Bekeményített a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. Nyilatkozik, büntet, bírósághoz fordul, csak éppen semmit nem szolgáltat. Hacsak három percet is késik a gyanútlan parkoló, máris ott van a Mikulás-csomag a szélvédőn. Nincs türelmi idő, olyat nem ismernek a zord pénzbeszedők, hiába fizetett előzőleg az autós akár két órát is a várakozásra, hiába érkezett lihegve a helyszínre a gépkocsi-tulajdonos, hiába vitatkozik, kér, érvel, néhány perc csúszás, s máris ott a fizetési meghagyás. A nem fizetést barátságtalan hangú, ellentmondást nem tűrő levélben fizetési felszólítás követi, hivatkozás a „38/1993. (XII. 27.) Főv. Kgy.” rendeletre, vagyis a kft. azon követelésére, ha valaki nem fizet, bírósághoz fordulnak.
Mint a több százezer magyar autós egyikének, nekem azért lenne néhány kérdésem és észrevételem a Demszky Gábor vezette főváros és e díszes parkolási társaság munkájával kapcsolatban.
A Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. hatóság, szolgáltatást végző, pénzelnyelő vagy pénzbehajtó szervezet? A fővárosiaknak milyen hasznot hajt ez az intézmény, mibe kerül a
fenntartása, ki fizeti ezeknek a pénzbehajtóknak, adminisztrátoroknak, vezetőknek a bérét, és a befolyt százmilliókkal mit csinálnak?
Milyen KRESZ szabályai szerint dolgozik az a szervezet, amelyik megengedi Budapest utcáinak többségében, hogy az autósok felálljanak a járdára, akadályozva ezzel a gyalogos forgalmat, de a parkolóautomatába fizetni kell?
Hogyan lehet ott pénzt kérni, ahol az autós kiszálláskor gödörbe, kátyúba, kutyapiszokba, kiömlött olajba vagy egy óriási tócsába lép? Télen saját magának kell ellapátolni a havat, saját magát kell kiásnia. Ezért is fizetnie kell.
Milyen jogon lehet ott pénzt követelni, ahol a parkoló autók mellett utat bontanak, csatornát fektetnek le, aszfaltoznak, építkeznek és a „drága” gépjárműveket belepi a por, rárakódik a mész, a cement? Miért nem vállalja az autók őrzését is a parkolási pénzt beszedő intézmény, ha az autótolvaj aszerint töri fel a gépkocsikat, hogy ki milyen hosszú időre váltott jegyet? A kft. emberei milyen szempontok alapján ítélik meg, hogy melyik autós a csókos és melyik nem, melyik kapja a fizetési felszólítást, kinek engedik el, ha egyiknek sincs érvényes tartózkodási jegye? Csak nem másról van szó?
A Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. által megbízott Euro-Inford Iroda Kft. kinek az engedélyével juthatott hozzá egyes autósok személyi adataihoz? Az adatvédelmi törvény már nem érvényes? Ha nem fényképezik le a parkoló gépkocsit, akkor milyen bizonyítékok alapján bírságolják meg a tulajdonost? A pontatlanul kitöltött fizetési felszólításért ki felel? Kinek a szava ér többet, kinek hihetőbb az állítása, az autósé vagy a pénzbeszedőé?
Előbb-utóbb rendet kellene tenni ezen a területen, tisztázni kellene a viszonyokat. A parkolásra kijelölt utcákban legyen végre tisztaság, jó állapotú utak, járdák, legyen közbiztonság, legyen esélyegyenlőség, tolerancia, hogy érdemes legyen fizetni a várakozásért. Ne csak az autósok legyenek pénzükért a fővárosért, hanem a főváros is legyen a gépkocsi-tulajdonosokért, Budapest lakosságáért.
A kérdés kérdés marad. Meddig tart a parkolási ámokfutás?
A platóról ordibálás megy, de a valódi vitától már félnek Magyar Péterék
