Folyamatos volumencsökkenés volt észlelhető 1999-től egészen 2002-ig a pezsgőtabletta-piacon, amely elsősorban a komplex multivitamin-tabletták megjelenésével magyarázható. A pezsgőtabletta-piacon az elmúlt három év legszembetűnőbb változása az volt, hogy új gyártók új márkákkal jelentek meg, ami a piac átrendeződéséhez vezetett – nyilatkozta lapunknak Péter Kata, a Béres Gyógyszergyár Rt. marketingosztályának vezetője. Hozzátette: az alacsony árkategóriájú termékek erőteljes növekedése úgy tűnik, tavaly év végére megfordította az eddig tapasztalható lassú volumencsökkenést, és ma szinte minden piaci szegmens felét az olcsó pezsgőtabletták adják. Ezt a tendenciát erősíti, hogy néhány áruházlánc saját márkás termékével jelent meg a piacon. A Béres Gyógyszergyár mégis úgy látja, hogy a prémium- és az alacsony árú termékek szegmensének részaránya stabilizálódni fog.
A pezsgőtabletták egy olyan speciális szegmens, amely valahol a komplex multivitamin és az üdítőital kategória között helyezkedik el. A termékek sikere szempontjából az ár mellett az íz a meghatározó. Az élelmiszerboltok részesedése a forgalomból jelentősnek mondható, a gyógyszertárak az összes mennyiség csupán 10-20 százalékát értékesítik. Hasonlóképpen tájékoztatta lapunkat a Plusssz Kft. is, rámutatva, hogy a pezsgőtabletták a teljes vitaminpiac forgalmának több mint egynegyedét biztosítják, a fő értékesítési csatorna az élelmiszer-kereskedelem, mely az eladott mennyiségeket tekintve 70, míg a bevételeket tekintve 65 százaléka körül teljesít. A patikai csatornában jelenlévő szereplők zöme gyógyszer, míg az élelmiszer-kiegészítőként regisztrált termékek közül a Plusssz mellett szinte kizárólag csak más gyógyszergyártók pezsgőtablettái kapnak helyet. A Plusssz piacra lépése óta értékben vezető a pezsgőtabletták piacán Magyarországon 35 százalékos részesedéssel, a gyógyszertári pezsgőtabletta-értékesítésből pedig 13 százalékos részesedést mondhat magáénak.
A cégnél úgy látják, a piac értékben stagnál, annak ellenére, hogy az értékesített mennyiség tavaly 2001-hez képest enyhén növekedett. Ennek oka, hogy az új piaci belépők kizárólag az alacsonyabb árkategóriát célozták meg, ami a szegmens átlagárát és bevételét is egyre lejjebb nyomja. Erős az alacsonyabb árkategóriás termékek közötti verseny, melyet feltételezhetően tovább fog élezni az EU-csatlakozással megszűnő vám miatt a magyar piacot megcélzó nyugati pezsgőtabletta-gyártók megjelenése is. Nálunk azonban nem ár-, hanem marketingkommunikációs verseny zajlik.
Jurtában csapott le rám az év legnagyobb mongol vihara
