Nyolc éve alakult meg Hágában az International Model European Parlament (Európai Parlamentmodell), hogy az Európai Unió tagállamainak diákjai is lehetőséget kapjanak az identitásuk megőrzése mellett az integrációban való tevékeny részvételre.
A 2002 tavaszán rendezett ljubljanai találkozó után év végén Írországban tartják az Európai Diákparlament idei második internacionális ülését a 15 EU-tagország részvételével. Jövő tavasszal pedig Budapesten lesz az első magyarországi regionális diákparlament ülése, amelyen tíz hazai középiskola mintegy 100 tanulója vitatja meg az Európai Unió aktuálpolitikai kérdéseit és a jövőbeli közös európai lét feltételeit.
Az első – szeptember 21–29. között rendezett – bécsi interregionális ülésen Ausztria és Olaszország mellett öt csatlakozni kívánó állam küldöttei is részt vettek – tudtuk meg Szikla Gábortól, a magyar küldöttség egyik diák delegáltjától. Mint mondta: Szlovákia, Szlovénia, Csehország és Lengyelország mellett Magyarországról is tíz delegált és két felügyelő elnök vett részt az ülésen. Az ország különböző pontjairól érkezett magyar diákküldöttek kiválasztása az angoltudás és az általános műveltség alapján történt.
Szikla Gábor elmondta: a külpolitika, az emberi jogok és a biztonság, a környezetvédelem és az energia, a kultúra-oktatás-sport, a mezőgazdaság-vidékfejlesztés, a közlekedés-regionális politika, az ipar-kereskedelem-piac, a foglalkoztatás-szociális problémák, valamint a rasszizmus elleni küzdelem voltak a fő témák. Az említett témakörök aktuális problémáit minden országból egy-egy delegált csoportüléseken vitatta meg a bécsi konferencián. Ezután javaslataikat a parlament plenáris ülése elé vihették. A magyar küldött jelezte: a szekciók javaslattervezeteinek mintegy hatvan százalékát fogadták el, amelyekről az Európai Parlamentet is tájékoztatják. Kiemelte: az ülésen kiderült, hogy a nyelvtudás és az általános műveltség kiemelkedő szerepet játszik majd az EU-csatlakozás után. A magyar delegáltak például külön pénzért magánúton tanultak meg angolul, szemben az osztrákokkal, akik már a középiskolában ingyen szert tehetnek a felsőfokú nyelvtudásra. Azt is lehetett látni: ahhoz, hogy valaki ne csak a saját témaköréhez tudjon hozzászólni, szükség van az általános műveltség fejlesztésére is. Mint mondta: a magyar delegáltak kiemelkedően jól teljesítettek, hozzászólásaik és javaslataik a szervezők szerint is megfelelően képviselték az ország érdekeit.
Szegénysorból a heavy metal trónjáig – Ozzy Osbourne-ra emlékezünk
