Megkezdődött a BILK építése

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tette le tegnap a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) alapkövét. A BILK előkészítésére, illetve a külső infrastruktúra megépítésére 2001-ben 11 milliárd forintot költött az állam. Jövőre és 2004-ben a tervek szerint európai uniós támogatásokból és hitelekből, állami forrásból és vállalkozói tőke bevonásával további 16,5 milliárdba kerül a százhektáros logisztikai központ fejlesztése.

Putsay Gábor
2002. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három létesítmény épül az
M0-s autóút és a Budapest– Kelebia vasúti fővonal által határolt BILK-en belül: a Soroksár terminál pályaudvar, a BILK kombiterminál és a BILK logisztikai terminál. A terület minden irányból korszerű, villamosított vasútvonalakon közelíthető meg, amelytől a csepeli közforgalmú kikötő 15, a Ferihegyi repülőtér pedig 16 kilométerre fekszik, így mind a vízi, mind a légi közlekedés között biztosítható az áruforgalmi kapcsolat.
Mint emlékezetes, tavaly decemberben két önálló gazdasági társaság alakult az új logisztikai központ megépítsére: a BILK Logisztikai Rt.-ben a MÁV Rt. és a Volán Tefu Rt. rendelkezik tulajdonnal, a BILK Kombiterminál Rt.-t pedig a MÁV Rt., a MÁV Kombiterminál Kft., a Volán Tefu Rt., a GYSEV Rt. és a Hungarokombi Kft. működteti. A társaságok a BILK átadása után a főváros területén kívül bonyolítják logisztikai tevékenységük – áruátrakodás, tárolás, szállítás – legnagyobb részét.
A beruházáshoz az állam eddig 11 milliárd forinttal járult hozzá, a két rt. tízmilliárd forint értékű beruházást tervez, 19 millió eurós vissza nem térítendő támogatást biztosított az Európai Unió és tízmillió euró az eddig felvett EBRD-hitel összege. Az állam adta, illetve vásárolta meg a földterületet, biztosítja a belső alapinfrastruktúrát és a közúti-vasúti kapcsolatot. Vállalta, hogy 2004-ig önálló csomópontot és lehajtót alakít ki az M0-s autóúton. Négymillió euró Phare-támogatásból készült el a soroksári vasútállomás és a BILK teherpályaudvara közötti villamosított vágány, 2001 decemberében adták át a 15 millió eurós Phare- és 3,36 milliárd forintos költségvetési forrásból finanszírozott átépített vasútvonalat Budapest–Ferencváros és Soroksár között. Állami pénzből és tízmillió eurós EBRD-hitelből kezdődik meg a kiszolgáló terminál-pályaudvar és a Ro-La- – kamionokat szállító tehervonatok – terminál építésének első üteme. Jövőre és 2004-ben négymilliárd forintot költ az állam a terminál-pályaudvar építésére, és ebben az időszakban kerül sor a Ro-La-terminál első ütemére. A két rt. tízmilliárd forintos keretből kezdi meg a kombiterminál és a logisztikai központ kiépítését. A BILK Kombiterminál Rt. a fejlesztés első ütemében négy, egyenként hétszáz méteres daruzott rakodóvágányt és a kombitermináli tevékenységhez kapcsolódó infrastruktúrát hoz létre. A BILK Logisztikai Rt. 2002 és 2005 között 160 ezer négyzetméter raktárt, hatezer négyzetméter iroda- és kiszolgálólétesítményt épít meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.