Valóság és tükörkép

2003. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután összekevertük vágyainkat a valósággal, s erősen kételkedve bár, de hinni kezdtünk Medgyessy Péter ígéretének, miszerint bevonják az M5-öst – a világ legdrágább autópályáját – a matricás rendszerbe, sőt 2006-ig meg is építik Szegedig a torzóból hiányzó szakaszt, az üzemeltető AKA Rt. egy tollvonással szétfoszlatta naiv ábrándjainkat. Miközben a megalázó módon kiszipolyozott autósok – a kormány folyamatos sugallatára – kivásárlásról, díjcsökkenésről, okos kompromisszumokról álmodoztak, a cégnél bejelentették, hogy januártól öt és fél százalékkal megemelték egyébként is elképesztő áraikat. Most az lesz a helyzet, hogy egyetlen út Kiskunfélegyházától Budapestig többe kerül majd, mint egy egész hónapra szóló matrica a többi sztrádára. Ennyit tudott kiharcolni a teljesen szavahihetetlenné, hiteltelenné vált Medgyessy-féle szakértői kormány. Mielőtt azonban végleg eluralkodna rajtunk a tehetetlen düh és reménytelenség, káromkodás vagy fütyörészés közben érdemes visszatekinteni arra is, milyen kommunikáció kísérte ezt a bravúros tervteljesítést.
Történt, hogy egyszer csak tükröt vitt a Fidesz szegedi székházába Újhelyi István szocialista országgyűlési képviselő és H. Nagy László, a Fiatal Baloldal Csongrád megyei elnöke. Hírét vették ugyanis, hogy az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége aláírásokat gyűjt a sztráda mielőbbi matricásítása és továbbépítése céljából. A Werber-jugend két ifjú titánja azonnal az ellenzéki pártot sejtette az aláírásgyűjtés hátterében. Miután jól kiacsarkodták magukat, hogy „a jobboldali pártoknak nincs erkölcsi alapjuk hangzatos politikai akciókra hívni a Dél-Alföld lakosságát, valamint becsmérlő nyilatkozatokban a Medgyessy-kormányon kérni számon saját hibáikat, amikor az minden eszközzel azon dolgozik, hogy 2006-ig elérjen Szegedig az autópálya, s a matricás rendszer kibővítésével mindenki számára használhatóvá váljon”, fogták a tükröt, és kopogtattak a Fidesz ajtaján. Azt várták tőle, mint Hófehérke gonosz mostohája: mondaná meg, ki a legszebb autópályaügyben! De ezt is cseles, hálózati módszerrel kívánták kicsikarni. Nem ők faggatták hát a tükröt, hanem azt akarták, mondja a foncsorozott varázsüveg a Fidesznek, hogy a szocialisták százszor szebbek náluk. Ám úgy tűnik, a tükör észrevette a balos furmányt, amitől sajátos viszonyba került a tükrözendő valósággal.
Megjelent benne Botka László, Szeged szocialista polgármestere – aki a rossz nyelvek szerint állandóan attól retteg, hogy Újhelyi nemcsak enni akar a tányérkájából, hanem el is akarja azt venni – és a parlamentben felszólított mindenkit, hogy még véletlenül se rendelje alá önös pártpolitikai érdekeinek az M5-ös ügyét. Ebből rögtön tudni lehetett, hogy a szocialisták kampánystratégiájának szerves része a világ legdrágább sztrádája. Botka levelet is írt Csillag István miniszternek, akivel a nehéz közlekedési körülmények miatt nyilván nem tud soha személyesen beszélni. A tükör épp azt a pillanatot mutatta Újhelyinek, amint Botka levelét megírta, élvezettel végignyalta a kopertát, és „Ezt csináld utánam, Petya!” felkiáltással bedobta az önkormányzat postázandó leveleinek kosarába. Erre Újhelyi a nehéz közlekedési viszonyok ellenére elrohant a minisztériumba, de azóta sem árulja el, mit látott ott.
A werberi tükör egyik sarkában jól kivehető az a pillanat is, amikor a javunkat akaró kormány hozzájárult az AKA Rt. ötvenhárommilliárd forintos hitelének kedvezőbb feltételrendszer mellett történő átalakításához. De a fránya üveg azt is mutatja, hogy a cserébe felajánlott vállalásokból az AKA Rt. semmit nem teljesített, a megállapodást alá sem írta, így nem is lehet számon kérni rajta semmit. Aztán maga Medgyessy Péter is föltűnik a csalafinta foncsoron mint torz optikai csalódás, és éppen szigorú ultimátumot ad az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt.-nek. Ám a mesebeli tükör elhaló hangján ez inkább tartózkodó kérelemnek tűnik, miszerint mondaná már meg a koncesszió tulajdonosa, mennyit és mit is ajánljon a baloldali koalíció a világ legdrágább autópályájáért cserébe. Az óhajtott ajánlatot az utolsó pillanatban a Mikulás be is tette a miniszterelnök világjáró útjain kitaposott cipőjébe, de az olyan volt, hogy a rendkívüli felhatalmazással bíró miniszter, Csillag István szakértőinek hada azóta sem tudott rájönni, kinek a kezében is van a kormány ebben az esetben.
Horváth István, az M5 Autópálya Alapítvány – mert már ilyen is van! – kuratóriumának elnöke úgy tudja, hogy az AKA Rt. hetvenmilliárdot kér, de a már említett miniszter említett szakértői csak hatvanmilliárd forintot akarnak adni. A különbség tehát tízmilliárd forint. Ennyi hiányzik ahhoz, hogy bevonhassák az M5-öst a matricás rendszerbe, és végre elkezdődhessen az építkezés a Szeged–Kiskunfélegyháza szakaszon. A hírek szerint ennyit spórolt meg a lakáshitelezés megnyirbálásán a szociálisan rendkívül érzékeny baloldali koalíció, ám a jelek szerint inkább inkubátorokat és lélegeztetőgépeket fognak vásárolni a megtakarításból, nem a világ legdrágább autópályáját. Az önmagából kifordult görbe tükröt a hírek szerint legszívesebben összetörnék Újhelyiék. De nem lehet. A Fidesz szegedi csoportja ugyanis 2005. december 31-ig megőrzi az ajándékot. Kíváncsiak arra, ha az MSZP ígéretei ellenére 2006-ig nem ér Szegedre a sztráda, vajon bele tudnak-e majd nézni a szocialisták. Addig pedig ragasztottak rá egy matricát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.