Áldatlan állapotok a határokon

Sok esetben több órát kell várakozniuk a kamionosoknak a határokon, ami hazánk külkereskedelmét is negatívan érinti. A vámszervek egymásra mutogatnak. A fuvarozók egyesülete szerint az osztrák határon nemcsak a vámosok, hanem gyakran a szomszéd ország csendőrsége miatt is vesztegel a forgalom. A magyar vámszolgálat létszámcsökkentése miatt a helyzet januártól romolhat.

2003. 12. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kielégítő a határokon a forgalom áthaladásának biztosítása, ami a fuvarozóknak komoly hátrányt okoz – nyilatkozta lapunknak Hinfner Miklós, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára, a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület (IRU) Áruszállítási Tanácsának alelnöke. Hozzátette: a probléma gyakran érinti az Európai Unióba tartó szállítmányokat, sokszor kell indokolatlanul vesztegelni például az osztrák határokon. A főtitkár információja szerint nemcsak a vámosok, de gyakran a szomszédos ország csendőrségének lassabb munkavégzése is a probléma okozója. (Az osztrák csendőrök a schengeni határ ellenőrzése végett teljesítenek szolgálatot a magyar határon is.) Probléma például az is, hogy a hegyeshalmi, 1998-ban átadott határátkelő jelenlegi napi 3900-as kamionforgalma duplája a tervezettnek, vagyis jelentősen meghaladja az átengedőkapacitást. Ráadásul a magyar vámszervek csak bérlők, az üzemeltető az osztrák hatóság. Szakértők szerint beruházni, bővíteni az uniós csatlakozásig viszont már nem érdemes. Úgy tudjuk, gondot okoz az is, hogy a magyar régióparancsnok sok esetben nem tud kapcsolatba lépni osztrák kollégájával, s miközben a kétórás várakozás esetén idehaza létezik válságutasítás – amely meghatározza a teendőket –, a szomszédos országban vagy nincs, vagy pedig nem alkalmazzák azt.
Hinfner szerint a helyzet tovább romlik majd januártól, hiszen az uniós átszervezések miatt csökkentik a magyar vámhatóság létszámát, s így az adott feladatra a jövő év első négy hónapjában kevesebb ember áll majd rendelkezésre. Ez pedig zsúfoltságot, a várakozási idő növekedését hozza majd. Nevük elhallgatását kérő vámtisztek ezt elismerték, s hozzátették, hogy a kormányhatározatban szereplő 808 fős leépítést nem a csatlakozás napjától, hanem korábban meg kell kezdeniük, mert a bérekre már nincs meg a fedezet a testület jövő évi költségvetésében. Megkeresésünkre Bencze József vezérőrnagy, a válságkezelési munkacsoport vezetője elmondta: a majdani belső határokon szolgálatot teljesítők létszámát május elsejéig fenntartják, így a működésnek a létszám nem lehet akadálya.
Hazánk külkereskedelmének háromnegyede az unióval zajlik, döntően közúton, s leginkább Hegyeshalmon keresztül. Így rendkívül fontos lenne a helyzet rendezése mind napjainkban, mind a még kritikusabbnak tűnő jövő év első négy hónapjában.
A bécsi csendőrség illetékese lapunknak elmondta: hétköznaponként valóban gyakori a torlódás a személy- és teherforgalomban Hegyeshalomnál, noha az osztrák határőrök több sávon is ellenőrzik a buszokat, kamionokat. Egy-egy keletről, elsősorban Romániából érkező fuvar átvizsgálása órákat is igénybe vehet. Véleménye szerint a mindkét országot, illetve a tranzitutak szereplőit jogosan bosszantó határ menti forgalmi dugók megszüntetése érdekében bővíteni kell a határátkelőhelyeket. Ismeretes, hogy Ausztria ezt már kezdeményezte, így hamarosan növelik a kapacitását a Sopron–Klingenbach határátkelőhelynek, az odavezető útnak, és hasonló fejlesztés előtt áll a Heilingenkreuz–Rábafüzes átkelő is. Információnk szerint a magyar és az osztrák vámszolgálat illetékesei ma ülnek tárgyalóasztalhoz, hogy megoldják a problémát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.