Felújítási munkálatokra hivatkozva a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. június 16-tól a 7,5 tonnánál nehezebb gépjárműveket kitiltotta az ötös útról. Elkerülő útszakaszként a fizetős autópálya párhuzamos nyomvonalát ajánlotta. Válaszul a fuvarozók a múlt héten többnapos demonstrációt tartottak. Megoldásként az ügyben érintett szervezetek a matricás rendszer bevezetését látnák szívesen az M5-ösön, ismert ugyanis, hogy ezt az autópályát Európa legdrágábbjai közt tartják számon. A fuvarozók nyilatkozataiból az is kiderül, hogy az egy kilométerre eső tarifa magasabb, mint a piacon érvényesíthető szállítási díj. Így aztán van is autópálya a térségben, meg nincs is.
Eközben a falvakon naponta átdübörgő mintegy ötezer kamion a régi ötös utat lassanként holdbéli tájra emlékeztető hepehupás bitumenszalaggá változtatja, a környék házait, a közművezetékeket megrongálja. Ennél még súlyosabb a kamionok egészségkárosító hatása: a dízelmotorok kipufogógáza az egyik legveszélyesebb, rendszeresen a levegőbe kerülő mérgezőanyag. Olyannyira, hogy az Egészségügyi Világszervezet nem is ad meg határértéket, mert nincs az a kis mennyiség, ami bizonyíthatóan ne lenne káros. Az autópálya hátsó udvaraként működő régi út mentén sorakozó táblák az elmúlt években drasztikusan megnőtt halálos balesetek áldozataira emlékeztetnek.
Célkeresztben a tranzitfuvarosok
Az érintett polgármesterek a megoldást sürgető kérelmeikkel 1998 óta folyamatosan bombázzák a kormányokat. Figyelemfelkeltő akcióikkal igyekezték elérni a településekre nehezedő környezeti terhelés mérséklését. A mostani intézkedést mégsem saját sikerüknek könyvelik el. Kőszegi Zoltán dabasi polgármester szerint egy ilyen döntés éppen annyi kárt okoz az önkormányzatoknak, mint amennyi hasznot hozhat. Igaz ugyan, hogy ismét elviselhetővé vált a forgalom, de a helyben működő majd száz fuvarozó lehetetlen helyzetbe került. Így hát a harag célpontjai inkább a Magyarországot tranzitútként használó külföldi kamionosok. Ők lényegében ingyen járnak a hazai utakon. 1991 óta létezik ugyan úthasználati díj, de a kétoldalú egyezmények miatt az a legtöbb fuvarra nem vonatkozik. Ha minden kamion megfizetné, évente kilencvenmilliárd forint bevételt jelentene a költségvetésnek, ezzel szemben csak kétmilliárd forint a befolyt összeg.
Gördülő országút
A forgalomnak csak a fuvarozási engedélyek szűkössége szab határt. Erre, illetve a határátkelési idő megspórolására alapozza üzleti stratégiáját a tizenegy éve hazánkban is működő Gördülő országút program. A vasúti kocsikon szállított kamionok úgynevezett kombinált fuvarozási rendszere elviekben az ötös út terheltségét is csökkenthetné. A Kiskundorozsmáról induló vonatok sűrítésére azonban nincs mód, mert a nyomott árak miatt a szállítást végző Hungarokombinak nincs meg a kellő anyagi fedezete a drága vasúti kocsik beszerzéséhez.
Konténerek kamionok helyett
– A teljes kamiont egyáltalán nem kell felpakolni a vonatra – véli Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, szerinte ugyanis a kombinált szállítást konténerekkel kell megoldani. Az M5-ös kálváriáját tágabb összefüggéseiben is ismerő környezetvédelmi aktivista szorgalmazza a fuvarozás gazdaságtalan rendszerének felülvizsgálatát. – Vasúton egységnyi árut majd tizedannyi energiaráfordítással lehet továbbítani, nem beszélve a jelentősen kisebb környezeti ártalmakról – hangoztatta a Magyar Nemzetnek. Véleményével sincs egyedül. Az Európai Unió 2001-ben elfogadott új közlekedéspolitikája is a vasúti áruszállítás fejlesztését tartja a legfontosabb feladatnak, leszögezve, hogy „fel kell hagyni a közúti fuvarozás rejtett dotációjával”. A környezetvédők adatai szerint Magyarországon a nehéz tehergépjárművek évente kétszázötvenmilliárd forintnyi kárt okoznak, melyet nem az üzemeltetők fizetnek meg, hanem az egész társadalom.
Kocsis Máté elárulta, mi lesz az újévi fogadalma + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!