Zavar a rendszerben

Az oktatási kormányzat tervei szerint az új tanévben az első három évfolyamon már nem lehetne megbukni az iskolákban, és lehetőséget adnának a hét végi házi feladat megszüntetésére is. A támogatók a gyerekek frusztrációinak csökkentését tartják a javaslat erényének, a kétkedők viszont látszatmegoldásról beszélnek. Furcsamód a szülői szervezetek is tiltakoznak e változtatás ellen.

Hanthy Kinga
2003. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Iskolarendszerünk szabályait a közoktatási törvény rögzíti. A törvényt át lehet írni, ettől azonban a gyakorlat, a szemlélet még nem változik. Felkészült-e a magyar tanítói kar ilyen változásra?
– A tanuló előmenetelének értékelési kötelezettségét valóban az oktatási törvény írja elő – mondja Horváth Zsuzsanna, a Kiss Árpád Országos Közoktatási Szolgáltató Központ tudományos főmunkatársa. – A helyi tantervek és nevelési programok szabályozzák, hogy milyen formában értékel egy iskola: jegyekkel vagy szövegben. E tekintetben szabadság van. Ez a szabadság azonban elvész, ha törvényi kötelezettség lesz az érdemjegyek eltörlése. Bizonyítványt viszont adni kell, mivel ez a tanuló továbblépésének a feltétele. A szöveges értékelés egy sor új problémát is felvet. Mert az érdemjeggyel valóban nem lehet kellő módon differenciálni, a szöveges értékelés azonban csak akkor lehet alkalmas a különbségek pontos kifejezésére, ha abban olyan finom, kimunkált nyelvi eszközöket használnak, amelyek a diák, a szülő, valamint a tanárkollégák számára is egyértelműek.
– Az alsó tagozatos buktatás és osztályzás tiltása valódi gond valódi megoldása, vagy részmegoldás csupán?
– Amikor a tanügyi vezetés hatékonysági zavart észlel a rendszerben, gyorsan eljut arra a következtetésre, hogy vagy a tantervvel, vagy az értékelési módszerrel van baj. Kiemelnek tehát egy elemet ebből a bonyolult szerkezetből, és azt várják, hogy annak megváltoztatásával majd javul a helyzet. Ez most éppen a buktatás és az osztályozás. Az értékelés körül egyébként ősidők óta zajlik a vita. A buktatás soha nem a tanár egyéni döntése, hanem azt a tantestületi megítélést fejezi ki, hogy egy diák nem léphet tovább, s talán sikeresebb lesz a második próbálkozás után. A jelenlegi felmérések szerint az első osztály megismételtetése is indokolt lehet, hiszen a gyermekek fejlettségi szintje és fejlődési tempója igen különböző. A buktatás azonban a felsőbb évfolyamokban már arról is szól, hogy az iskola nevelési eszközei csődöt mondtak. Ám körültekintő vizsgálatnak kell megelőznie a döntést, amelyre most az oktatási kormányzat készül. Meg kell nézni, hogy az iskolarendszer különböző pontjain milyen méretű ez a probléma. A statisztika szerint az évismétlők aránya az alsó tagozatban évek óta nagyon alacsony, és számuk alig változik. Az első évben a diákok négy-öt százaléka kényszerül erre, másodikban két százalékuk, harmadikban másfél, negyedikben valamivel több mint másfél százalékuk. A probléma tehát nem olyan méretű, hogy feltétlenül törvényi úton kellene kezelni. Vannak azonban neuralgikus pontok az utóbbi években. Ilyen a kilencedik évfolyam, amelyben valóban kiugróan sokan buknak. Most vizsgáljuk ennek okát.
– Az osztályzat eltörlésével nem tűnik el a pedagógusi szubjektivizmus, mely minden érdemjegy mögött ott sejthető. A tanár az egyessel vagy az ötössel nem kizárólag a tudást honorálja.
– Az érdemjegyek iskolánként valóban igen eltérő képességeket és tudást takarnak. Az osztályzás időnként a fegyelmezés eszköze is, és nincsenek világos kritériumok arra, hogy az egyes vagy az ötös mennyit ér. A jegynek sok üzenete van. S a diákok az évek során megtanulnak lavírozni az osztályzatok és a követelmények között, tudják, mi kell az egyik és mi a másik tanárnak. Ugyanakkor az érdemjegy a szülő számára is üzenet. Ezért is ragaszkodik hozzá a szülők többsége. Ennek mentén tudja ugyanis értékelni gyermeke helyzetét. Sok példa van arra, hogy azokban az iskolákban, ahol áttértek a szöveges értékelésre, a szülők kérték, legyenek jegyek is. Ugyanakkor a jelek szerint a szülők egyre gyakrabban kérdőjelezik meg az iskola értékelését. Ha egy diák több tantárgyból is megbukik, a szülő kérheti az önkormányzattól vizsgabizottság felállítását. E kérelmek száma folyamatosan nő. Arról kellene kutatást indítani, hogy ezek a bizottságok eltérően ítélték-e meg egy diák tudását, mint az iskolája, s ha vizsgálnánk azt is, hogy milyen típusúak a szülők panaszai, bizonyosan többet tudnánk a problémáról. A kérdéskör tehát jóval összetettebb annál, mint hogy megoldást jelenhetne rá a bukás és az osztályzás időleges eltörlése.
– Mintha ez a döntés a gyengébbeknek kedvezne, s hátrányosan érintené azokat, akik jó tempóban haladnak. A tanító ugyanis kénytelen lesz erejét a felzárkóztatásra és nem a tehetséggondozásra fordítani.
– Valóban fennáll ennek a veszélye. Nem vizsgálták, hogy ez a változás a tanulók hány százalékának fog kedvezni. Az oktatási miniszter azt mondja, ha nincs házi feladat, akkor a gyerekek majd kerékpároznak és futballoznak a hét végén. E mögött idealizált gyermekkép van. A gyermektársadalom éppoly tagolt, mint a felnőtt, nem lehet mindegyik tagjáról egyforma motivációt feltételezni. Lehet, hogy sokan tanulás helyett nem focizni fognak, hanem a tévé előtt ülnek a szabad idejükben. Nem felkészült az iskola a tömeges szöveges értékelésre sem, mert nem világos, mi lesz ennek a rendszere. S félő, hogy a szülők, visszajelzés híján, folyton kénytelenek majd bejárkálni az iskolába, hogy megtudják a tanítótól, hogyan is áll a gyerekük. A lényeg persze nem a forma, hanem a tartalom. A formai változtatásokat be lehet tartatni, de ettől még nem lesz eredményesebb sem a pedagógus, sem az oktatás. A tanítónak jelenleg is teljes szabadsága van abban, hogy mit tanít meg a négy év során. A tanterv szabályozó ereje nagyon kicsi, mégsem csökken a hajlandóság a túltanításra. Az oktatásban tehát a tanár és az általa választott tankönyv szerepe a meghatározó. A szakmai döntések javát helyben, az osztályban kell meghozni. A buktatás és az osztályzás vagy a házi feladat eltörlése még nem kezeli a problémákat. Ha minden más elem változatlan marad, ha ugyanolyan a tanítási kultúra, ha az értékelés nem fejlesztő, hanem versenyeztető, ha nem kap a tanár objektív kritériumokat a fejlesztéshez, akkor csupán adminisztratív intézkedés történt. Ésszerűbb lenne ehelyett megvizsgálni, hol, melyik régióban, melyik iskolában és hogyan jelentkezik alsó tagozatban a nagyarányú sikertelenség, és oda kellene fejlesztő programokat készíteni. Franciaországban például így tesznek. Ha azonban ez a tervezett változás mindenkire kötelező lesz, nem kizárt, hogy egyes helyeken eredményt hoz, máshol viszont másfajta problémákat gerjeszt. A törvény elrendelhet ugyan valamit, de attól még nem oldja meg a gondokat. Az viszont igaz, hogy szükség lenne szemléletváltásra a magyar iskolákban, egyfajta gyerekbarát, fejlesztő attitűdre. Ám erre senkit nem lehet törvénnyel kötelezni.
***
A tanulói teljesítmények értékelésének formái nagy változatosságot mutatnak Európában. Mindenhol megtalálható valamilyen szöveges, osztályzattal vagy betűvel történő minősítés. A gyenge teljesítményről adott elmarasztaló értékelés nem jelenti automatikusan a tanuló évismétlését. Ahol minden évben lehetséges a buktatás, ott gyakoribb a jeggyel történő és tantárgyankénti, míg ahol átfogó műveltségterületeket vagy egész évi teljesítményt mérnek, ott általánosabb a szöveges vagy betűjeles értékelés.

