Nem kielégítő a határokon a forgalom áthaladásának biztosítása, ami a fuvarozóknak komoly hátrányt okoz – nyilatkozta lapunknak Hinfner Miklós, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára, a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület (IRU) Áruszállítási Tanácsának alelnöke. Hozzátette: a probléma gyakran érinti az Európai Unióba tartó szállítmányokat, sokszor kell indokolatlanul vesztegelni például az osztrák határokon. A főtitkár információja szerint nemcsak a vámosok, de gyakran a szomszédos ország csendőrségének lassabb munkavégzése is a probléma okozója. (Az osztrák csendőrök a schengeni határ ellenőrzése végett teljesítenek szolgálatot a magyar határon is.) Probléma például az is, hogy a hegyeshalmi, 1998-ban átadott határátkelő jelenlegi napi 3900-as kamionforgalma duplája a tervezettnek, vagyis jelentősen meghaladja az átengedőkapacitást. Ráadásul a magyar vámszervek csak bérlők, az üzemeltető az osztrák hatóság. Szakértők szerint beruházni, bővíteni az uniós csatlakozásig viszont már nem érdemes. Úgy tudjuk, gondot okoz az is, hogy a magyar régióparancsnok sok esetben nem tud kapcsolatba lépni osztrák kollégájával, s miközben a kétórás várakozás esetén idehaza létezik válságutasítás – amely meghatározza a teendőket –, a szomszédos országban vagy nincs, vagy pedig nem alkalmazzák azt.
Hinfner szerint a helyzet tovább romlik majd januártól, hiszen az uniós átszervezések miatt csökkentik a magyar vámhatóság létszámát, s így az adott feladatra a jövő év első négy hónapjában kevesebb ember áll majd rendelkezésre. Ez pedig zsúfoltságot, a várakozási idő növekedését hozza majd. Nevük elhallgatását kérő vámtisztek ezt elismerték, s hozzátették, hogy a kormányhatározatban szereplő 808 fős leépítést nem a csatlakozás napjától, hanem korábban meg kell kezdeniük, mert a bérekre már nincs meg a fedezet a testület jövő évi költségvetésében. Megkeresésünkre Bencze József vezérőrnagy, a válságkezelési munkacsoport vezetője elmondta: a majdani belső határokon szolgálatot teljesítők létszámát május elsejéig fenntartják, így a működésnek a létszám nem lehet akadálya.
Hazánk külkereskedelmének háromnegyede az unióval zajlik, döntően közúton, s leginkább Hegyeshalmon keresztül. Így rendkívül fontos lenne a helyzet rendezése mind napjainkban, mind a még kritikusabbnak tűnő jövő év első négy hónapjában.
A bécsi csendőrség illetékese lapunknak elmondta: hétköznaponként valóban gyakori a torlódás a személy- és teherforgalomban Hegyeshalomnál, noha az osztrák határőrök több sávon is ellenőrzik a buszokat, kamionokat. Egy-egy keletről, elsősorban Romániából érkező fuvar átvizsgálása órákat is igénybe vehet. Véleménye szerint a mindkét országot, illetve a tranzitutak szereplőit jogosan bosszantó határ menti forgalmi dugók megszüntetése érdekében bővíteni kell a határátkelőhelyeket. Ismeretes, hogy Ausztria ezt már kezdeményezte, így hamarosan növelik a kapacitását a Sopron–Klingenbach határátkelőhelynek, az odavezető útnak, és hasonló fejlesztés előtt áll a Heilingenkreuz–Rábafüzes átkelő is. Információnk szerint a magyar és az osztrák vámszolgálat illetékesei ma ülnek tárgyalóasztalhoz, hogy megoldják a problémát.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás