Józanul az EU-csatlakozásról

2003. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Montánunióból kifejlődő Közös Piac, később Európai Gazdasági Közösség, majd Európai Unió az azonos politikai elveket valló nyugat-európai országok gazdasági vállalkozása. Az alapító politikusok olyan kontinens felépítését tűzték ki célul, amelyben többé nincs ok háborúra, s amelynek államai a demokrácia, az emberi jogok tiszteletben tartása, mindenfajta diszkrimináció elvetése, az egyenlő elbánás és a konvergencia (felzárkóztatás) elve alapján állnak, gazdaságuk pedig szociális biztonságot garantáló jóléti piacgazdaság. E nemes elvek és célok az unió több mint negyvenéves története folyamán mind ez ideig sikeresen érvényesültek: Nyugat-Európa országai látványos, minden kívülálló számára rendkívül vonzó fejlődésen mentek keresztül, miközben a tagok száma a kezdeti hatról tizenötre nőtt. Nemzetállamok önkéntes gazdasági társulásáról lévén szó, a taglétszám bővítése igen megfontoltan, az új belépők alkalmasságának alapos vizsgálatát, majd kemény pénzügyi alkut követően valósult meg, mert biztosítani kellett, hogy a bővülő közösségben is hiánytalanul érvényre jussanak a politikai fundamentumot képező, a közösség belső kohézióját jelentő alapelvek, ugyanakkor rendelkezésre álljanak az ehhez szükséges pénzügyi eszközök. Nem véletlen, hogy a kilenc ország felvétele mintegy negyven év alatt négy lépcsőben zajlott le. S amikor a szovjet rendszer összeomlásával elvileg megnyílt a lehetőség s kinyilváníttatott a politikai akarat a posztkommunista kelet-közép-európai országok csatlakozására, nyilvánvaló volt, hogy a minden szempontból katartikus jelentőségű további bővítések – amikor is a jelöltek zöme a tizenötökétől gyökeresen eltérő társadalmi-gazdasági pályát leíró, a fejlettség alacsonyabb szintjén álló ország – még körültekintőbb és nehezebb tárgyalási folyamaton túljutva mindig csak a legfelkészültebb jelöltek számára válhatnak valósággá.
Ismert, hogy a jelenlegi, tizenöt tagú Európai Unió sem egységes a lakosság életszínvonalát illetően. Vannak gazdagabb és kevésbé gazdag államok: az EU költségvetéséből előbbiek alig részesednek, míg utóbbiak befizetésük többszörösét kapják viszsza különféle támogatások formájában. Elsősorban a kialakult támogatási rendszer eredményessége teszi vonzóvá az EU-t, a jelöltek is ehhez – a szegényebb tagokat a felzárkózásban érdemileg segítő, az eltérő életminőségeket magasabb szinten kiegyenlíteni igyekvő – EU-hoz kívántak csatlakozni. Sajnos azonban mi már nem fogunk tudni belépni egy ilyen unióba.
Az ezredfordulón még úgy tűnt, az EU tartja magát meghirdetett elveihez (mint egyenlő elbánás, felzárkóztatás), s a soron következő bővítési lépések olyan mértékűek lesznek, amely mellett fenntartható az eddigi támogatási rendszer, azaz egyszerre csak annyi új tagot vesz fel, ahánynak a támogatási rendszerbe való bevonása nem borítja fel az uniós költségvetést. Egyértelmű ugyanis, hogy ezután bármelyik újabb belépő egyúttal többletterhet jelent: a bent lévő tagok anyagi áldozatot kell hozzanak a jövevényért befizetésük csekély megemelésével. Amikor tehát a továbbiakban szinte kizárólag „szegény” országokkal bővül az unió, zsebbe kellene nyúlni. Ez a zsebbe nyúlás azonban – egyelőre legalábbis – mostantól kezdve nem történik meg. A helyzet az, hogy a jelenlegi unió nem hoz anyagi áldozatot, inkább néhány sarkalatos alapelvét áldozza fel.
Az eddig követett gyakorlat megtörésének első jele 2000/2001 fordulója táján mutatkozott, midőn határozottá vált a szándék egy lépésben tíz jelölt felvételéről. A tíz új – közte nyolc jelentős gazdasági és mentális hátrányban lévő – belépő finanszírozása az anyagi források megfelelő bővítése nélkül csak úgy lehetséges, ha alaposan csökkentik a jelölteknek nyújtandó támogatások szintjét. Pontosan ez történt. A koppenhágai csúcson a jelöltek megalázó, az EU eddigi történetéhez méltatlan feltételrendszerrel szembesültek, ami mögött a tizenöt tagország rövidlátó önzése áll.
Mint tudjuk, az eddig alkalmazotthoz képest a direkt mezőgazdasági kifizetések egynegyedét kapjuk, az egy főre jutó összes igénybe vehető támogatás tekintetében pedig még rosszabb aránnyal (körülbelül egyhatoddal) számolhatunk. Felmerül a kérdés: ha az EU jelenlegi tagországainak „legszegényebbjeihez” (Görögország, Portugália) képest, a nyolc náluk még szegényebb új belépő azok támogatásának törtrészét kapja, ebből hogyan képzelhető el felzárkózásuk? Az én válaszom: sehogy sem. Nemhogy szintbeli közeledés nem valószínűsíthető, hanem a relatív lemaradás fokozódik, a fejlődési görbe széttartó tendenciájú, ahelyett hogy összetartó (konvergens) lenne. Ez a feltételrendszer súlyosan diszkriminatív, kétsebességű Európát hoz létre első- és másodosztályú tagállamokkal. Ez a feltételrendszer a kettős mérce nyílt alkalmazása, sutba dobja az egyenlő elbánás elvét, köszönő viszonyban sincs az eddig negyven éven át követett gyakorlattal.
Megállapítható, hogy a posztkommunista „szegény” országok felvételével szembekerülve az EU paradigmát váltott. Arra vonatkozólag, hogy a paradigmaváltás kizárólag nekünk, jövendő tagoknak szól, kétségtelen bizonyítékul szolgál az a tény, miszerint egyfelől a német–francia tengely a koppenhágai csúcs előestéjén megegyezett az eddigi támogatási rendszer őket illető változatlanságában, másfelől már dolgoznak azokon a javaslatokon, melyek azt célozzák, hogy az új belépők miatt alacsonyabbra kerülő GDP/fő EU-átlag okán a kohéziós és regionális juttatásokból kiszoruló, illetve csökkentett mértékben részesülő – de támogatottsági szintjükhöz foggal-körömmel ragaszkodó – eddigi tagállamok (főként Spanyolország, Írország) kompenzációt kapjanak. Mindez elfogadhatatlan.
A történelem ismétli önmagát, kísért a „keleti blokk” szindróma. Európa továbbra is megosztott marad, ezután nem politikailag, hanem gazdaságilag. Itt volt a nagy alkalom, hogy a nyugat-európaiak bizonyítsák: valóban egyenrangúnak tekintenek bennünket. Nem tették. Ilyen körülmények között április 12-én döntenünk kell: elmegyünk-e egyáltalán szavazni, s ha elmegyünk, igent vagy nemet mondjunk. Tudathasadásos állapot ez; évtizedek óta arról álmodunk, hogy egyszer hazánk is az Európai Unió tagja lesz, s most, hogy eljött ez a pillanat, keserű a szánk íze. Ismét kényszerpályás döntési helyzetbe kerültünk, igazi 22-es csapdájába. Nem tudom, mi a helyes állásfoglalás. Azt hiszem, jómagam dacosan távol maradok a népszavazástól.
A szerző mérnök-közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.