Ferihegy 2A: öt hónapos átalakítás

Hétfőtől átalakítási munkák miatt lezárják a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér 2A termináljának indulási csarnokát az utazóközönség előtt. A Malév Rt. utasainak jegyeit ebben az időszakban a 2B terminál beszállókapuinál kezelik, a gépek továbbra is a 2A-ról indulnak, illetve oda érkeznek. A repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt.-nek 1,3 milliárd forintjába kerül az átalakítás, amely során többek között új, röntgensugaras poggyászellenőrző rendszereket szerelnek fel a beszállópultoknál.

Putsay Gábor
2003. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredetileg tavaly december elején zárta volna be az Airport Rt. a repülőtér 2A termináljának indulási csarnokát, ám a zártkörű tendert – csak az Airport által kiválasztott cégek vettek részt a pályázaton –, amelyet a kivitelező cégek megbízásához írtak ki, időközben érvénytelenítették. Nem érkezett ugyanis megfelelő ajánlat az új poggyászellenőrző beszállópultok felépítésére. Az 1985 óta működő 2A terminálon jelenleg húsz pultot vehetnek igénybe az utasok az indulási csarnokban, s a szigorú nemzetközi légügyi előírások miatt döntött az Airport Rt. a rendszer teljes korszerűsítése, illetve bővítése mellett, s ezután húsz helyett huszonnégy új pultot vehetnek majd igénybe az utasok, amelyeket röntgen- és hőfényképes poggyászellenőrző technológiával szerelnek fel. Ezeket a berendezéseket hazánkban nem forgalmazzák, így a főbb egységeket külföldről kell beszerezni. A meghívásos tender érvénytelenítését követően hirdetett nyilvános pályázatot az Airport Rt.
A beruházás 1,3 milliárd forintjába kerül az üzemeltetőnek, az újjáépült csarnokot 2003. május 31-ig nyitják meg. Új légkondicionáló berendezéseket is felszerelnek, megújulnak az utasforgalmi létesítmények, illetve a mellékhelyiségek is.
A 2A terminált a Malév Rt. utasai használják, s az átalakítások idején csak az érkezési oldalt vehetik igénybe. Mint azt a Malév illetékesétől megtudtuk, a légitársaság, illetve a közös üzemeltetésű járatok utasainak jegyét a 2B terminálon kezelik elkülönített – a 21. és a 37. közötti – beszállópultoknál. Onnan juthatnak az utasok a repülőgépekhez. A tengerentúli járatok, a Malév Express, illetve néhány kiemelt célállomásra közlekedő gép utasainak jegykezelése szintén külön pultnál történik. Mivel a felújítás Ferihegy 2A terminál tranzit területét nem érinti, így a Malév-gépek indulási és érkezési rendje nem változik. A Malév ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy az átépítés miatt a repülőtéren a megszokottnál nagyobb lesz a zsúfoltság, a jegykezelési és beszállítási idő is megnő. Ennek megfelelően a légitársaság azt javasolja minden ügyfelének, hogy az európai járatok indulása esetében 90, a tengerentúliaknál 120 perccel előbb jelenjenek meg Ferihegyen.
A repülőteret huszonhét légitársaság használja, 2002-ben november végéig 4 186 221 utas fordult meg a két terminálon, ami némileg elmarad a bázisév
4 324 032 fős forgalmához képest. A légikikötőt 2001-ben 4 594 000 utas használta, szeptember 11-e után megtorpant az addigi folyamatos növekedés. A kilencvenes évek elején évi kétmillió utast fogadott Ferihegy, a növekedés üteme 2001-ig átlagosan tíz százalék körüli volt.
Az Airport középtávú tervei között – mint arról korábban beszámoltunk – új parkolóház, áruforgalmi Cargo-terminál, szálloda építése szerepel, emellett a jelenlegi utasteminálokat is bővítenék. A Cargo-bázis az Airport és a Lufthansa közös beruházása lenne: a tervek szerint a létesítmény 2004 márciusára készülne el és hétmilliárd forintba kerül. Az új parkolóházat 2005-ben nyitnák meg, ennek a költségvetése 5-7 milliárd forint lesz.
Abban az esetben, ha az utasszám évente jelentős mértékben növekszik – egyelőre kevés erre az esély, főként az iraki válság és várható következményei miatt –, szükség lesz a két meglévő utasterminál bővítésére is, a 2A és a 2B mellé felépítik a 2C-t. Szakértők szerint akkor lesz rá szükség, ha a forgalom eléri az évi 5,5 millió főt. Erre a létesítményre a tervek szerint 2005–2007 között negyvenmilliárd forintot költenek, a folyamatos fejlesztés pedig tíz év alatt 55 milliárd forintba kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.