Közszolgálat üzleti alapon

Módos Márton, az Info Rádió ügyvezető igazgatója lapunknak adott interjújában a ma kétéves rádióról elmondta: a piacon az az előnyük, hogy napközben a reggeli lapok és tévéműsorok között, és az esti tévéhíradók között gyakorlatilag nincs könnyen fogyasztható hírforrás. Módos elmondta, hogy csatornájuk kereskedelmi alapon nyugszik, de tisztán közszolgálati feladatokat lát el, s a jövőben szeretnének további pályázatokon vidéki frekvenciákat szerezni.

Pindroch Tamás
2002. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Info Rádió ma ünnepli második születésnapját. Két évvel ezelőtt azt mondták az akkori ellenzéki politikusok, hogy a rádió a Fidesz támogatásával jött létre. A jobboldalról viszont baloldalisággal vádolták a csatornát. Melyik politikai oldalhoz állnak önök közelebb?
– Az Info Rádió a szecsuáni jóember a magyar médiában, mert rendkívül tudatosan törekszik arra, hogy középen álljon, semleges, objektív hírszolgáltatást nyújtson. Véleménynyilvánító rovatunk nincsen, még műfajilag is elkerüljük a kommentárértékelés szubjektív elemeit. Ez egy kommunikációs csatorna: nem a műsor dolga, hogy az üzeneteket elkészítse, a politikusok ügyességén múlik, hogy mennyire tudnak eredeti és fontos gondolatokat megfogalmazni. Legfontosabb számunkra a műsor, ami bizony olyan, mint a Túró Rudi: akinek ízlik, az megeszi, attól függetlenül, hogy ki gyártja, és mit hallott arról, hogy ki a gyártó. Akinek nem ízlik, az pedig nem fogja megenni. Így van ez az Info Rádióval is. Tulajdonképpen mindegy, mit mondunk a műsorról, mert azt mindenki hallhatja, és mindenki eldöntheti, hogy szerinte jó vagy rossz a termék. A hallgatottsági adatok azt mutatják, hogy a két év alatt az Info Rádió hallgatottsága folyamatosan növekedett: Budapest 70-90 kilométeres körzetében az Info Rádiónak heti átlagban 250 ezer hallgatója van. Ezek az emberek legalább egyszer tudatosan az Info Rádiót kapcsolták be, tehát ebben a vételkörzetben akkora a médiafogyasztás, mint egy országos napilap esetében. A rádiónkat a döntés-előkészítők és a döntéshozók is hallgatják, függetlenül attól, milyen politikai beállítottságúak.
– Amikor elindították műsorukat, felmerült az a kérdés, hogy lesz-e elég hallgatója a hírműsorokra épülő műsorrendnek. Az Info Rádió nem sugároz zenét, a többi kereskedelmi rádió fő profilja viszont a szórakoztatás. Hatalmas reklámbevételeket könyvelhetnek el ezek a csatornák a popzene sugárzásával. Önök éppen ennek az ellenkezőjét, tisztán politikai és közéleti hírműsorokat készítenek. A hírműsorok fenn tudják-e tartani a hallgatói feszültséget?
– Ez egy komoly dilemma. Mi közszolgálati műsort készítő kereskedelmi rádió vagyunk. Az első két évünk eredményei alapján azt gondolom, hogy az Info Rádiónak nagyon jók az esélyei arra, hogy ebben a formában fennmaradjon. Szeretnénk további pályázatokon vidéki frekvenciákat szerezni. A hallgatási szokásokról annyit, hogy a hírrádiók sehol a világon nem a többórás feszültségkeltésre készülnek. A hírrádió lényege az, hogy egy körülbelül egyórás időtartamban nagyjából átfogó képet tudjon adni arról, hogy a világban és az országban mi történt. Az egyik amerikai hírrádiónak ez a szlogenje: „Adjon nekünk harminc percet, és mi önnek adjuk a világot.” Valami ilyesmit kap a hallgató az Info Rádiótól is. A legfontosabb híreket nem lehet negyedóránként kicserélni, a vezető hír reggel 11-kor ugyanúgy vezető hír, mint este 10 órakor. A szakmai dilemmánk a negyedóránkénti hírszolgáltatásban, hogy mi lehet a legfontosabb: a hírszerűség, vagy a hír fontossága legyen számunkra a mérvadó. Ahhoz, hogy frissek legyünk, mindig cserélgetni kellene a híreket, de ahhoz, hogy egy bármikor idekapcsolt hallgató megtudja az elmúlt nap legfontosabb hírét, ahhoz bizonyos állandóság is kell. Az Info Rádiónak az a nagy előnye, hogy napközben a reggeli lapok és tévéműsorok között, illetve az esti tévéhíradók között gyakorlatilag a hírfogyasztók számára nincs könnyen fogyasztható hírforrás. Az Info reggel héttől este fél hétig az első számú hírforrás. A hír-kiskereskedelemben abszolút piacvezetők vagyunk, a szolgáltatásunk színvonala magas, ezért a pozíciónk meg is fog maradni. A hirdető szolgáltatását, termékét a legolcsóbban és leghatékonyabban nálunk reklámozhatja. Ezt a hirdetési árbevételünk növekedésében is lehet érzékelni.
