Utolsó útjára indult szombaton hajnalban az orosz haditengerészet egyik kiszolgált K–159 típusú atommeghajtású tengeralattjárója: az északi flotta egyik kikötőjébe kellett volna befutnia, hogy ott szétszereljék. A negyvenéves, de már tizennegyedik éve nem használt tengeralattjárót viharos időben, négy pontonhoz erősítve vontatták, ám ezek közül az egyik leszakadt, s az egyensúlyát vesztett K–159 tízfőnyi legénységével együtt eltűnt a mélyben.
A BBC információi szerint a tengeralattjáró megfigyelőtornyánál szabályellenesen nyitva volt az ajtó a baleset időpontjában, így a víz villámgyorsan benyomulhatott a hajótestbe.
A legénység egyetlen tagjának még sikerült a nyitott ajtón kijutnia és a felszínre vergődnie, társainak azonban nem volt ilyen szerencséjük. A katasztrófa helyszínére siető mentőhajók és repülők két holttestet fedeztek fel a vízben, de a mentőcsapatok csaknem biztosak abban, hogy az a hét ember, akinek eddig nem sikerült a nyomára bukkanniuk, a hajóban fulladt meg.
Az ITAR-TASZSZ beszámolója szerint a szakemberek úgy vélik, még ha sikerült volna is kijutniuk a hajóból, már semmi esély nincs arra, hogy életben találják őket. A tengervíz ugyanis most olyan hideg, hogy legfeljebb tíz percig viseli el baj nélkül az emberi szervezet, lehűlése háromnegyed óra elteltével eléri a kritikus pontot.
Szergej Ivanov védelmi miniszter, aki a baleset hírére a helyszínre sietett, azt mondta: sokadszorra is bebizonyosodott, hogy az atom-tengeralattjárókra vonatkozó biztonsági előírásokat komolyan kell venni, mert a legcsekélyebb szabályszegés is ártatlan emberek halálát okozhatja. Emlékezetes, 2000 augusztusában a Barents-tengeren süllyedt el a Kurszk atom-tengeralattjáró is, amelynek 118 fős legénysége veszett oda.
A mostani baleset időpontjában olaszországi hivatalos látogatáson tartózkodó Putyin elnök szigorú vizsgálatot helyezett kilátásba, s az Interfax orosz hírügynökség értesülése szerint a katonai ügyészség a hajózási szabályok megsértése miatt már vádat is emelt a haditengerészet több tisztje ellen.
Mivel a tengeralattjáró két reaktora már tizennégy éve nem működik, az orosz szakemberek szerint a szerencsétlenség nem jelent közvetlen veszélyt a környezetre, a mérések szerint a sugárzás szintje változatlan a térségben.
Az orosz haditengerészet illetékesei bejelentették: megpróbálkoznak majd a roncs kiemelésével. Orosz katonai szakértők azonban erősen kétlik, hogy ez a kísérlet sikeres lehet, mivel Oroszország nem rendelkezik a bonyolult manőverhez szükséges eszközökkel.
Ráadásul az első híradásokkal ellentétben a K–159 nem 170, hanem 280 méteres mélységben fekszik, oldalára dőlve a tengerfenéken – adta hírül a BBC, amely arra is emlékeztetett: a Szovjetunió 1991-ben bekövetkezett összeomlása óta Oroszország 190 atom-tengeralattjáróját vonta ki a forgalomból, ám ezeknek több mint a felében még ott van a nukleáris üzemanyag.
Robbanás egy tankeren
Kigyulladt egy olajszállító hajó szombaton a Volgán, miután eddig ismeretlen okból hatalmas robbanás rázta meg a hajótestet – jelentette az Interfax orosz hírügynökség. A robbanás kioltotta a legénység egyik tagjának az életét, a tűz oltása közben pedig két tűzoltó szenvedett olyan súlyos sérüléseket, hogy kórházban kezelik őket. A Viktória nevű tartályhajó egy olajfinomító felé tartott, amikor Szamara város közelében bekövetkezett a súlyos környezetszennyezéssel is fenyegető detonáció. A tartályhajó kétezer tonnányi olajat szállított, s az olaj egy része a folyóba ömlött. A lángok a víz felszínén úszó kilométeres hosszúságú olajfoltot is elérték, s ez nehezítette a hajó megközelítését. Tegnap kora délután már sikerült elszigetelni a tűzfészket, a szállítóhajó alsó fedélzetén azonban még akkor sem sikerült megfékezni a lángokat.
Trump tárgyalást szeretne, Zelenszkij azonban feltételeket szabott















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!