Az Info Rádió ma ünnepli második születésnapját. Két évvel ezelőtt azt mondták az akkori ellenzéki politikusok, hogy a rádió a Fidesz támogatásával jött létre. A jobboldalról viszont baloldalisággal vádolták a csatornát. Melyik politikai oldalhoz állnak önök közelebb?
– Az Info Rádió a szecsuáni jóember a magyar médiában, mert rendkívül tudatosan törekszik arra, hogy középen álljon, semleges, objektív hírszolgáltatást nyújtson. Véleménynyilvánító rovatunk nincsen, még műfajilag is elkerüljük a kommentárértékelés szubjektív elemeit. Ez egy kommunikációs csatorna: nem a műsor dolga, hogy az üzeneteket elkészítse, a politikusok ügyességén múlik, hogy mennyire tudnak eredeti és fontos gondolatokat megfogalmazni. Legfontosabb számunkra a műsor, ami bizony olyan, mint a Túró Rudi: akinek ízlik, az megeszi, attól függetlenül, hogy ki gyártja, és mit hallott arról, hogy ki a gyártó. Akinek nem ízlik, az pedig nem fogja megenni. Így van ez az Info Rádióval is. Tulajdonképpen mindegy, mit mondunk a műsorról, mert azt mindenki hallhatja, és mindenki eldöntheti, hogy szerinte jó vagy rossz a termék. A hallgatottsági adatok azt mutatják, hogy a két év alatt az Info Rádió hallgatottsága folyamatosan növekedett: Budapest 70-90 kilométeres körzetében az Info Rádiónak heti átlagban 250 ezer hallgatója van. Ezek az emberek legalább egyszer tudatosan az Info Rádiót kapcsolták be, tehát ebben a vételkörzetben akkora a médiafogyasztás, mint egy országos napilap esetében. A rádiónkat a döntés-előkészítők és a döntéshozók is hallgatják, függetlenül attól, milyen politikai beállítottságúak.
– Amikor elindították műsorukat, felmerült az a kérdés, hogy lesz-e elég hallgatója a hírműsorokra épülő műsorrendnek. Az Info Rádió nem sugároz zenét, a többi kereskedelmi rádió fő profilja viszont a szórakoztatás. Hatalmas reklámbevételeket könyvelhetnek el ezek a csatornák a popzene sugárzásával. Önök éppen ennek az ellenkezőjét, tisztán politikai és közéleti hírműsorokat készítenek. A hírműsorok fenn tudják-e tartani a hallgatói feszültséget?
– Ez egy komoly dilemma. Mi közszolgálati műsort készítő kereskedelmi rádió vagyunk. Az első két évünk eredményei alapján azt gondolom, hogy az Info Rádiónak nagyon jók az esélyei arra, hogy ebben a formában fennmaradjon. Szeretnénk további pályázatokon vidéki frekvenciákat szerezni. A hallgatási szokásokról annyit, hogy a hírrádiók sehol a világon nem a többórás feszültségkeltésre készülnek. A hírrádió lényege az, hogy egy körülbelül egyórás időtartamban nagyjából átfogó képet tudjon adni arról, hogy a világban és az országban mi történt. Az egyik amerikai hírrádiónak ez a szlogenje: „Adjon nekünk harminc percet, és mi önnek adjuk a világot.” Valami ilyesmit kap a hallgató az Info Rádiótól is. A legfontosabb híreket nem lehet negyedóránként kicserélni, a vezető hír reggel 11-kor ugyanúgy vezető hír, mint este 10 órakor. A szakmai dilemmánk a negyedóránkénti hírszolgáltatásban, hogy mi lehet a legfontosabb: a hírszerűség, vagy a hír fontossága legyen számunkra a mérvadó. Ahhoz, hogy frissek legyünk, mindig cserélgetni kellene a híreket, de ahhoz, hogy egy bármikor idekapcsolt hallgató megtudja az elmúlt nap legfontosabb hírét, ahhoz bizonyos állandóság is kell. Az Info Rádiónak az a nagy előnye, hogy napközben a reggeli lapok és tévéműsorok között, illetve az esti tévéhíradók között gyakorlatilag a hírfogyasztók számára nincs könnyen fogyasztható hírforrás. Az Info reggel héttől este fél hétig az első számú hírforrás. A hír-kiskereskedelemben abszolút piacvezetők vagyunk, a szolgáltatásunk színvonala magas, ezért a pozíciónk meg is fog maradni. A hirdető szolgáltatását, termékét a legolcsóbban és leghatékonyabban nálunk reklámozhatja. Ezt a hirdetési árbevételünk növekedésében is lehet érzékelni.
– A kereskedelmi rádiók sorozatosan felvásárolják a vidéki nagyvárosok helyi csatornáit és így terjeszkednek az országban. Önök hogyan képzelik el vidéki terjeszkedésüket?
