Csődközelben Budapest

Harmincszázalékos BKV-tarifa-emelést és a fővárosi önkormányzat pénzügyi összeomlását helyezte kilátásba tegnap Demszky Gábor a költségvetés tervezetének ismeretében. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes ugyanakkor úgy véli: nem emelkedhetnek 30 százalékkal a BKV tarifái.

2003. 10. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre Budapesten is elkerülhetetlenek lesznek a megszigorító intézkedések, függetlenül attól, hogy a BKV megkapja-e a Pénzügyminisztérium által ellenzett normatív állami tömegközlekedési támogatást – állítja a főpolgármester. Úgy véli: ideje lenne abbahagyni a fővárosellenes pénzügyi politikát, hiszen az önkormányzat jelenleg is a túlélésért küzd. A főváros nélkülözhetetlen hitelfelvételéhez elkerülhetetlen, hogy megőrizze gazdasági egyensúlyát, s a jövőben is helytálljon az adósminősítésen. Ehhez pedig elengedhetetlenek a drasztikus megszigorítások, amelyeket már a 2004-es költségvetésben rögzíteni kell – mondta Demszky Gábor. Ennek részeként emelkednének jövőre harminc százalékkal a BKV tarifadíjai, melynek következtében a teljes árú bérletért 6070 forintot kellene fizetni, a tanuló- és nyugdíjasbérlet pedig 2932 forintba kerülne. Mivel az utóbbihoz nyújtott állami árkiegészítés is csökken, az időseknek és a diákoknak majdnem a jelenleginek a dupláját kellene fizetni.

Nem lesz harmincszázalékos BKV-tarifa-emelés, amíg szocialista politikus lesz Budapesten – reagált Vajda Pál. A városüzemeltetésért felelős MSZP-s főpolgármester-helyettes szerint minden szakmaiságot nélkülöző presztízsvita zajlik a pénzügyminiszter és a főváros vezetői között, akik ennek keretében felelőtlenül riogatják az embereket. Reményét fejezte ki, hogy a jövő évi állami büdzsében megtalálják annak a 20,9 milliárd forintnak a forrását, ami több mint száz város tömegközlekedését javítaná. Emlékeztetett rá, hogy Mandur László, az MSZP budapesti elnöke, a párt parlamenti frakciója és a városi polgármesterek támogatásával tegnap módosító indítványt nyújtott be a tömegközlekedési normatíva érdekében.

Atkári János (SZDSZ) pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes lapunk kérdésére elmondta: a BKV részleges privatizációja azért nem lehetséges, mert már korábban is bebizonyosodott, hogy a közlekedési társaság valós gazdálkodási helyzetét ismerve nem lenne befektető, aki reálisan megtérülőnek tartana egy ilyen üzletet. Megerősítette ugyanakkor korábbi információinkat, hogy a város jövőre nevezi meg azokat az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokat, amelyeket privatizálnak majd. Atkári felvetésünkre kifejtette: a 4-es metróberuházás, az új körúti villamosok beszerzése és a 2-es metró felújítása is kérdésessé vált a költségvetés-tervezet ismeretében.

Drágább lesz a fővárosi távhő
A jövő év elején várhatóan újból emelkedik a távhőszolgáltatás díja, ugyanis a központi fűtés áfamértéke január elsejétől ismét emelkedik. Mint arról beszámoltunk, október 1-jétől 9,1 százalékkal növekedett a távfűtés díja. Az idei árváltozást azzal indokolták, hogy ennek a szolgáltatásnak már két éve nem emelték az árát, ebben közrejátszott a tavaly őszi önkormányzati választás is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.