A cappella

Kálmán Gyöngyi
2003. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán könnyebb az óceánon túli Amerikába, mint a hon véghatárain fekvő Székelyföldre eljutni – írja Orbán Balázs. Erdély e „távoli” szegletébe látogat október 15-én kezdődő turnéján a rádió énekkara. Strausz Kálmán karnagy nyilatkozik a vendégszereplés előtt.
– A Magyar Rádió zenei együttesei közül a zenekar a legidősebb, az idén hatvan éve alapították. Mióta működik az énekkar?
– A kórussal éppen egyidősek vagyunk: ötvenhárom esztendeje. A művészeti munkát 1992 óta irányítom. Előttem időrendben karvezető volt Székely Endre, Darázs Árpád, Vásárhelyi Zoltán (aki engem is tanított a főiskolán öt éven keresztül), Vajda Cecília, Csenki Imre, Sapszon Ferenc – ő a rekorder, mert több mint huszonöt évig állt az élen, tevékenysége meghatározó szerepet töltött be az énekkar eddigi pályáján. Utána Erdei Péter következett. Rajtuk kívül nemzetközi hírű karmesterek serege dirigálta a kórust: Doráti, Ferencsik, Sacher, Masur, Gardelli, Patané, Rilling. Az énekesek soraiból ragyogó karriert befutott művészek, a zenésztársadalom jelesei nőttek ki. Több ezer hangverseny itthon és külföldön, mintegy kilencven lemez, a klasszikus kórusmuzsika egészét felölelő repertoár szerepel a krónikában.
– Hivatásos énekesekből álló kórus nem sok van az országban…
– Alig egy-kettő rajtunk kívül: az Operaház kórusa, a Nemzeti énekkar, vidéken a debreceni Kodály kórus, és volt még egy női kar Szolnokon. A rádió énekkarának a többiekétől eltérő, különleges feladata, hogy a közszolgálati médium összes műsortípusát kiszolgálja. A legjobb értelemben mondom a kiszolgálást, hiszen szinte minden műsorban közreműködünk, amelyben zene elhangzik, különös tekintettel a kortárs magyar zenére. Korábban rengeteg opera- és operettfelvétel készült a kórussal. A rádió archívumában elképesztő mennyiségben találni a felvételeiből: a teljes „a capella”-reportoárt, oratóriumirodalmat rögzítették velünk. Mások is mondják, természetesen magam is úgy tartom, hogy kulturális örökségünk zenei fachjában ez igen jelentős rész.
– Az eseménydús és dicső múlt után a jelenük is gazdag, változatos. Zenei életünk számos résztvevőjével, szólistákkal, szimfonikus zenekarokkal állnak napi kapcsolatban.
– Legtöbbször saját zenekarunkkal lépünk közönség elé. Korábban talán színesebb volt a paletta, de ma is, minden évben több koncertet adunk a MÁV-szimfonikusokkal, a Matáv-zenészekkel. A Fesztiválzenekar is állandó partnereink egyike. A Nemzeti Filharmonikusokkal nyilván kevesebb az együttműködési lehetőség, hiszen saját kórusuk van, de például a Gurre-lieder nevezetes előadásán, Kocsis Zoltán vezénylete alatt mi is szerepeltünk. Külföldi kapcsolataink közül említeni illik a német rádiókat, amelyeknél szimfonikus zenekar működik, így a frankfurtit, a hamburgit, a stuttgartit. A külországi alkalmak is gyérebbek lettek, hiszen Európában mostanság általános a recesszió. A közrádiók mindenütt kénytelenek megkurtított büdzséből kijönni. Ezért is örülünk az olyan meghívásoknak, mint amilyet télre kaptunk: a müncheni rádió zenekarával adjuk majd elő Berlioz Krisztus gyermekkora című oratóriumát a zeneszerző bicentenáriumának tiszteletére.
– Az énekkari művészek hétköznapjairól – bár sokat halljuk őket pódiumon, közvetítések során – kevesebbet tudni, például hogy a zenekari muzsikusokhoz hasonlóan kapják-e a javadalmukat.
– Szolgálatszámra kapják a fizetésüket, mint a hangszeresek; a kötelezően előírtnál rendszerint lényegesen többet teljesítenek. Nem szeretném az anyagi és szakmai elismerésünket taglalni, mindenki ismeri a helyzetet. Az sem újdonság, hogy Kodály néhai országában az utánpótlás is egyre nagyobb aggodalmat kelt.
– Sok a túlmunka?
