Laprugó és metálfény

A Mazda B2500 pontosan az, aminek látszik: jóképű, masszív, terepen is magabiztosan mozgó kisteherautó. Aki ilyenre vágyik, biztosan nem csalódik benne, ám aki divatból veszi, és városi közlekedésre akarja használni, az előbb-utóbb lecseréli majd egy komfortosabb személyautóra.

Nagy Károly
2003. 03. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először is számoljunk le egy illúzióval. A Mazda B2500 – akárcsak a többi pick-up – nem igazán kényelmes autó. A merev hátsó tengely és a laprugózás a legkisebb úthibát is jelzi, a nagy és meglehetősen hangos dízelmotor pedig sosem biztosít majd csendes, relaxált suhanást az úton. Ezért akit megtéveszt a pick-upok egyre terjedő divatja, a látványos, krómozott bukócsövek és gallytörők csillogása, vagy a mutatós, kétszínű metálfényezés, az már az első kilométereken ráébred, hogy nem komfortos terepjárót vásárolt, hanem vérbeli haszonjárművet. Az ilyen vevőt legfeljebb a visszatérített áfa vigasztalhatja, és a teherautókban szokatlan extrák, mint az elektromos ablakemelő vagy a légkondicionálás.
Pedig a maga nemében a B2500 szinte tökéletes. A turbódízel meglehetősen szerény étvágyú, a sebességváltó pedig könnyen jár és nagyon pontosan kapcsolható, ráadásul rakomány nélkül – újabb teherautós tulajdonság – az első fokozat nyugodtan kihagyható, mert az autó kettesből is simán, rángatás nélkül indul. A rövid egyes fokozat inkább csak arra szolgál, hogy a plató egytonnás teherbírását teljesen kihasználva is mozgásba hozhassuk a járművet.

Az általunk tesztelt változat Rap Cab fülkéjében négyen férnek el, de a hátsó utasoknak már csak lehajtható szükségülések jutnak. A két első ülés mögötti teret valószínűleg a Mazda mérnökei sem arra szánták, hogy itt hosszú távon emberek utazzanak – inkább csomagtérnek használható, ami egy ilyen autóból eredetileg hiányzik. A platón ugyan minden elfér, de – hacsak nem vásárolunk rá kemény tetőt – ide inkább olyan holmit érdemes pakolni, ami bírja az időjárás viszontagságait. A plató egyébként jól használható, a rakományt a rögzítőfülek révén stabilan lekötözhetjük, a hátfal pedig egy mozdulattal, erőlködés nélkül lenyitható.
A Mazda B2500-ast akkor szeretjük majd igazán, ha terepre megyünk vele, mert összkerékhajtási rendszere meglehetősen igényes. Köztes differenciál nélküli osztómű, terepváltó, 60 százalékos hátsó differenciálzár, automatikus, de a műszerfalról is kapcsolható szabadonfutó az első kerékagyakon – mindez bőven elég ahhoz, hogy a kocsit átsegítse a komolyabb akadályokon is. Az igazi terepezésnek mindössze az autó hossza szabhat határt, mert a teherautósan hosszú tengelytáv miatt a pick-up könnyen fennakadhat a nagyobb bakhátakon. Mindezt bruttó 4,5 millió forintért kínálja a Mazda, és az ár egyáltalán nem tűnik eltúlzottnak – de csak akkor, ha az autó képességeit valóban ki tudjuk használni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.