Ismét politikai célkeresztben az MFB Rt.

A Magyar Fejlesztési Bank Rt. 2002. évi vesztesége 137 milliárd forint volt. A kormány álláspontja és a bank vezetésének tájékoztatása szerint a hiány döntően azért keletkezett, mert az Orbán-kabinet idején alapvetően nem bankszerű tevékenységet folytattak. Ugyanakkor az Orbán-kormány alatt a bankon keresztül valósították meg a legjelentősebb fejlesztéseket, amelyek jelenleg is hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez.

Putsay Gábor
2003. 08. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány álláspontja szerint a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. korábban alapvetően nem bankszerű működést folytatott, hanem politikai megrendelésre költségvetési feladatokat látott el – jelentette ki tegnap Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára az MFB Rt. 2002. évi tevékenységéről szóló beszámolót értékelve. A jelentés szerint 2002-ben a mérlegfőösszeg 508 milliárd, a mérleg szerinti hiány 137 milliárd forint volt, amelynek jelentős része a különböző befektetések miatti veszteségekből, valamint a hitelek értékvesztéséből tevődött össze. Az MFB Rt. egyebek mellett részt vett az autópálya-építésben, a Diákhitel Rt. finanszírozásában, ami a banknak jelentős hiányt okozott – mondta Gaál.
Czirják Sándor, az MFB Rt. vezérigazgatója arról szólt, hogy a pénzintézet átalakításának legfontosabb célja, hogy tevékenységét prudensen, bankszerűen végezze, indokolatlan kötelezettségvállalások ne veszélyeztessék a működést. A bank vezetése szerint a profiltól idegen feladatok felszámolása, illetve a veszteségek kompenzálása érdekében vásárolta meg az állam mintegy százmilliárd forintért a Nemzeti Autópálya Rt., az Állami Autópálya Kezelő Rt. és a Diákhitel Rt. MFB-tulajdonban levő részesedéseit, valamint hatvanmilliárd forintot biztosított az utóbbi években felhalmozott veszteségek rendezésére. Az MFB konszolidációja során az állam kétszázmilliárd forint értékű autópálya-építési hitelt vállalt át. A 2002. évi eredmények ellenére szakértők úgy vélik, hogy az MFB Rt. az előző kormány idején – a törvényi keretek betartása mellett – olyan projekteket finanszírozott, amelyek a gazdaság fejlődését segítették elő, és az ország gyarapodását szolgálták. Így például kétszáz kilométer hosszú gyorsforgalmi autóutat, hidakat építettek, ami a gazdaság és az ország számára jelentős érték. A bank 65 milliárd forintot fizetett ki a szövetkezeti üzletrészek után, ez több mint négyszázezer embert érintett. Ugyancsak az Orbán-kormány alatt kezdődött a diákhitelprogram, ami százhúszezer diák továbbtanulásához biztosított lehetőséget, ráadásul a kamatok akkor kisebbek voltak, mint jelenleg. Az MFB Rt.-nek meghatározó szerepe volt továbbá azoknak az állami cégeknek a támogatásában, amelyek anyagi segítség nélkül emberek ezreit bocsátották volna el. A Bábolna Rt. és a Dunaferr Rt. korábban az MFB Rt. garanciája mellett juthatott csak kereskedelmi bankhitelhez.
Tavaly a második fél évben – értesüléseink szerint – hetven százalékkal emelkedtek az MFB Rt. működési és adminisztrációs költségei, ami példa nélküli. Czirják Sándor lapunk kérdésére ezt azzal indokolta, hogy megnőttek a kifizetésekkel kapcsolatos költségek, és a tőkepiacról vettek fel befektetési szakembereket.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.