Talán felpezsdül a tablettapiac

Bár a pezsgőtabletták nem minősülnek gyógyszernek, a csak „egyszerű” gyártók mellett a gyógyszergyárak is komoly hangsúlyt helyeznek rájuk. Nemcsak azért, mert nagy részük az élelmiszerszegmensben, kisebb arányuk a patikákban talál gazdára, és szakértők szerint a jövőben az igazi verseny a második helyen zajlik, hanem azért is, mert egyre több új szereplő jelenik meg a piacon.

Varga Attila
2003. 02. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatos volumencsökkenés volt észlelhető 1999-től egészen 2002-ig a pezsgőtabletta-piacon, amely elsősorban a komplex multivitamin-tabletták megjelenésével magyarázható. A pezsgőtabletta-piacon az elmúlt három év legszembetűnőbb változása az volt, hogy új gyártók új márkákkal jelentek meg, ami a piac átrendeződéséhez vezetett – nyilatkozta lapunknak Péter Kata, a Béres Gyógyszergyár Rt. marketingosztályának vezetője. Hozzátette: az alacsony árkategóriájú termékek erőteljes növekedése úgy tűnik, tavaly év végére megfordította az eddig tapasztalható lassú volumencsökkenést, és ma szinte minden piaci szegmens felét az olcsó pezsgőtabletták adják. Ezt a tendenciát erősíti, hogy néhány áruházlánc saját márkás termékével jelent meg a piacon. A Béres Gyógyszergyár mégis úgy látja, hogy a prémium- és az alacsony árú termékek szegmensének részaránya stabilizálódni fog.
A pezsgőtabletták egy olyan speciális szegmens, amely valahol a komplex multivitamin és az üdítőital kategória között helyezkedik el. A termékek sikere szempontjából az ár mellett az íz a meghatározó. Az élelmiszerboltok részesedése a forgalomból jelentősnek mondható, a gyógyszertárak az összes mennyiség csupán 10-20 százalékát értékesítik. Hasonlóképpen tájékoztatta lapunkat a Plusssz Kft. is, rámutatva, hogy a pezsgőtabletták a teljes vitaminpiac forgalmának több mint egynegyedét biztosítják, a fő értékesítési csatorna az élelmiszer-kereskedelem, mely az eladott mennyiségeket tekintve 70, míg a bevételeket tekintve 65 százaléka körül teljesít. A patikai csatornában jelenlévő szereplők zöme gyógyszer, míg az élelmiszer-kiegészítőként regisztrált termékek közül a Plusssz mellett szinte kizárólag csak más gyógyszergyártók pezsgőtablettái kapnak helyet. A Plusssz piacra lépése óta értékben vezető a pezsgőtabletták piacán Magyarországon 35 százalékos részesedéssel, a gyógyszertári pezsgőtabletta-értékesítésből pedig 13 százalékos részesedést mondhat magáénak.
A cégnél úgy látják, a piac értékben stagnál, annak ellenére, hogy az értékesített mennyiség tavaly 2001-hez képest enyhén növekedett. Ennek oka, hogy az új piaci belépők kizárólag az alacsonyabb árkategóriát célozták meg, ami a szegmens átlagárát és bevételét is egyre lejjebb nyomja. Erős az alacsonyabb árkategóriás termékek közötti verseny, melyet feltételezhetően tovább fog élezni az EU-csatlakozással megszűnő vám miatt a magyar piacot megcélzó nyugati pezsgőtabletta-gyártók megjelenése is. Nálunk azonban nem ár-, hanem marketingkommunikációs verseny zajlik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.