A MÁV Rt. háromezer kilométer hosszú, többségében gyér forgalmú mellékvonalat tart fenn, ám azzal, hogy ténylegesen mennyibe kerül az üzemeltetés, a vasút vezetői sincsenek tisztában. Év végéig valamennyi vasútvonal működését felülvizsgálják, pontos leltárt készítenek a forgalomról, az üzemeltetés költségeiről és az állam által megrendelt szolgáltatások ellentételezéséről. Márkus Imre, a MÁV Rt. miniszteri biztosa tegnap arról szólt: mielőtt a mellékvonalak további sorsáról döntés születik, fel kell mérni az üzemeltetés hatékonyságát, az alternatív közlekedés költségeit, illetve a társadalmi hatásokat.
A mellékvonalak problémája nem új keletű, de nem az alacsony forgalmú hálózat fenntartása teszi ki a MÁV mintegy harmincmilliárdos veszteségének nagy részét. Sokkal inkább az, hogy az állam az általa megrendelt szolgáltatást nem fizeti ki teljes körűen a MÁV-nak, és a társaság drága hitelekből finanszírozza a fejlesztéseket, illetve a napi működését. A háromezer kilométer hosszú hálózatot a tervek szerint nem a MÁV, hanem regionális közlekedési társaságok működtetnék a jövőben. Több vonal nyereségesen üzemel jelenleg is. Kevés az esélye azonban annak, hogy a regionális társaságok – amelyeket az önkormányzatok kezelnének a magántőkével együtt – átvennék a veszteséges MÁV-vonalakat, ugyanakkor a fejlesztésükhöz a MÁV-val ellentétben jelentős összegekre pályázhatnának az Európai Unióban.
A MÁV a tervek szerint nemcsak a mellékvonalakét, hanem az alternatív közlekedési lehetőségek – jelen esetben az autóbuszok üzemeltetése és az útvonalak fejlesztése – költségeit is felméri – mondta Márkus Imre. Abban az esteben ugyanis, ha egy mellékvonalról tételesen kimutatják, hogy veszteséges, azt várhatóan megszüntetik. Ezt azonban nem lehet megtenni az alternatív tömegközlekedés biztosítása nélkül. Információink szerint számtalan olyan település van jelenleg az országban, ahol a vasút mellett nincs hasonló színvonalú autóbusz-közlekedés: egyrészt nem megfelelő az út egy nehézgépjármű számára, másrészt télen nehézségeket okoz a település megközelítése. Bizonyos esetekben, ha a vasút veszteséges, társadalmi és környezetvédelmi okokból nem célszerű megszüntetni a vonalakat, és az EU is a kötött pályás közlekedés fejlesztését támogatja.

Újabb csapás érte a rács mögött ülő Kiss László óbudai polgármestert