Idén 500 milliót, jövőre pedig 1,5 milliárd forintot költhet el közpénzből az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány, amelyet az uniós csatlakozás népszerűsítésére hozott létre a kormány – közölték a közalapítvány tegnapi alakulóülésén, a parlamentben.
Baja Ferenc államtitkár, az alapítvány munkáját segítő tanácsadó testület vezetője leszögezte: az ilyen alapítványokkal szembeni bizalmatlanság miatt függetlenítették a kormánytól és a minisztériumok EU- kommunikációs forrásait elkülönítő tárcaközi bizottságoktól a szervezetet. Az államtitkár nem adott egyértelmű választ arra, hogy az EU-tagsággal kapcsolatos tájékoztatásra szánt pénzeknek hány százalékát adják át az alapítvány programjaira, de megjegyezte, hogy ez az összeg meghatározó része lesz az ilyen célokra felhasználható forrásoknak. Baja Ferenc kérdésünkre válaszolva elismerte, hogy akár a két nagyvállalkozó kuratóriumi tag cégei is pályázhatnak a közalapítvány programjaira, de hozzátette: ezek a cégek nem kommunikációval foglalkoznak, etikai okokból egyébként sem pályáznának.
Medgyessy Péter hangsúlyozta: a közalapítvány kuratóriumának tagjai kifejezik a nemzeti konszenzust. A miniszterelnök szerint többek között a közalapítvány a garancia arra, hogy az adófizetők pénzét hiteles, valamennyi társadalmi réteg számára érthető tájékoztatásra, és ne propagandára költsék.
*
A kuratórium elnöke Palánkai Tibor közgazdászprofesszor, az EU-tanulmányok központjának igazgatója. Tagok: Ágh Attila politológus, Chikán Attila volt gazdasági miniszter, Gerő András történész, Habsburg György, Dettrekői Ákos, a műszaki egyetem professzora, Kádár Béla volt ipari és kereskedelmi miniszter, Somody Imre, a Pharmavit Rt. vezérigazgatója és Bojár Gábor fizikus, a Graphisoft Rt. igazgatósági tanácsának tagja.

Magyar Levente: Újfajta szellemiség a magyar-ukrán kapcsolatokban