Teher az államnak a rádiótávközlő rendszer

Várhatóan még márciusban dönt a kormány a készenléti és rendvédelmi szerveknek szánt új Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszer (EDR) kiépítéséről – értesült a Magyar Nemzet. Az előterjesztéssel, illetve a szakmai anyagok elkészítésével megbízott Miniszterelnöki Hivatal (MeH) több változatot tett le a kormány asztalára: amennyiben a kormány úgy dönt, hogy teljes egészében piaci alapon vásárolja meg a szolgáltatást, kedvezőtlen helyzetbe kerül a magyar állam. Ez lenne ráadásul a legköltségesebb változat. Anyagi okok miatt szintén kicsi az esélye a százszázalékos állami beruházásnak.

Putsay Gábor
2003. 03. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre súlyosabb problémákkal kell szembenézniük a rendvédelmi és készenléti szerveknek (mentők, rendőrség, tűzoltóság, polgári védelem, katasztrófavédelem), ugyanis a munkavégzésükhöz nélkülözhetetlen kommunikációs rendszereik teljesen elavultak vagy használhatatlanok. A több évtizede rendszerben levő analóg technológiát szükségmegoldásként a civil szférában használt GSM alapú mobiltelefonokkal kénytelenek kiváltani. Az eltérő műszaki tartalom miatt nehezen oldható meg, hogy vészhelyzetben, amikor minden másodperc számít, a mentők a rendőrséggel, vagy éppen a rendőrök a tűzoltókkal kommunikáljanak, holott a hatékony közszolgálatnak ez lenne az egyik alapfeltétele. Problémát jelent, hogy az analóg rendszerek fenntartása, illetve a GSM-ek kényszerű használata évről évre több pénzébe kerül az államnak, az adatok védelmét az elavult technológiák képtelenek garantálni. Számítások szerint a rendvédelmi és készenléti szervek kommunikációja, illetve a rendszerek fenntartása évi negyvenmilliárd forintot jelent a költségvetésnek. A bűnüldöző szervek egymás közötti kommunikációját pedig kisebb anyagi ráfordítás mellett bárki lehallgathatja.
A kilencvenes évek eleje óta napirenden levő problémát minden kormány megpróbálta valamilyen szinten kezelni. A Horn-kormány szükségesnek tartotta egy modern digitális rendszer kiépítését, anyagi okokra hivatkozva az elképzelést tettek nem követték. Az Orbán-kormány az egységes európai szabvány szerint működő Tetra hálózat kiépítéséről döntött. A Tetra mellett vizsgálták a Tetrapolt – ezt támogatta többek között a Belügyminisztérium is –, utóbbi azonban nem nyílt szabvány, a franciák belső rendszerként fejlesztették ki. Nemzetbiztonsági megfontolásból a százszázalékos állami tulajdonban levő Magyar Posta (MP) Rt.-t bízták meg a Tetra kiépítésével, illetve működtetésével. A posta, illetve a Magyar Fejlesztési Bank Rt. által létrehozott MP Tetra Rt. négy beszállító cégtől kért ajánlatot, a kétfordulós pályázaton az amerikai Motorola és a finn Nokia maradt versenyben. Ezek a cégek rendelkeznek világszinten a legjobb referenciákkal – mind műszakilag mind biztonság tekintetében –, több országban működik az általuk kiépített Tetra hálózat. A kormány döntését megelőzően több kísérletet végeztek, amelyek során a rendvédelmiek meggyőződhettek a rendszer hatékonyságáról és biztonságáról. A sors iróniája, hogy 2002 januárjában éppen nemzetbiztonsági indokokra hivatkozva függesztették fel a pályázatot.
A Medgyessy-kormány gyors döntést hozott a Tetráról: felszámolták az MP Tetra Rt.-t, arra hivatkozva, hogy a Tetra „testidegen” a postától, végképp elvetették a második legnagyobb állami cég részvételét.
