyota, a Nissan, a Mitsubishi és a Honda olcsó és üzemanyag-takarékos autókat kínált.

Olvasztótégelyben a gépkocsiipar

Közel harminc évvel ezelőtt még nevettek volna a szakemberek, ha azt mondjuk nekik, hogy 2000-ben a Ford, az Aston Martin, a Volvo Cars, a Jaguar egy tulajdonba kerülnek. Hasonlóan nevetség tárgyává váltunk volna, ha azt mondjuk, hogy a Lamborghini és a Bugatti a Volkswagen Group részévé válik. Akár nevetséges, akár nem, napjainkban két kezünkön meg tudjuk számolni a vezető autógyártó csoportokat. Mára nem maradt más, mint a General Motors, a Volkswagen, a Premier Automotive Group, a DaimlerChrysler, a PSA, a Fiat, a Renault-Nissan és még néhány kisebb autókészítő társaság, ezen hét cég adja a világ személygépkocsi-gyártásának legnagyobb részét. A koncentrációval az volt a cél, hogy a japán autógyártókat egyre jobban kiszorítsák a piacokról. Bár ezt nem vallotta be senki, a vállalatok stratégiája már vagy huszonöt éve függ a japán autóipartól és annak termékeitől. Az olcsó és versenyképes autókészítés csak egy módon jöhetett létre, ha a tőkeerős és nyereséges társaságok felvásárolják a kisebbeket, és olyan országokba telepítik a gyártást, ahol olcsó munkaerővel lehet dolgozni. Ma Németországban egy gyári munkás fizetése duplája lehet egy spanyolországi dolgozóénak, és négyszerese egy dél-amerikai futószalag mellett tevékenykedő, hasonló munkakört betöltő munkásénak, így nem csoda, hogy a fejletlenebb országok előnyt élveztek akkor, amikor azt kellett eldönteni, hogy hol létesüljön a gyár.

Védett márkanevek

Befektetői szempontból az összeolvadások lehetnek jók és rosszak is. Jók, mivel a részvényes egy csomagot kap, amiben van olcsó autógyártó és van luxusmárkát készítő cég is. Rosszak olyan szempontból, hogy ha az egyik autós cég bajban van, akkor a nyereséges vállalatrészből kell finanszírozni a veszteséges részleget. Talán a legjobb példa erre a DaimlerChrysler, ahol az amerikai részleg még napjainkban sem képes nyereséget termelni, ezzel szemben a Mercedes járművek iránt nagy a kereslet. A tőzsdéken a korábbi nagy érdeklődést követve lassan már a hosszú távú befektetések körébe sorolják a járműgyártó cégek részvényeit. A nyugdíj-biztosítási alapok ugyan kedvelik, mivel azt tudják, hogy a cégek között már maga a terméknév is sokat ér. A márkanévvel együtt párosul az a tényező, hogy egy-egy névhez mára egy-egy ország történelme kapcsolódik, így a kormányok nem engedhetik meg, hogy országuk elhíresült gyártója az enyészet tárgyává legyen. Nem engedhette meg Csehország sem a Skodával, akkor, amikor eladta a Volkswagennek, és hasonlóan Spanyolország sem, amikor a Seat nevet próbálták meg fenntartani.

Keresettebbek a luxusautók

A túlköltekezés nem csak a távközlési cégek jellemzője, a felvásárlási láz és a techológiai forradalom minden iparágat a fejlesztések gyorsítására kényszerít, ez alól az autóipar sem kivétel. A bankok által finanszírozott hitelek visszafizetése egyre több autós cég számára jelent nehézséget, mivel a vásárlók lassan elfogadják, hogy majdnem mindegy, hogy Spanyolországban gyártott, vagy egy Németországban készített autót vásárolnak, ezért az olcsóbb kivitel mellett döntenek. A járművek alváza, felépítése azonos, a külsejük hasonló, a belső formavilág szinte megegyező, csupán egyben van jelentős eltérés, az árban. A koncentráció hatására néhány jó nevű és máig önálló, vagy részben önálló cégnek sikerül nyereséget termelnie, ilyen a bajorországi BMW, vagy a Porsche és a Ferrari. A luxus- és kis szériában gyártott autók újból a fénykorukat élik. Az európai autógyártók szövetsége által készített lista szerint néhány évi kihagyás után újból a BMW a legkeresettebb európai autó. A bajor cég az új felvirágzást a 700-as széria felfrissítésének, valamint a brit kisautónak, a Mini-nek köszönheti. Az év első kilenc hónapja alatt a BMW 4,7%-ra növelte piaci részesedését, sőt értékesítése 28 százalékos megugrást mutatott.

Közel az első európai csőd

A máig önálló autókészítőknek mindennapos harcot kell vívniuk az értékesítési problémával, az alacsony árréssel, valamint azzal a fenyegetettséggel, hogy a csőd szélére jutás esetén bekebelezik. A legnagyobb európai autógyártó, az olasz Fiat Auto napjainkban éli át legnehezebb pillanatait. A Giovanni Agnelli által vezetett FIAT Group eladósodott, a korábbi nagyhírű cég a sorozatban megvásárolt és bekebelezett cégeit el kellett adja, hogy fenn tudjon maradni. A Fiatot megpróbálta már részvénycsere úján megvenni a Genaral Motors is, de akkor az olasz gyár cégvezetése úgy döntött, hogy ad még egy sanszot magának, ez az utolsó lehetőség a Fiat Stilo modell megalkotása és piacra dobása volt. Sajnos kiderült, hogy a Stilo nem húzza ki a bajból a Fiatot, az olasz kormány viszont nem engedheti csődbe juttatni és felszámolni az ország egyik legismertebb cégét. A Fiat eladási számai jól jelzik, hogy mekkora a baj, a társaság szeptemberig csupán 95 ezer autót tudott eladni, a Stilo és a Punto nem a várt forgalmat hozza. A FIAT Group vezetése már lassan bármire hajlandó lenne, csak hogy megmentse a Fiat Autót. Szóba került, hogy egy részben állami, részben a Genaral Motors tulajdonában álló cég venné át a Fiatot és adósságát, és szóba került az is, hogy a GM az Opel divízióját egyesítené a Fiattal. Az Európai Unió Brüsszeli Bizottsága megvizsgálta annak a lehetőségét is, hogy az állami segítség milyen versenyhelyzetet alakítana ki. Mario Monti, az uniós bizottság elnöke szerint lehetséges egy állami segélynyújtás, de csak abban a formában, mintha magánbefektető lenne az olasz állam. Elemzők szerint a már résztulajdont szerzett GM nem szeretne a Berlusconi-kormánnyal „egy Fiatban ülni”, sőt kérdéses még a Fiat Auto tulajdonában lévő Ferrari, Alfa Romeo, Masearti és Lancia jövője is. A Ferrari elnöke, Luca Cordero di Monezemolo nem vetette el az Alfa Romeo átvételének lehetőségét sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.