– Hektikus a piac, nem mindennel lehet előre számolni. A koncertévad két súlypontja a fővárosban: a Budapesti Tavaszi Fesztivál és az októbertől karácsonyig terjedő időszak; ilyenkor egymást érik a rendezvények. Ínséges esztendők után végre megszaporodtak rádiós felvételeink. Ezt annak árán értük el, hogy az amúgy sem magas jövedelmű énekesek lemondtak az úgynevezett (nem túl méltányos, de mégis pluszkeresetet jelentő) Z-pénzről; ezzel egyúttal a szakmaszeretetüknek is látványos jelét adják. A koncertek száma évi tizenöt–harminc, köztük gyakorlatilag nincs ismétlő hangverseny, ami a rádió jellegéből adódik. Valamennyi fellépésünkre új műsorral rukkolunk elő. Sajnos életünkből hiányzik, hogy ugyanazokkal a darabokkal elutazhassunk vidéki városainkba. Bízom benne, hogy ebbe az irányba is lesz elmozdulás; ettől a szezontól szimfonikus zenekarunknál már bevezették a vidéki ismétléseket. A hetvenes években a péntek esti műsort vasárnapi matinékon újra hallhatta a nagyérdemű. Két koncertből ráadásul kitűnő felvételt is lehet készíteni, ami megint a hangtárat gyarapíthatná.
– Lemezfelvételre ezek szerint ritkán kerül sor?
– Amióta én vezetem az énekkart, két albumot csináltunk idehaza, az összes többit külföldön vettük fel. „Drága mulatság” a kórusok közreműködése. Különösen szép munkánk volt az a Decca-lemez, amelyiket Solti Györggyel és a Fesztiválzenekarral vettünk fel. Soltinak ez lett azután sajnos az utolsó albuma – nekünk meg a büszkeségünk, rajta a Cantata profanával és a Psalmus hungaricusszal. A felvétel több Grammy-jelölést kapott, köztük a legjobb kórushangzás és a legjobb betanítás kategóriájában. Persze nem akarunk az emlékeknél leragadni. Újabb alkalmakat keresünk, hogy azok tapasztalatát integrálhassuk a mindennapokban.
– Kiemelkedő lehetőség minden együttes életében a vendégszereplés. A zene világnapján jelentették be, hogy ismét Erdélybe utaznak.
– Tavaly Marosvásárhelyen jártunk, az ottani fesztivállal együttműködve és a kolozsvári színház operatagozatának zenekarával is adtunk koncertet. Kolozsváron Dohnányi Ernő Szegedi miséjének előadásával fergeteges sikert arattunk, amely arra ösztönzött, hogy Szegeden is előadjuk a nagy apparátusra, a dóm felszentelésének alkalmára írt művet. Ezzel azt szeretném kiemelni, hogy egy turné nagyon termékenyítő lehet. A határon túli szereplések ráadásul új színfoltot hoztak az életünkbe, hiszen Erdélyben csak az alapítás évében járt a kórus, a Felvidékre, a többi magyarok lakta régióba pedig még soha nem jutottunk el. Nem kell ecsetelni, hogy a nyolcvanas években magyar együttes könnyebben elutazhatott Itáliába, Németországba, mint a szomszédos országokba. Ilyen turné ma is sokba kerülne, és jórészt itthon kell rá megteremteni az anyagi fedezetet. Idei, székelyföldi utunk a Magyar Rádió nagyvonalú ajándéka. Az utazástól a szállásig, étkezésig és közvetítési költségekig a kiadások kilencven százalékát a rádió fedezi – folytatásaként Kondor Katalin, a rádió elnök asszonya törekvésének, hogy a zenei együttesek ne csak az éter hullámain keresztül öregbítsék a Magyar Rádió, a magyar kultúra hírnevét.
– Milyen műveket visznek itthonról – az otthoniaknak?
– A mottónk: visszavinni a feldolgozásokat a forrásokhoz. Közelebb merészkedve a Kárpátokhoz olyan darabokat mutatunk be, amelyek kedvesek a szívünknek és egyben mondanivalót is hordoznak a székelyföldieknek. Tisztában vagyunk vele, hogy a magyar zeneművek az ottaniaknak mást jelentenek, mint nekünk idehaza. Székelyudvarhelyen és Csíksomlyón összesen három „a cappella”-koncerttel állunk a közönség elé. Két műsort viszünk, melyekben zömmel klasszikus és magyar kortárs művek hangzanak el. Igyekszünk az aktualitásoknak eleget tenni: az idén nyolcvanéves, erdélyi születésű Ligeti György kórusműveit ezért visszük; Bartók Négy magyar népdal című feldolgozását pedig azért, mert az eredetijük ott született. Vajda Jánostól, Liszt Ferenctől, a mai erdélyi komponisták közül Csiky Boldizsártól is énekelünk. Nagy izgalommal várjuk az indulást, s hogy október 17-én a csíksomlyói kegytemplomból Kodály és Verdi egyházi darabjaiból összeállított hangversenyünket élőben sugározza, az érdeklődőkhöz eljuttathassa a Bartók adó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.