Tavalyi éves növekedési rátája kétszereséről, az értékesítési darabszámok 48 százalékos emelkedésről számolt be a Suzuki 2003 első negyedévének zárásakor. A több mint 13 ezer eladott autó azonban magában foglalja a gyár által a márkakereskedőkhöz kiszállított, még vevőre váró járműveket is. Vélhetően ennek, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közzé- tett jelentés hagyományos statisztikai szerkezetével nem egyező adatnak tudható be, hogy a piaci összegzés kerek 26 százalékos növekedést említ.
Ugyanakkor, ha eltekintünk a speciális helyzetben levő, egyszerre gyártóként és forgalmazóként fellépő Suzuki értékesítéseitől, a növekedés ekkor is megközelíti a 20 százalékot, szemben a tavalyi év egészére vetített 16-tal. Nem csak a mi autónk ért tehát el látványos eredményeket. Kiemelkedő növekedést könyvelhetett el az élmezőnyből a ©koda, a Citroën, a Ford és a Toyota, míg az éveken át stabilan bronzérmes Volkswagen szép lassan egyre hátrább szorul a ranglistán.
Bár a Renault tartja tavaly megszerzett harmadik helyét, nem folytatódott, sőt megfordult a franciák nagy arányú erősödése.
Ennek okairól egyelőre csak találgathatunk. Egyfelől mind több versenytársa akad a márka húzómodelljének, a Thaliának. A legújabb versenyző, a lépcsős hátú Daewoo Kalos például sokat tett a GM-filiálé tavalyi fellendüléséért – a koreaiak idei megtorpanása részben a jelentős keresletet kielégíteni nem képes szállítási kapacitásnak tudható be, ám orrhosszal így is sikerült megelőzniük a Fordot. Az sem mellékes a Renault (egyébként egész Európában tapasztalható) visszaesésében, hogy a piacon immár abszolút domináns, az eladott személygépkocsik 52,3 százalékát kitevő kisautó-kategóriában szereplő Clio erényei ellenére kezd végérvényesen kiöregedni a mezőnyből. Ezt gáláns értékesítési akciókkal igyekszik feledtetni a gyár, ám konkurensei is jelentős árengedményekkel csábítottak az elmúlt három hónapban. A Citroën például lekopaszította az egyébként rendkívül jól felszerelt C3-ast, és dömpingáron kínálta a vonzó formatervű autót. Ugyancsak akciózott a leköszönő Swift – a Suzuki csaknem az egész időszakban hiteltámogatással és egyéb kedvezményekkel népszerűsítette eleve kelendő modelljeit.
A 13 éves modell utódlása immár biztosított, ám hogy a modernizált Ignis képes lesz-e megőrizni a piacvezető pozíciót, nagyban függ az árképzéstől. Lapzártakor még nem ismeretes az egyetlen, ötajtós karosszériával kínált modell vételára, ám gyanítható, hogy az megsínyli az egyliteres motor hiányát. Ideje máshogy gondolni a Suzukira – sulykolja a gyár új reklámszlogenje, és valóban úgy tűnik, hogy az esztergomiak leginkább az elmúlt évtized során kivívott, hallatlan megbízhatóságukra épülő hírnevükben bízhatnak. Az egyre több márka által kínált, kedvező részletvásárlási feltételek révén ugyanis nem kizárt, hogy a költségek helyett hamarosan Magyarországon is az új autók szolgáltatásai és abszolút értékei lehetnek a fő szempontok a vásárláskor.
***
Újautó-eladások 2002. I. negyedév–2003. I. negyedév
(személygépkocsi + terepjáró)
Márka 2002. I. piaci 2003. I. piaci előző évhez
negyedév (db) részesedés (%) negyedév részesedés (db) képest (%)
Suzuki* 8 907 23,8 13 254 28,0 148,8
Opel 4 949 13,2 5 561 11,8 112,4
Renault 3 958 10,6 3 716 7,9 93,9
Skoda 2 130 5,7 3 619 7,7 169,9
Peugeot 2 727 7,3 3 054 6,5 112,0
Volkswagen 2 720 7,3 2 832 6,0 104,1
Citroën 1 739 4,6 2 418 5,1 139,0
Daewoo 1 937 5,2 2 047 4,3 105,7
Ford 1 397 3,7 1 993 4,2 142,7
Toyota 1 310 3,5 1 824 3,9 139,2
Fiat 1 447 3,9 1 612 3,4 111,4
Seat 1 204 3,2 1 405 3,0 116,7
Nissan 645 1,7 797 1,7 123,6
Honda 401 1,1 571 1,2 142,4
Mazda 188 0,5 436 0,9 231,9
Mitsubishi 181 0,5 323 0,7 178,5
Hyundai 214 0,6 283 0,6 132,2
Volvo 338 0,9 262 0,6 77,5
Mercedes 173 0,5 240 0,5 138,7
Audi 179 0,5 239 0,5 133,5
Kia 32 0,1 202 0,4 631,3
Lada 131 0,3 117 0,2 89,3
BMW 106 0,3 101 0,2 95,3
Alfa Romeo 182 0,5 86 0,2 47,3
Saab 81 0,2 75 0,2 92,6
Rover 64 0,2 35 0,1 54,7
Chrysler 33 0,1 26 0,1 78,8
Mini 18 0,0 22 0,0 122,2
Lancia 19 0,1 20 0,0 105,3
Land Rover 39 0,1 19 0,0 48,7
Jaguar 20 0,1 18 0,0 90,0
Smart 10 0,0 16 0,0 160,0
Lexus 4 0,0 15 0,0 375,0
Subaru 14 0,0 12 0,0 85,7
Porsche 3 0,0 10 0,0 333,3
Tata – – 7 0,0 –
Összesen 37 500 100,0 47 267 100,0 126,0
*Nagykereskedelmi értékesítés Forrás: MGE

Jászsági díler bukott le a rendőrök előtt átadás közben