– A kereskedelmi rádiók sorozatosan felvásárolják a vidéki nagyvárosok helyi csatornáit és így terjeszkednek az országban. Önök hogyan képzelik el vidéki terjeszkedésüket?
– Szeretnénk olyan ORTT-pályázatokon indulni, ahol regionális frekvenciát lehet nyerni. Az a fajta terjeszkedés, amit a többi kereskedelmi rádió megvalósít, számunkra nem valósítható meg. A mi műsorunk oly mértékben elüt attól, amit a hallgatók ott már megszoktak, hogy nem vásárolhatunk meg helyi csatornákat. Teljesen újat kell elindítanunk, és ehhez kell hozzászoktatnunk a helyieket.
– Ön szerint a médiatörvény szabályozhatja a rádiók és az ORTT között a reklámpiacról kialakult vitát?
– A reklámbevételekért nagyon sok rádió versenyez, és a médiatörvény nem teremt egyenlő feltételeket. A közszolgálati rádió állami támogatást is kap, illetve a reklámpiacon is jelen van. Vagyunk mi, a kereskedelmiek, akik a reklámbevételből tartjuk fenn magunkat. Azt is érdemes volna tisztázni, hogy az ORTT-nek milyen jogosítványai vannak. A kereskedelmi rádiózásnak amúgy is szűkülő reklámtortáját tovább szeleteli a közszolgálati adó, amelyen ugyanúgy van reklám. Nonszensz az a helyzet, hogy létezik egy kereskedelmi rádió, amely lassan már kétéves rádiós koncessziós díjjal tartozik az államnak. Ehhez képest most is úgy sugároz, mintha semmi sem történt volna, a reklámidőt pedig diszkont áron értékesíti. Ez tönkreteszi a piacot.
– A brit közszolgálati BBC Magyarországon miért pont önökkel, egy kereskedelmi rádióval kötött műsorsugárzási szerződést?
– Az Info Rádió szerkesztési alapelvei nagyon közeliek a BBC elveihez. Az Info Rádió célcsoportja megegyezik azzal, amit a BBC világszolgálata az egész világon el szeretne érni. A szerkesztőbizottságunkban többedmagammal Londonban, a BBC-nél dolgoztunk. Ezért ismerjük a BBC-t, és ők ismerik a szakmai munkánkat. Így a személyes kapcsolat is segített.
– Az áprilisi választások óta átforrósodott magyar politikai életben hogyan lehet elérni azt, hogy a rádió objektív maradjon, ne húzzon egyik oldal felé sem?
– Ez az év nem az objektivitás éve a médiában. A magyar társadalom rendkívüli módon polarizálódott. Növekszik azok tábora, akik nem azért fogyasztanak médiát, mert ahhoz a véleményalkotáshoz szükséges alapanyagot szeretnék megszerezni, hiszen van már véleményük. Ezek a hallgatók azt keresik, hogy az ő véleményüket mi támasztja alá. Ez nem kedvez az objektív hírrádiózásnak, hiszen a hírrádió nem tud ennek vagy annak az oldalnak megfelelni, mert azonnal közönséget és piacot veszíthet. A műfajból eredően kell középen állnunk. Nekem az, hogy mindkét oldalról érnek kritikák, azt támasztja alá, hogy tényleg középen állunk. Hosszú távon viszont biztosan kedvezőbb volna, ha nem az érzelmek irányítanák a magyar közéletet. Ez számunkra ideális állapot lenne.
– Az ORTT panaszbizottsága hányszor ítélte el az Info Rádiót a kiegyensúlyozatlansága miatt?
– Ez egy ünnepi beszélgetés, ezért örömmel mondom, kicsit dicsekedve, hogy önmagában rekord a teljesítményünk: két év alatt sem per, sem helyreigazítási kérelem, sem ORTT panaszbizottsági eljárás nem volt az Info Rádió ellen. A hallgatottsági emelkedésünk, a BBC- partnerségünk és az, hogy az ORTT egyetlen eljárást sem kezdeményezett ellenünk, azt jelzi számomra, hogy szakmailag helyes úton járunk.

Váltás az Infostart.hu-nál. Nem a jelenlegi formájában működik tovább november 1-jétől az Infostart.hu, az Info Rádió internetes oldala – erősítette meg az erről szóló híreket Such György vezérigazgató szerdán. Hozzátette: a további működés lehetséges formáiról a közeljövőben kezdődnek tárgyalások az Infostart Rt., az Info Rádió Kft. és annak többségi tulajdonosa, a Budapesti Kommunikációs Főiskola Rt. között. Such György elmondta: az Info Rádió nem kíván internetes oldal nélkül maradni, ám a tulajdonosok a növekedési tervek megvalósításának finanszírozása érdekében az alaptevékenységre koncentrálják pénzügyi forrásaikat. A vezérigazgató szólt arról is: a napokban kezdődnek tárgyalások az Infostart újságíróival arról, milyen formában biztosítható foglalkoztatásuk az Info Rádióban az átalakulást követően. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.