Először is számoljunk le egy illúzióval. A Mazda B2500 – akárcsak a többi pick-up – nem igazán kényelmes autó. A merev hátsó tengely és a laprugózás a legkisebb úthibát is jelzi, a nagy és meglehetősen hangos dízelmotor pedig sosem biztosít majd csendes, relaxált suhanást az úton. Ezért akit megtéveszt a pick-upok egyre terjedő divatja, a látványos, krómozott bukócsövek és gallytörők csillogása, vagy a mutatós, kétszínű metálfényezés, az már az első kilométereken ráébred, hogy nem komfortos terepjárót vásárolt, hanem vérbeli haszonjárművet. Az ilyen vevőt legfeljebb a visszatérített áfa vigasztalhatja, és a teherautókban szokatlan extrák, mint az elektromos ablakemelő vagy a légkondicionálás.
Pedig a maga nemében a B2500 szinte tökéletes. A turbódízel meglehetősen szerény étvágyú, a sebességváltó pedig könnyen jár és nagyon pontosan kapcsolható, ráadásul rakomány nélkül – újabb teherautós tulajdonság – az első fokozat nyugodtan kihagyható, mert az autó kettesből is simán, rángatás nélkül indul. A rövid egyes fokozat inkább csak arra szolgál, hogy a plató egytonnás teherbírását teljesen kihasználva is mozgásba hozhassuk a járművet.
Az általunk tesztelt változat Rap Cab fülkéjében négyen férnek el, de a hátsó utasoknak már csak lehajtható szükségülések jutnak. A két első ülés mögötti teret valószínűleg a Mazda mérnökei sem arra szánták, hogy itt hosszú távon emberek utazzanak – inkább csomagtérnek használható, ami egy ilyen autóból eredetileg hiányzik. A platón ugyan minden elfér, de – hacsak nem vásárolunk rá kemény tetőt – ide inkább olyan holmit érdemes pakolni, ami bírja az időjárás viszontagságait. A plató egyébként jól használható, a rakományt a rögzítőfülek révén stabilan lekötözhetjük, a hátfal pedig egy mozdulattal, erőlködés nélkül lenyitható.
A Mazda B2500-ast akkor szeretjük majd igazán, ha terepre megyünk vele, mert összkerékhajtási rendszere meglehetősen igényes. Köztes differenciál nélküli osztómű, terepváltó, 60 százalékos hátsó differenciálzár, automatikus, de a műszerfalról is kapcsolható szabadonfutó az első kerékagyakon – mindez bőven elég ahhoz, hogy a kocsit átsegítse a komolyabb akadályokon is. Az igazi terepezésnek mindössze az autó hossza szabhat határt, mert a teherautósan hosszú tengelytáv miatt a pick-up könnyen fennakadhat a nagyobb bakhátakon. Mindezt bruttó 4,5 millió forintért kínálja a Mazda, és az ár egyáltalán nem tűnik eltúlzottnak – de csak akkor, ha az autó képességeit valóban ki tudjuk használni.

Újabb csapás érte a rács mögött ülő Kiss László óbudai polgármestert