Idén vége a négynapos matricának

Ebben az évben már nem vehető igénybe a négynapos autópálya-matrica, az eddigi tapasztalatokat felhasználva a gazdasági és közlekedési tárca megvizsgálja annak lehetőségét, hogy 2004-ben is kedvezményesen vehessék igénybe az autósok az állami kezelésű gyorsforgalmi hálózatot. Európa legdrágább autópályáján, az M5-ösön viszont továbbra is kétséges a matrica bevezetése.

Putsay Gábor
2003. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egybeesett a gyorsforgalmi úthálózatot használó autósok érdekeivel a kedvezményes négynapos matrica, mivel az általuk is elfogadható, úthasználattal arányos díjat fizették meg – értékelte tegnap a négynapos matrica bevezetésének tapasztalatait Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. Mint ismert, a nyári idényben június 15-től augusztus 31-ig a személygépkocsival közlekedők ezer forintért válthattak négy napig érvényes matricát az állami kezelésű autópályákon. Ebben az időszakban 1,2 millió négynapos matricát értékesített az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. A gazdasági és közlekedési tárca felmérése szerint húsz százalékkal emelkedett az autópálya-használók aránya.

A miniszter közölte: az idei tapasztalatokat használják fel arra, hogy 2004-ben milyen formában vezessék be ismét a kedvezményes autópálya-használatot. Jövő nyáron az ideihez hasonlóan mindenképpen kapható lesz négynapos matrica, az őszi–téli időszak kedvezményeiről később döntenek. Az ÁAK-nál november 15-ig dolgozzák ki a 2004-re érvényes tarifarendszert. A társaság idei bevétele a tervek szerint 14 milliárd forint lesz, az olcsóbb, négynapos matricák miatt – a megnövekedett keresletnek köszönhetően – nem várható jövedelemkiesés.

Manninger Jenő, az előző kormány közlekedési államtitkára a múlt héten bejelentette: a Fidesz Balaton-parti képviselői kezdeményezték Csillag István miniszternél, hogy a négynapos matrica értékesítését hosszabbítsák meg. Csillag a tegnapi sajtótájékoztatón közölte: örül, hogy a Fidesz felkarolta a négynapos matrica ügyét. Hozzátette: ebből is látszik, hogy ami értelmes a Fidesznél, az az SZDSZ-től jött, szeretnék támogatni továbbra is a Fidesz „megokosodását”. Véleménye szerint a volt közlekedési államtitkár vezette csoport a „későn ébredő magyarok szervezetét” alakította meg.

Az idényjellegű matrica kedvező tapasztalatai ellenére továbbra is hazánkban működik Európa legdrágább autópályája, a kormány eddigi intézkedései pedig az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya Rt. külföldi tulajdonosainak kedveztek. Legutóbb például az állam hozzájárult az AKA Rt. kedvező kamatozású hitelfelvételéhez, amivel egyben a csődtől mentették meg a társaságot. Az M5-ösön jelenleg egyetlen út több mint a négynapos matrica árának háromszorosába kerül, az AKA Rt. pedig csak arra lenne hajlandó – a bankok hozzájárulásával –, hogy az éves matricával rendelkezők kapjanak 30 százalékos kedvezményt.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.