Törvénysértés Tatabányán

Bár a közoktatási törvény előírja, Tatabánya város önkormányzata már három éve intézkedési terv nélkül látja el az oktatásra vonatkozó közfeladatait. A város a felügyeleti szerveket – egészen a minisztériumig – úgy tájékoztatta, hogy az intézkedési tervet elkészítették.

Török László
2003. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden megyei jogú városnak 2000. július 31-ig el kellett készítenie intézkedési tervét arra vonatkozóan, hogy oktatási közfeladatait, fejlesztési koncepcióját, intézményhálózatát hogyan kívánja ellátni és működtetni. Tatabánya – 2000-ben és most is szocialista–szabad demokrata többségű – közgyűlése egy előterjesztés alapján határozatot is hozott a tervvel kapcsolatban, azonban végleges döntés nem született. A felügyeleti hatóságokat arról tájékoztatta a helyhatóság – egészen a minisztériumig –, hogy az intézkedési terv elkészült, bár ez mind a mai napig nem történt meg – nyilatkozta lapunknak Szentirmai Ferenc önkormányzati képviselő, a Jobblét Egyesület elnöke. A város egy évben megközelítőleg hatmilliárd forintot költ közoktatásra.
Idén februárban a Komárom-Esztergom Megyei Közigazgatási Hivatal jelezte a helyhatóságnak, hogy az törvénytelenül – intézkedési terv nélkül – működik, továbbá törvényességi észrevételeket tett az alpolgármester-választás és egy szerződéskötés miatt is.
Tatabánya jegyzője, Bene Magdolna a Magyar Nemzetnek így kommentálta az eseményeket: a közigazgatási hivatal és az önkormányzat között jogvita alakult ki ezekben az ügyekben. Hozzátette: az intézkedési tervet tárgyalta a közgyűlés, de végleges döntés nem született, mert nem készült el a város szakmai és pénzügyi ütemterve.
A közigazgatási hivatal február 19-én harminc napot adott az önkormányzatnak a törvényességi észrevételek végrehajtására. A közgyűlés elfogadta a hivatal álláspontját, de azóta sem tárgyalták az intézkedési tervet.

Sipos János, az Oktatási Minisztérium közoktatási helyettes államtitkára telefonhívásunk után „nem akart hinni a fülének”, azt hallva, hogy Tatabánya önkormányzata nem készítette el az intézkedési tervet. Mint fogalmazott, „felettébb elgondolkodtató, hogy éppen egy megyei jogú város nem tesz eleget a kötelezettségeinek”. Elmondta: az oktatási miniszter köteles kezdeményezni a közigazgatási hivatal vezetőjénél, hogy hívja fel az önkormányzatot a törvénysértés megszüntetésére. Ha ez nem hoz eredményt, az ügy jellegétől függően a hivatal vezetőjének eljárást kell indítania az Állami Számvevőszéknél vagy az Alkotmánybíróságnál, esetleg a bírósághoz kell fordulnia.
A már említettek mellett Bársony László címzetes igazgatói kinevezése miatt is törvényességi észrevételt tett a közigazgatási hivatal. Információink szerint a volt szocialista politikus alpolgármesteri kinevezéséig 1994-ben, egy évig volt a Pech Antal Bányaipari és Aknászképző Technikum és Szabó József Geológiai Szakközépiskola megbízott igazgatója. Tavaly novemberben – miután nem választották újra alpolgármesterré – Bencsik János polgármester beterjesztésére jutalomban és végkielégítésben részesült, hogy „el tudjon helyezkedni az életben”. Egy következő közgyűlésen, ugyancsak a polgármester indítványára nyolc évre visszamenőleg kinevezték a technikum jogutódjának, a Pech Antal Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium címzetes igazgatójává.
Úgy tudjuk, az igazgatónak nincs szakirányú végzettsége, csak mint címzetes igazgató tarthatja meg heti tíz kötelező óráját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.