– Szeretnénk olyan ORTT-pályázatokon indulni, ahol regionális frekvenciát lehet nyerni. Az a fajta terjeszkedés, amit a többi kereskedelmi rádió megvalósít, számunkra nem valósítható meg. A mi műsorunk oly mértékben elüt attól, amit a hallgatók ott már megszoktak, hogy nem vásárolhatunk meg helyi csatornákat. Teljesen újat kell elindítanunk, és ehhez kell hozzászoktatnunk a helyieket.
– Ön szerint a médiatörvény szabályozhatja a rádiók és az ORTT között a reklámpiacról kialakult vitát?
– A reklámbevételekért nagyon sok rádió versenyez, és a médiatörvény nem teremt egyenlő feltételeket. A közszolgálati rádió állami támogatást is kap, illetve a reklámpiacon is jelen van. Vagyunk mi, a kereskedelmiek, akik a reklámbevételből tartjuk fenn magunkat. Azt is érdemes volna tisztázni, hogy az ORTT-nek milyen jogosítványai vannak. A kereskedelmi rádiózásnak amúgy is szűkülő reklámtortáját tovább szeleteli a közszolgálati adó, amelyen ugyanúgy van reklám. Nonszensz az a helyzet, hogy létezik egy kereskedelmi rádió, amely lassan már kétéves rádiós koncessziós díjjal tartozik az államnak. Ehhez képest most is úgy sugároz, mintha semmi sem történt volna, a reklámidőt pedig diszkont áron értékesíti. Ez tönkreteszi a piacot.
– A brit közszolgálati BBC Magyarországon miért pont önökkel, egy kereskedelmi rádióval kötött műsorsugárzási szerződést?
– Az Info Rádió szerkesztési alapelvei nagyon közeliek a BBC elveihez. Az Info Rádió célcsoportja megegyezik azzal, amit a BBC világszolgálata az egész világon el szeretne érni. A szerkesztőbizottságunkban többedmagammal Londonban, a BBC-nél dolgoztunk. Ezért ismerjük a BBC-t, és ők ismerik a szakmai munkánkat. Így a személyes kapcsolat is segített.
– Az áprilisi választások óta átforrósodott magyar politikai életben hogyan lehet elérni azt, hogy a rádió objektív maradjon, ne húzzon egyik oldal felé sem?
– Ez az év nem az objektivitás éve a médiában. A magyar társadalom rendkívüli módon polarizálódott. Növekszik azok tábora, akik nem azért fogyasztanak médiát, mert ahhoz a véleményalkotáshoz szükséges alapanyagot szeretnék megszerezni, hiszen van már véleményük. Ezek a hallgatók azt keresik, hogy az ő véleményüket mi támasztja alá. Ez nem kedvez az objektív hírrádiózásnak, hiszen a hírrádió nem tud ennek vagy annak az oldalnak megfelelni, mert azonnal közönséget és piacot veszíthet. A műfajból eredően kell középen állnunk. Nekem az, hogy mindkét oldalról érnek kritikák, azt támasztja alá, hogy tényleg középen állunk. Hosszú távon viszont biztosan kedvezőbb volna, ha nem az érzelmek irányítanák a magyar közéletet. Ez számunkra ideális állapot lenne.
– Az ORTT panaszbizottsága hányszor ítélte el az Info Rádiót a kiegyensúlyozatlansága miatt?
– Ez egy ünnepi beszélgetés, ezért örömmel mondom, kicsit dicsekedve, hogy önmagában rekord a teljesítményünk: két év alatt sem per, sem helyreigazítási kérelem, sem ORTT panaszbizottsági eljárás nem volt az Info Rádió ellen. A hallgatottsági emelkedésünk, a BBC- partnerségünk és az, hogy az ORTT egyetlen eljárást sem kezdeményezett ellenünk, azt jelzi számomra, hogy szakmailag helyes úton járunk.
Váltás az Infostart.hu-nál. Nem a jelenlegi formájában működik tovább november 1-jétől az Infostart.hu, az Info Rádió internetes oldala – erősítette meg az erről szóló híreket Such György vezérigazgató szerdán. Hozzátette: a további működés lehetséges formáiról a közeljövőben kezdődnek tárgyalások az Infostart Rt., az Info Rádió Kft. és annak többségi tulajdonosa, a Budapesti Kommunikációs Főiskola Rt. között. Such György elmondta: az Info Rádió nem kíván internetes oldal nélkül maradni, ám a tulajdonosok a növekedési tervek megvalósításának finanszírozása érdekében az alaptevékenységre koncentrálják pénzügyi forrásaikat. A vezérigazgató szólt arról is: a napokban kezdődnek tárgyalások az Infostart újságíróival arról, milyen formában biztosítható foglalkoztatásuk az Info Rádióban az átalakulást követően. (MTI)
Liberális bírálatok kereszttüzébe került az American Eagle Sydney Sweeney-féle farmerreklámja
