Benzinturizmus Rt.

Rekordnyereséggel zárta a tavalyi esztendőt a Mol Rt. – értesülhettünk a napokban a vállalat közleményéből. Eközben a magyar autósok változatlanul a térség legdrágább üzemanyagát tölthetik gépkocsijukba – háborútól, Iraktól, olajválságtól függetlenül.

Szikszai Péter
2003. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sátoraljaújhely nem Záhony. A zempléni városka határátkelőjénél nem állnak sorban az illegális tartálykocsivá tuningolt zöldséges Mercedesek, hogy napi tíz menetben hazamenekítsék Szlovákiából nemzeti olajtársaságunk külhonba szakadt üzemanyagkészletét. Sátoraljaújhelyen a Kárpátalján megszokottnál szolidabb üzletmenetben zajlik a benzinturizmus, mivel errefelé mindenki kizárólag a saját szükségletei kielégítésére törekszik. A hangsúly azonban a mindenkin van.
Még így hétfő dél körül is szép számban érkeznek az autósok – bizonyosan porszáraz tankokkal –, hogy a néhány másodpercig tartó útlevélvizsgálatot követően egyenest a határsávtól talán kétszáz méternyire épült benzinkúthoz hajtsanak. És már jönnek is vissza.
– Ezt a kutat úgy öt éve húzták fel a magyarok miatt, mivel a másik kútig vagy négy kilométert kellett menni. Jobb felé – segít a tájékozódásban egy magyar határőr.
– A távolabbi a slovnaftos, ott végül is Mol-benzint tankolhatnak. De emez sem rosszabb, habár néhány éve azt mesélték a skodások, hogy ha itt vettek benzint, utángyújtásos lett az autójuk.
– Koronát hol lehet váltani?
– Koronát? Minek? A faluban fizethetnek készpénzben forinttal és bankkártyával is.
A falu, vagyis Slovenske Novo Mesto, magyarul Szlovákújhely valaha a magyarnak megmaradt Újhely része volt, s csak a trianoni határmódosítást követően lett külhoni település. Az új gazda azonban nem becsülte meg szerzeményét, mert Novo Mestóban szinte beruházások nélkül teltek el az utóbbi évtizedek, leszámítva a már említett üzemanyagtöltő állomást. Ráadásul sokan ennek sem örültek.
– Érezhetően jobb volt a forgalmunk, amíg a magyaroknak át kellett haladniuk Novo Mestón, ha tankolni akartak. De azért most sem panaszkodhatunk, mert ha a sátoraljaújhelyiek igazán jó füstölt sajtot, majonézes halsalátát vagy szlovák sört szeretnének, hát bizonyosan nálunk kötnek ki – magyarázza az eladónő Novo Mesto két élelmiszerüzletének egyikében, miközben zsebszámológépén kikalkulálja, hogy forintban mennyit is kell fizetnem a kétszáz koronás tételért. Mert a forint természetesen itt is elfogadott vagy – röpke pillantást vetve a pénztár tartalmára – inkább domináns fizetőeszköz.
Nincs ez másként a benzinkutaknál sem: mindkét töltőállomás munkatársai rutinból váltanak koronáról forintra. Némi különbség csupán az árfolyamokban mutatkozik, ám a tranzakciót legrosszabb esetben is megússzuk hat forint húsz filléres, vagyis a hivatalos árfolyamot negyven fillérrel meghaladó árral.
Mindjárt ki is számolom, hogy ha 96-os benzint tankolok, akkor literenként negyven forintot takarítok meg a családi kasszának, mivel a határ közeli kútnál ez a fajta üzemanyag 30,6 koronába kerül. Mégsem tudok takarékoskodni, mert ismeretlen, ám jóakaró honfitársam riadt tekintettel beszél le a szlovák 96-osról, mondván, hogy az minőségben jó esetben is csak alulról közelíti a mi 95-ösünket. Marad tehát a 98-as 33,50-ért, ami kevésbé jó üzlet, de még így is vastagon megéri. A nyereség még tetemesebb lehet, ha nem a benzinkútnál vacakolok a valutaváltással, hanem odahaza beszerzem a koronát akár 5,60 forintos áron.
Nem meglepő tehát, hogy a sátoraljaújhelyiek üdvözült mosollyal az arcukon emlegetik azt a februári napot, amikor a Mol a szokásos világpiaci tendenciákra hivatkozva Magyarországon emelte, Szlovákiában viszont a Slovnafton keresztül csökkentette az üzemanyag árát.
A román vagy az ukrán határ közelében élő honfitársaink valószínűleg csak legyintenek az északon elérhető benzinárrés hallatán. Ám azt talán még a hivatásszerűen üzemanyag-turistáskodó külkereskedők sem tudják pontosan, hogy valójában miből is termelik meg a napi betevőt.
A kulcsszó az adótartalom. A Kárpát-medencében körbetekintve azt láthatjuk, hogy míg Romániában az üzemanyag nettó ára 54,30 forint literenként, Szlovákiában 65,30, Szlovéniában pedig 59,80, addig idehaza a benzinért minden sarc nélkül is több mint 90 forintot kellene fizetnünk. Ebből egyébként csupán 10 forint a kereskedő árrése. A világrekordhoz ez azonban még kevés, s itt kap kulcsszerepet a 153,80 forintos adótartalom, amely például Ukrajnában mindössze 23,50 forintnak felel meg, de még Ausztriában is csak 135,10 forint.