Ország Értékelés formája Buktatás
Belgium Osztályozás év végi vizsgák alkalmával, szöveges értékelés egy-egy oktatási szakasz/ciklus végén Maximum egy-két alkalommal
az oktatási ciklus/szakasz végén
Dánia Írásban történő szöveges értékelés minden év végén. A kötelező oktatás 9–10.
évfolyamán (utolsó két év) vizsgák, amelyeken a diákok osztályzatot kapnak Nincs
Németország Első két év végén szöveges értékelés, utána osztályzatok Van
Spanyolország Formája nincs meghatározva. Ciklus/szakasz végén vizsgák, amelyekre érdemjegyet kapnak a tanulók. Ciklus és szakasz végén lehetséges
Franciaország Vizsgák és tesztek vannak, a tanulók százalékokat kapnak, s ennek megfelelően értékelik őket Ciklus és szakasz végén lehetséges
Hollandia Szöveges értékelés kötelező Van
Ausztria Osztályzattal Van
Portugália Osztályzattal Kivételes esetekben lehetséges
Finnország A kötelező oktatás első 7 évében lehet szövegesen és osztályzattal is értékelni, ezután az osztályozás kötelező Van
Svédország Háromfokú skálán osztályoznak, amit átfogó szöveges értékelés egészít ki Nincs
Norvégia A 6. évfolyamtól kezdődően az értékelés része az osztályozás. Alapfokon átfogó szöveges értékelés van,
amelyet kísérhet az értékelés más formája is Nincs
Anglia Szöveges értékelés Nincs

Forrás: Oktatási Minisztérium (Euridyce)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.