A kormány a MeH-et bízta meg azzal a feladattal, hogy vizsgálják meg a rádiókommunikációs rendszer megvalósításának lehetőségeit és készítsenek minderről előterjesztést. Az eredeti tervek szerint januárban kellett volna döntést hoznia a Medgyessy-kabinetnek. A MeH Kormányzati Informatikai és Társadalmi Kapcsolatok Hivatala a Tetra mellett a Tetrapolt és több GSM alapú technológiát megvizsgált, beszállítóktól, illetve távközlési szolgáltatóktól kértek adatokat. Csapó György, a hivatal adatforgalmi főosztályának főtanácsosa lapunknak úgy nyilatkozott: a kormány számára elkészítették a javaslataikat, első menetben arról várható döntés, hogy kiváltja-e az EDR a jelenlegi analóg rendszereket, és minderre mikor kerül sor. Véleménye szerint – anyagi megfontolásból – alternatívaként felmerülhet a jelenlegi rendszerek továbbfejlesztése, illetve fenntartása, ez azonban csak rövid távon jelentene eredményt. Hosszú távon a legköltségesebb megoldás lenne, és kényszerűségből előbb-utóbb újból napirendre kerülne az EDR. Ebben az esetben továbbra is korszerűtlen és magas költségek mellett fenntartható rendszert vehetnének igénybe a készenléti szervek.
Amennyiben a kormány dönt az EDR megvalósításáról, határozni kell arról is, milyen mértékben vállal szerepet az állam a projektben. A hivatal által készített tanulmány öt-, hét-, illetve tízéves üzemeltetési idővel számol. Az egyik lehetséges változat szerint a hálózat kiépítésének, illetve az EDR működtetésének költségeit egy piaci alapon működő cég vállalná, az állam pedig – akárcsak a GSM alapú telefonoknál – fizetne a szolgáltatásért. Ekkor az állam teljesen kiszolgáltatott helyzetbe kerülne: egyrészt, mert a rendszer titkosságát piaci alapon nehéz biztosítani, másrészt egy nyereségorientált cég magára vállalja ugyan a költségeket – az alaphálózat kiépítését és az üzemeltetést is –, az államnak viszont szolgáltatás címén lényegesen magasabb öszszeget kellene visszafizetnie.
Az ezzel ellentétes javaslatban százszázalékos részvétel szerepel, ami a költségvetés jelenlegi helyzetében teljesen elképzelhetetlen. Köztes megoldásként több javaslatot tett a hivatal az állami szerepvállalás mértékéről. Csapó György elmondta: szakmai szemmel a legkézenfekvőbb megoldásnak ígérkezik, hogy az alaphálózatot a szolgáltató építi ki saját költségén, a közvetlen operatív feladatok ellátásához szükséges rendszer állami beruházásként valósulna meg. Ez esetben biztosítható lenne a megfelelő adatvédelem. Nem lenne azonban teljesen egyértelmű, kire milyen feladat hárul: az állami szerveknek a fejlett technológiák működtetésében, kiépítésében semmilyen tapasztalatuk nincs, így például a munkaerő képzését, illetve betanítását is egy piaci cégnek kellene elvállania.
Szakemberek az EDR hálózat kiépítését – a műszaki tartalomtól, illetve a rendelkezésre bocsátandó mobilkészülékek számától függően – 25–45 milliárd forintra teszik. Abban az esetben, ha az állam megvásárolná a szolgáltatást, ennél lényegesen többet fizetne ki – akár öt-, hét- vagy tízéves üzemeltetést figyelembe véve –, igaz, az egyszeri beruházás költségei alól mentesülne. A kormány információink szerint még márciusban döntést hoz az EDR-ről. Ezután nemzetközi pályázatot írnak ki a beszállítók, illetve a szolgáltató cégek között, kedvező esetben idén megkezdődhet a beruházás. Az EDR országos szinten egy éven belül lehetne működőképes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.