Orgonahangverseny hajnali ötkor

2003. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ember kap egy meghívót egy orgonahangversenyre, mely reggel ötkor kezdődik. Először nem érti az egészet, ezért elolvassa még egyszer: igen, reggel öt, kőbányai református műemlék templom, zártkörű hangversenyt ad Varnus Xavér orgonaművész. És azért a hajnali óra, mert Johann Sebastian Bach reggel ötkor született pontosan háromszáztizennyolc éve. Pontosan kell érkezni, mert a koncertet élőben adja az egyik kereskedelmi csatorna, nem lehet a padokat a későn jövőknek nyikorogtatni a Gergely utcai református templomban.
A remény hal meg utoljára: az újságíró éjjel fél egyig keresgél a neten a lipcsei kántor után, hátha kiderül, hogy mégis délután ötkor jött a világra. Hiába a kutakodás, az adatbázisok csak a dátumot tartalmazzák, a pontos idővel adósok maradnak. Hajnali négy órakor könyörtelenül csörög a vekker, először azt sem tudom, hol vagyok, aztán a fogmosás közben, félálomban önnön pályaválasztásom buktatóin próbálok elmélkedni. Lehettem volna például esztergályos, akkor egy órával többet alhatnék, netán pedagógus a hat utáni csörgéssel, hogy az egyes irodisták hét óráig is eltartó ágybéli dőzsölései most ne is említtessenek.
Hajnali fél ötkor egész élhető Budapest, nincs dugó a Lágymányosi hídon sem, a templom környéke pedig maga a kánaán a parkolóhely szempontjából. Mellettem Szebeni András fotóművész kászálódik ki az autóból, láttam már vidámabb fejjel. Ezek szerint ő az egyike a „hazai közélet és művészvilág kétszáz kiválóságának”, aki meghívást kapott a rendezvényre. A kezdés előtti percben a templomban nem tapasztalni a Xavér-koncertek „csilláron lógós” hangulatát, bőven van még hely. Az önmenedzselés mestere (emlékezzünk csak a saját vérével is írt plakátokra vagy a temetői koncertre) beszélni kezd a még nagyobb úrról, és elmondja a jó hírt: hatig tart a koncert.
Kőbányáról megtudjuk, hogy nem külváros, hanem Budapest földrajzi közepe, majd a biztonság kedvéért arra kérnek, kapcsoljuk ki a mobilokat (ki a fene hívna reggel ötkor?). A tv-közvetítés kezdetéig még van pár perc várakoznivaló, a megtelepedő csöndben mindenki kínosan ügyel arra, hogy zárva maradjon a szája. Egy felelőtlen ásítás ugyanis beláthatatlan következményekkel járna, hisz olyan láncreakciót indíthat el a sorokban, amely jelen esetben veszélyesebb a repülőgépeken terjedő halálos influenzavírusnál is. Egy kicsit megnyugtat, hogy orgonakoncertre jöttem: a hangszer hangzása elég monumentális ahhoz, hogy jobb útra térítse az esetleg előtörő szunnyadási hajlamokat. Van idő azt is végiggondolni, hogy a hajnali óra – minden hátránya ellenére – igen újságíróbarát, hiszen bőven van idő megírni a tudósítást a késő délutáni lapzártáig.
Elindul a közvetítés, a művész a Tamás-templom karnagyának két feleségéről és húsz gyerekéről mesél, no meg arról, hogy nagy nyomor közepette élt és halt meg, halhatatlan műveit csak jó ötven év múlva kezdte felfedezni a zenevilág. Közben a közönséget fürkészem, s nem tudom feledni, hogy a jókora késéssel érkező kábeltévés sztárocska bugyigyűjteményéről ismerszik meg szerte a világon, a nagy mellű és mély hangú énekesnőt pedig orgazmusairól hallottam értekezni nemrég az egyik valóságshow VIP-kiadásában.
Márai gondolatával indul a koncert, és valami megváltozik: már nem figyelek a sznob közönségre az erőművésztől a városvédő politikuson át a mindent túlélő karrierlovagig, nem zavar a korai óra sem, mert elvarázsol a zene. Az egyes tételek közt Xavér beszél a szerzőről, gondolatai mélyek és kellően visszafogottak. „A tisztességgel elvégzett munka erkölcsi értéke felbecsülhetetlen” – mondja, és elképzelem az évszázadokkal ezelőtti pattanásos arcú kamaszokat, akik a világ egyik legnagyobb zeneszerzőjének kórusműveit adják elő unottan és hamisan, miközben a szerző korgó gyomorral vezényli őket, és az jár az eszében, hogy csak azért kapta meg az állást, mert nem találtak más, nála alkalmasabb jelöltet.
Lassan megtelik a templom, de már nem érdekel a munka, csak a harmónia van, meg a Tomkins Énekegyüttes és Horváth Mária fantasztikus hangja. Ahogy haladunk a passiók és a zsoltárok kicövekelte zenei ösvényeken, kicsit megváltozik az élet, és értelmet nyer a végén közösen elénekelt református zsoltár: „Hajnalban, éjben vártam én: fölkelt a nap rám Véled / Terólad ömlik rám a fény: a béke, boldog élet.” Az emberben szétömlik a megbocsátás, nem érdekel az előadó extravagáns személyisége, nem zavar a kamera és a protokollarcok sokasága, nincsenek politikai árkok és szellemi szakadékok, csak Bach János Sebestyén mindent túlélő gondolataira figyelek, köszönhetően a szakszerű tolmácsolásnak.
Már bánom, hogy csak hatig tart a koncert, a média könyörtelen, nullahatnullakor véget ér a varázs, a tévések csomagolnak, mi pedig reggelizünk egy polgárit a polgármesteri hivatal támogatásával. Hazafele a reggeli csúcsban araszolva úgy döntünk: elég a kereskedelmi adókból, egy ideig nem kapcsoljuk be az autórádiót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.