Kiesett a magyar tulajdonú Betonút Szolgáltató és Építő Rt. mint önálló ajánlattévő az NA Rt. előminősítéses pályázatán, amit az M70-es autóút Letenye–Tornyiszentmiklós és az M7-es autópálya Becsehely–Letenye szakaszának megépítésére hirdetett a társaság. Így a második fordulóban az ártárgyalások a Strabag Kft.-vel, a Hídépítő Rt., illetve az Egút Egri Útépítő Rt. vezette konzorciumokkal kezdődnek. Mint arról korábban beszámoltunk, a Strabag Kft. osztrák–német, a Hídépítő Rt. és az Egút Rt. francia többségi tulajdonban levő cég. Az NA a napokban két másik pályázatról döntött – M7-es Becsehely–Ordacsehi, M3-as Polgár–Görbeháza –, ahol az előminősítési fordulóban szintén a Strabag Kft.-t mint önálló ajánlattevőt, illetve a Hídépítő Rt. és Egút Rt. vezette konzorciumokat hirdették ki győztesként: fővállalkozóként próbálkozott a Betonút Rt. és a Hódmezővásárhelyi Útépítő Rt. – mindkettő magyar tulajdonú –, ám nem jutottak tovább. A cégek fővállalkozóként nem vesznek részt az NA Rt. által meghirdetett autópálya-építéseken. Az NA-nak hatvan napon belül kell megneveznie a győztes pályázót, akivel aláírja a kivitelezői szerződést a Becsehely–Letenye közötti 8,8 és a Letenye–Tornyiszentmiklós közötti 18,6 kilométeres útszakaszok megépítésére.
Korábban közzétett árajánlatok alapján ismertté váltak a beruházási költségek, hiszen a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által elrendelt meghívásos pályázaton – ami kudarcba fulladt – már versenyeztek a cégek. Mint ismert, a Betonút Rt. 14,5 milliárdért, a Strabag Kft. 15,2 milliárdért építette volna meg az autópályát Becsehely és Letenye között, az M70-es tender győztese pedig a Strabag–Hídépítő konzorcium lett 24,3 milliárdos ajánlatával. Mivel egyes cégek akkor közösen, most pedig vetélytársként indulnak, az ártárgyalások – egyes cégvezetők tájékoztatása szerint – nem várt nehézséget hozhatnak.
Az M70-es autóútként, az M7-es autópályaként épül; az NA ugyanakkor közös projektben kezeli a két szakaszt, a pályázatok beadását is kétszer két sávos eddig megépített autópályához kötötte. Szakértők ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy a közbeszerzési törvény az esélyegyenlőség betartására kötelezi a kiírót, az M70-es építésére a közös projekt miatt nem jelentkezhettek olyan cégek, amelyek eddig kétszer egy sávos autóutat vagy fél autópályát építettek. Szakemberek szerint viszont az a cég, amelyiknek ilyen referenciája van, autópályát is tud építeni.
A kivitelezői szerződések megkötésekor 120-130 milliárd forint tőkével kell rendelkeznie az NA-nak: a források fedezete azonban még bizonytalan, hiszen még kormányzati körökben sem dőlt el, miből finanszírozzák a jövőbeni autópálya-fejlesztéseket. Bizonyos, hogy a 2003-as költségvetésben nem különítenek el ennyi pénzt e célra. Elképzelhető, hogy a kormány a privatizációs bevételeket kívánja sztrádaépítésre fordítani.
Cucurella szelleme? Hajhúzásért piros lap és az év védése a női Eb rangadóján + videó
