Sztrádákra 88 milliárd

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. közgyűlése a jövő héten hagyja jóvá a társaság 2003-as üzleti tervét – tudtuk meg Bodnár Zoltán elnök-vezérigazgatótól. Ezt követően új autópálya-szakaszok építésére írhatnak ki közbeszerzési pályázatot. Az idei sztrádaépítések nehézkesen kezdődtek, a kivitelezőknek anyagi problémákkal is szembe kell nézniük.

Putsay Gábor
2003. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén 88 milliárd forintból gazdálkodhat az autópálya-társaság a jóváhagyás előtt álló üzleti terv szerint: 79,4 milliárdot – mint ismert – a költségvetés hagyott jóvá, további 8,6 milliárdról pedig utólagosan a kormány döntött. Ezt az összeget az új szakaszok előkészítésére, illetve a projektek indítására, és az előző kormány idején megkezdett– M30-as, M9-es, szekszárdi Duna-híd – gyorsforgalmi és elkerülő utak építésére fordítják.
Bodnár Zoltán lapunknak elmondta: előkészítés alatt áll az M0-s autópálya keleti szektorának első 25 kilométer hosszú szakasza, az M7-es autópálya Zamárdi– Balatonszárszó, Ordacsehi–Balatonszentgyörgy között, amint az építési engedélyek rendelkezésre állnak, meghirdetik a tendereket. Az M0-s közbeszerzési pályázatát várhatóan májusban, míg az új M7-es autópályáét nyáron vagy kora ősszel írják ki. Az M6-os, a dunaújvárosi Duna-híd, az M35-ös építése, illetve az M3-as továbbépítése a 2004-es tervek között szerepel.
Nehézkesen indulnak az idei beruházások Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye (M7-es), Letenye–Tornyiszentmiklós (M70-es), Polgár–Görbeháza (M3-as) között: a kivitelezőket hátráltatta a kedvezőtlen időjárás, a tavaly megbízott mérnökcég az M7-es szakaszokra még mindig nem készítette el a terveket, és finanszírozási problémákkal kell szembenézniük a kozorciumoknak, alvállalkozóknak egyaránt. Az NA Rt. a szerződés megkötésekor húszszázalékos előleget fizetett ki, ami nem fedezi a 2003. évi munkákat, így az építkezéshez szükséges pénzek egy részét hitelből kell előteremteniük a kivitelezésben érintett cégeknek. Az elvégzett munkáért csak 2004-ben fizet az NA Rt. Beszámoltunk korábban arról is, hogy a tendergyőztes konzorciumok vezető cégeinek többségi tulajdonosai osztrák–német, illetve francia multinacionális vállalatok. Az NA Rt. által 2002-ben lebonyolított pályázaton a magyar tulajdonú nagyvállalatok közül többen – akik az Orbán-kormány idején építették a gyorsforgalmi utakat – el sem indulhattak a tenderen, mert az NA Rt. feltételeit nem tudták teljesíteni, azon cégek pedig, akik a multik mellett önállóan pályáztak, az első fordulóban kiestek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.