A tetemes különbség annak köszönhető, hogy Magyarországon az üzemanyagokat háromféle adó sújtja. A legkisebb tétel az úgynevezett készletezési díj, a maga literenkénti 3,38 forintjával, a jövedéki adó 103,50 forintos összege azonban még a benzin nettó árát is meghaladja. Mindehhez járul hozzá a magyar elme találékonyságát szépen reprezentáló megadóztatott adó: a végfelhasználói ár kiszámításakor ugyanis a jövedéki és készletezési adóval terhelt árat tekintik nettó árnak, így erre kerül rá a világviszonylatban szintén magasnak tekinthető 25 százalékos általános forgalmi adó.
Bár sovány vigasz, de érdemes megemlíteni, hogy Magyarországon ilyesféle állami kitolással nem csak az autósoknak kell szembesülniük. A többszörösen megadóztatott adó fogalma az új otthont vásárlóknak is ismerős lehet, mivel ők a lakás árából visszatérítendő áfa visszaigénylésekor fizetnek az eljárási díjban újabb 25 százalékos forgalmi adót.
És ha már egyébként is számolunk, akkor nézzük, hogy mit is jelent mindez a Magyar Köztársaság költségvetésében. Március 11-i adatokkal kalkulálva kiderül, hogy a benzinkutasnak könnyedén odavetett „tankolja tele” eredményeként – üzemanyagtartályunkat ötvenliteresnek tekintve – az államkassza közel 8000 forinttal gyarapodik. A Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) adatai szerint 2002-ben 1 692 709 058 liter motorbenzint adtak el Magyarországon, gázolajból pedig 1 141 367 611 liter fogyott. A benzin átlagára a Mol és a MÁSZ számításai alapján tavaly 224,7 forint volt, amely összeg majd 67 százalékát, vagyis 150 forintot az adótartalom tette ki. 2002-ben tehát a benzinből származó állami adóbevétel 254 milliárd forint. Hasonló módszerekkel szorozgatva könnyedén kideríthetjük azt is, hogy ugyanebben az esztendőben a gázolaj értékesítése 145 milliárd forintot hozott az államkasszának. Tehát összesen négyszázmilliárdnyi adóforintról beszélhetünk, ami hazánk éves költségvetésének tíz százaléka.
A horribilis összeg láttán igencsak kétségesnek tűnik a MÁSZ adómérséklő kezdeményezésének sikere. Wilde György, a MÁSZ főtitkára néhány hete kijelentette, hogy a szövetség vezetői személyesen a pénzügyminisztert szeretnék meggyőzni álláspontjuk helyességéről, annak ellenére, hogy a szervezet 1991-es megalakulása óta már több alkalommal hiába szorgalmazták az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését. Wilde György már azt is sikernek tartja, hogy 2000-ben sikerült a polgári kormányt rávenniük a jövedéki adó mértékének szinten tartására. A főtitkár véleménye szerint egyébként csak első pillantásra igaz, hogy az adó emelése a költségvetés adóbevételeit is gyarapítja, mert a gázolajnál tavaly az első fél évben 7,6 százalékkal növekedtek ugyan az eladások, de a második fél évben, amikor az árba beépült a jövedéki adó ötszázalékos emelése, az értékesítés bővülése már csak két százalékot ért el.
A környezetvédők szerint az adóbevételeket a megfelelő célra kell fordítani, ők nem is a befolyt öszszeg felhasználása ellen tiltakoznak. A magas jövedéki adó egyéb problémákat is felvet. Lukács András, a Levegő-munkacsoport elnöke úgy véli, a jelenlegi jövedéki adó is túl alacsony, az autósok még így sem fizetik meg a környezetben okozott kárt.
– A jövedéki adó emelésével együtt azonban a személyi jövedelemadót kellene csökkenteni – mondja a Levegő-munkacsoport elnöke. A Gazdasági Minisztérium elképzelésével ellentétben a zöldszervezet nem támogatja az útépítést sem, mert az állam a jelenlegi utakat sem tudja fenntartani. Sürgősen meg kellene gátolni a benzinturizmus és a csempészet forgalmának további növekedését, mert ez a költségvetésnek évente legalább húszmilliárd forint bevételkiesést jelent, nem beszélve arról, hogy a benzinturisták a többi autóst rövidítik meg, és egy szomszédos államnak adóznak, miközben Magyarországon szennyezik a levegőt. (A Pénzügyminisztériumnak jelenleg nincs becslése arról, hogy milyen kár származik a csempészetből.) A legjobb megoldás az lenne – véli Lukács András –, ha az üzemanyagok adója egységes lenne, és szigorítanák a behozatalt.
A MÁSZ ötletéről értesülve a Pénzügyminisztérium illetékese azt nyilatkozta, hogy minden ésszerű javaslatot megvizsgálnak, ám a pénzügyminiszter nem tervezi az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését. A hivatásos benzinturisták extraprofitját tehát egyelőre nem fenyegeti veszély.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.