Baljós árnyak

2003. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc úgy viselkedik, mint akinek elment a maradék józan esze. A Fidesz-féle árnyékállamról szóló nyilatkozatainak elemzését érdemes egy kicsit meszszebbről indítani, ha úgy tetszik, történelmi összefüggésbe ágyazni.
Ha jól emlékszem, a kilencvenes évek elején az ellenzék akkori vezére, Tölgyessy Péter a tehetetlenség agresszivitásáról beszélt, amikor az MDF irányította koalíció radikálisai folyamatosan lövöldöztek a kormánytól független, a végrehajtó hatalom alkotmányos ellensúlyaként működő, az alaptörvény szerint pártoktól független intézményekre. Igaz ugyan, hogy Antall József és Göncz Árpád vitáit a szintén sokat támadott Alkotmánybíróság például a néhai miniszterelnök javára döntötte el, illetve az első szabadon választott kormány törekvéseinek az ellenséges sajtó mellett az elvben közszolgálati apparátusok is gyakran gáncsot vetettek; kétségkívül a politikai válság jele, ha egy kormány a demokratikus közélet szinte minden szereplőjével konfrontálódik.
Gyurcsány Ferenc most azzal vádolja a Fideszt, hogy a rendszer keretein belül politikai alternatívát nyújtó árnyékkormány helyett – a rendszerváltozás konszenzusát felrúgva – árnyékállam kiépítésére törekszik.

A főideológus, lobbi- és lízingfenomén sportminiszter szerint egyes, egymást támogató közszolgálati intézmények, illetve azok vezetői nem a köztársasághoz hűségesek, hanem az őket kinevező kormányt támogató politikai erőkhöz. A Fidesz „antidemokratikus” törekvése ellen, a „köztársaság” védelmében határozott fellépést sürget a politikus. Gyurcsány megállapításait nem Orbán Viktor október 23-i beszédével, hanem annak kifacsart értelmezésével próbálja igazolni.

Nagy baj, ha a köztársaság egyik felelős posztra került vezetője ilyen mértékben válik téveszmék és összeesküvés-elméletek rabjává, miután azonban megszokhattuk, hogy az elmúlt időszak történései nyomán a kormányfő(jelölt)i ambícióit veszni látó politikus gyakran a miniszterelnök helyett is szól, a nyilatkozatcsokor nem Gyurcsány Ferenc személyes problémája.
Így nem intézhető el annyival, hogy a Tel-Aviv–New York–Párizs tengely után új elemmel gazdagodott a magyar politikai folklór, a Polt–Szász– Orbán tengely rémképével. Nem nehéz kikövetkeztetni az aktuális fejlemények ismeretében, hogy a szocialista körökben sem túl népszerű miniszter az alkotmányos kötelmektől szabadulva lényegében a legfőbb ügyész és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének elmozdítására szólítja fel saját kormányát, utóbbi esetében tegnap már meg is tették az első lépést. Az üzenetet persze nyugodtan magára veheti a közrádió bizonyítatlan ügynökváddal és költségvetési megvonással szorongatott elnöke, de a kormánypártok által mostanában kevéssé piszkált Járai Zsigmond és Mádl Ferenc is.

A gyurcsányi értelmezés szerint azok az intézmények, azok a személyek, amelyek és akik bármilyen okból akadályt jelentenek egy kormányzati szándék érvényesítésekor, a Fidesz-féle árnyékállam építőkockáivá válnak, ma már nem a „nép”, hanem a „köztársaság” eltakarítandó ellenségei. A független intézmények megbélyegzésének rút példája a legfőbb ügyész soros parlamenti leszavazása. Polt Péter ugyanis tételesen cáfolta az őt interpelláló MSZP-s képviselők vádjait: az ügyészség nem éjjel hurcolta el Rejtő E. Tibort, a brókerügy egyik kulcsszereplőjét a rendőrségi fogdából, hanem fényes nappal a rendőrség tudtával és közreműködésével szállította el; a főügyész pontosan ismertette az eljárást megalapozó törvényi hátteret; az állításokkal szemben a rendőrség megkapta a kihallgatási jegyzőkönyvet. Az, hogy a koalíciós többség ezek után is leszavazta, azt jelzi: nincs esélye az érvekre érvekkel válaszoló diskurzusnak; akármit tesz és mond, a koalíció nem nyugszik, amíg Polt a helyén van. És nem az a baj vele, hogy még az Orbán-kormány idején választotta meg a parlament, és jó évtizede valóban a Fidesz képviselőjelöltje volt, hanem hogy a kormány és az MSZP számos vezetője retteg a K&H-ügy feltárásától. A félelem agressziót szül, s a kormányzás nehézségei (költségvetési vita, a gazdaság rossz állapota, bizonytalan nemzetközi kilátások stb.) okozta frusztráció nyomán sokan mintha elveszítenék a józan ítélőképességüket.

Amit Gyurcsány Ferenc az árnyékállam kiépítésének lát, az a fékek és ellensúlyok finom egyensúlyára épülő, a kormányt alkotmányos korlátok közé szorító, nyugati típusú parlamentáris demokrácia liberális (bizony, bizony) rendszerének normális működése. Amikor a köztársaság védelméről szónokol, tulajdonképpen személyes érdekeit védi, politikustársait próbálja menteni. Amikor arról beszél, hogy a legnagyobb ellenzéki párt nem akar társadalmi együttélést, a baloldaliak harci kedvét fokozva gyűlöletet próbál kelteni a rivális politikai erővel szemben.

A gúzsba kötött egykori MDF-kormány sokszor mintha valóban szűknek érezte volna a jogállami kereteket, de Antall József közjogi csatákat vívott, a radikálisok pedig a rendszerváltozás ellentmondásait, alapkérdéseit feszegették. De miféle magasztos cél, vélt igazság mozgatja Gyurcsányékat? Már láttuk, a köztársasági eszmére hivatkozó retorika kiábrándítóan kisszerű érdekeket takar.

Az úgynevezett árnyékállam felszámolása után a papíron független intézmények a kormány végrehajtó szerveivé silányulnának. A terv megvalósítására ugyan nincs sok esély, mégis érdemes tudni, hogy ezt a modellt formailag lehet majd demokratikus köztársaságnak nevezni, de a gyurcsányi respublika már csak árnyéka lenne jogállami önmagának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.