Sztrádák: külföldi fölény

A Strabag Építő Kft.-vel, az Országhatár Konzorciummal, valamint az M7–M70 Letenye 2002 közös vállalkozással kezdi meg az ártárgyalásokat a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. egy újabb sztrádaszakasz, továbbá az autóút építéséről. Az előminősítéskor a magyar tulajdonú cég mint önálló pályázó kiesett. Egyértelművé vált, hogy külföldi tulajdonban levő hazai cégek vezetésével épülnek 2003-tól az autópályák.

Putsay Gábor
2002. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiesett a magyar tulajdonú Betonút Szolgáltató és Építő Rt. mint önálló ajánlattévő az NA Rt. előminősítéses pályázatán, amit az M70-es autóút Letenye–Tornyiszentmiklós és az M7-es autópálya Becsehely–Letenye szakaszának megépítésére hirdetett a társaság. Így a második fordulóban az ártárgyalások a Strabag Kft.-vel, a Hídépítő Rt., illetve az Egút Egri Útépítő Rt. vezette konzorciumokkal kezdődnek. Mint arról korábban beszámoltunk, a Strabag Kft. osztrák–német, a Hídépítő Rt. és az Egút Rt. francia többségi tulajdonban levő cég. Az NA a napokban két másik pályázatról döntött – M7-es Becsehely–Ordacsehi, M3-as Polgár–Görbeháza –, ahol az előminősítési fordulóban szintén a Strabag Kft.-t mint önálló ajánlattevőt, illetve a Hídépítő Rt. és Egút Rt. vezette konzorciumokat hirdették ki győztesként: fővállalkozóként próbálkozott a Betonút Rt. és a Hódmezővásárhelyi Útépítő Rt. – mindkettő magyar tulajdonú –, ám nem jutottak tovább. A cégek fővállalkozóként nem vesznek részt az NA Rt. által meghirdetett autópálya-építéseken. Az NA-nak hatvan napon belül kell megneveznie a győztes pályázót, akivel aláírja a kivitelezői szerződést a Becsehely–Letenye közötti 8,8 és a Letenye–Tornyiszentmiklós közötti 18,6 kilométeres útszakaszok megépítésére.
Korábban közzétett árajánlatok alapján ismertté váltak a beruházási költségek, hiszen a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által elrendelt meghívásos pályázaton – ami kudarcba fulladt – már versenyeztek a cégek. Mint ismert, a Betonút Rt. 14,5 milliárdért, a Strabag Kft. 15,2 milliárdért építette volna meg az autópályát Becsehely és Letenye között, az M70-es tender győztese pedig a Strabag–Hídépítő konzorcium lett 24,3 milliárdos ajánlatával. Mivel egyes cégek akkor közösen, most pedig vetélytársként indulnak, az ártárgyalások – egyes cégvezetők tájékoztatása szerint – nem várt nehézséget hozhatnak.
Az M70-es autóútként, az M7-es autópályaként épül; az NA ugyanakkor közös projektben kezeli a két szakaszt, a pályázatok beadását is kétszer két sávos eddig megépített autópályához kötötte. Szakértők ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy a közbeszerzési törvény az esélyegyenlőség betartására kötelezi a kiírót, az M70-es építésére a közös projekt miatt nem jelentkezhettek olyan cégek, amelyek eddig kétszer egy sávos autóutat vagy fél autópályát építettek. Szakemberek szerint viszont az a cég, amelyiknek ilyen referenciája van, autópályát is tud építeni.
A kivitelezői szerződések megkötésekor 120-130 milliárd forint tőkével kell rendelkeznie az NA-nak: a források fedezete azonban még bizonytalan, hiszen még kormányzati körökben sem dőlt el, miből finanszírozzák a jövőbeni autópálya-fejlesztéseket. Bizonyos, hogy a 2003-as költségvetésben nem különítenek el ennyi pénzt e célra. Elképzelhető, hogy a kormány a privatizációs bevételeket kívánja sztrádaépítésre fordítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.