Elsüllyedt atom-tengeralattjáró

Elsüllyedt egy orosz atom-tengeralattjáró szombaton a Barents-tengeren, tízfős legénységéből csak egy élte túl a biztonsági előírások megszegése miatt bekövetkezett balesetet. A katasztrófa után elvégzett mérések szerint a térségben nem tapasztalható a radioaktivitás növekedése.

Hírösszefoglaló
2003. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utolsó útjára indult szombaton hajnalban az orosz haditengerészet egyik kiszolgált K–159 típusú atommeghajtású tengeralattjárója: az északi flotta egyik kikötőjébe kellett volna befutnia, hogy ott szétszereljék. A negyvenéves, de már tizennegyedik éve nem használt tengeralattjárót viharos időben, négy pontonhoz erősítve vontatták, ám ezek közül az egyik leszakadt, s az egyensúlyát vesztett K–159 tízfőnyi legénységével együtt eltűnt a mélyben.
A BBC információi szerint a tengeralattjáró megfigyelőtornyánál szabályellenesen nyitva volt az ajtó a baleset időpontjában, így a víz villámgyorsan benyomulhatott a hajótestbe.

A legénység egyetlen tagjának még sikerült a nyitott ajtón kijutnia és a felszínre vergődnie, társainak azonban nem volt ilyen szerencséjük. A katasztrófa helyszínére siető mentőhajók és repülők két holttestet fedeztek fel a vízben, de a mentőcsapatok csaknem biztosak abban, hogy az a hét ember, akinek eddig nem sikerült a nyomára bukkanniuk, a hajóban fulladt meg.
Az ITAR-TASZSZ beszámolója szerint a szakemberek úgy vélik, még ha sikerült volna is kijutniuk a hajóból, már semmi esély nincs arra, hogy életben találják őket. A tengervíz ugyanis most olyan hideg, hogy legfeljebb tíz percig viseli el baj nélkül az emberi szervezet, lehűlése háromnegyed óra elteltével eléri a kritikus pontot.

Szergej Ivanov védelmi miniszter, aki a baleset hírére a helyszínre sietett, azt mondta: sokadszorra is bebizonyosodott, hogy az atom-tengeralattjárókra vonatkozó biztonsági előírásokat komolyan kell venni, mert a legcsekélyebb szabályszegés is ártatlan emberek halálát okozhatja. Emlékezetes, 2000 augusztusában a Barents-tengeren süllyedt el a Kurszk atom-tengeralattjáró is, amelynek 118 fős legénysége veszett oda.

A mostani baleset időpontjában olaszországi hivatalos látogatáson tartózkodó Putyin elnök szigorú vizsgálatot helyezett kilátásba, s az Interfax orosz hírügynökség értesülése szerint a katonai ügyészség a hajózási szabályok megsértése miatt már vádat is emelt a haditengerészet több tisztje ellen.

Mivel a tengeralattjáró két reaktora már tizennégy éve nem működik, az orosz szakemberek szerint a szerencsétlenség nem jelent közvetlen veszélyt a környezetre, a mérések szerint a sugárzás szintje változatlan a térségben.

Az orosz haditengerészet illetékesei bejelentették: megpróbálkoznak majd a roncs kiemelésével. Orosz katonai szakértők azonban erősen kétlik, hogy ez a kísérlet sikeres lehet, mivel Oroszország nem rendelkezik a bonyolult manőverhez szükséges eszközökkel.

Ráadásul az első híradásokkal ellentétben a K–159 nem 170, hanem 280 méteres mélységben fekszik, oldalára dőlve a tengerfenéken – adta hírül a BBC, amely arra is emlékeztetett: a Szovjetunió 1991-ben bekövetkezett összeomlása óta Oroszország 190 atom-tengeralattjáróját vonta ki a forgalomból, ám ezeknek több mint a felében még ott van a nukleáris üzemanyag.

Robbanás egy tankeren
Kigyulladt egy olajszállító hajó szombaton a Volgán, miután eddig ismeretlen okból hatalmas robbanás rázta meg a hajótestet – jelentette az Interfax orosz hírügynökség. A robbanás kioltotta a legénység egyik tagjának az életét, a tűz oltása közben pedig két tűzoltó szenvedett olyan súlyos sérüléseket, hogy kórházban kezelik őket. A Viktória nevű tartályhajó egy olajfinomító felé tartott, amikor Szamara város közelében bekövetkezett a súlyos környezetszennyezéssel is fenyegető detonáció. A tartályhajó kétezer tonnányi olajat szállított, s az olaj egy része a folyóba ömlött. A lángok a víz felszínén úszó kilométeres hosszúságú olajfoltot is elérték, s ez nehezítette a hajó megközelítését. Tegnap kora délután már sikerült elszigetelni a tűzfészket, a szállítóhajó alsó fedélzetén azonban még akkor sem sikerült megfékezni a lángokat.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.