AKA Rt.: maradhat a magyar piacon?

Szakértők szerint már minden bizonnyal megállapodott a kormány az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. tulajdonosaival – annak ellenére, hogy Gál J. Zoltán szóvivő szerdán bejelentette: Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter felhatalmazást kapott, tárgyaljon az AKA Rt. részvényeinek megvásárlásáról.

Putsay Gábor
2004. 01. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány döntésének értelmében az M5-ös autópálya március 12-től bekerül a matricás rendszerbe, ezzel egy időben kiírják a közbeszerzési pályázatot a sztráda továbbépítésére Szegedig. Szakértők szerint megállapodás nélkül nagyon kockázatos lenne a kormány számára az a bejelentés, hogy mindenképpen kivásárolják az autópályát, hiszen ez esetben a tulajdonosok feljebb vihetnék az árakat; s ami még tán ennél is lényegesebb: az AKA Rt. főrészvényesei nemcsak hogy tekintélyes bevételhez juthatnának a koncessziós jogok értékesítéséből, de ugyanúgy tovább maradhatnának a magyar piacon, mint eddig. Egyes vélemények szerint nem véletlenül fogadta el a kormány a gazdasági miniszter javaslatát, hogy az M6-os autópálya Érd–Dunaújváros közötti szakaszának építésére és üzemeltetésére koncessziós pályázatot írjanak ki még az idén.
*
Az AKA Rt. osztrák–német–francia főrészvényesei – Bau Holding AG 36,49 százalék, Bouygues TP 29,05 százalék, Colas SA 12,45 százalék – és kistulajdonosai a koncessziós jogok értékesítésével legalább hetvenmilliárd forint bevételhez juthatnak, az állam átvállalja a társaság ötvenmilliárd forint adósságát, s minden bizonnyal meghatározó szerepet kapnak az M6-os építésében és üzemeltetésében. Az AKA Rt. főtulajdonosainak érdekeltségébe tartoznak a legnagyobb hazai útépítő és alapanyag-kitermelő cégek – Strabag, Egút, Colas –, így sokak szerint nem véletlenül képezte a tárgyalások alapját az M5-ös autópálya Szeged–Kiskunfélegyháza közötti szakasza. A közhangulat miatt azonban szóba sem kerülhetett, hogy az M5-öst – ami Európa legdrágább autópályája – koncessziós formában építtesse tovább a kormány. Másrészt a közbeszerzési pályázat nem jelent garanciát, hiszen az elmúlt években versenytársak lettek a magyar tulajdonú cégek. A koncessziós beruházáshoz viszont jelentős tőkeerő és banki háttér szükséges, ilyen referenciákkal azonban az AKA Rt. jelenlegi tulajdonosai rendelkeznek, így nagy valószínűséggel ez a csoport szinte egyedüli esélyesként vehet majd részt az M6-os autópálya építésében. Az M6-ost Érd és Dunaújváros között 2006-tól matricával vehetik majd igénybe az autósok a kormány ígéretei szerint, ám mivel magántőkéből épül, a beruházási költségek is magasabbak lesznek. Bár illetékesek szerint a garanciális hitelek nem kerülnek többe, mint az útépítésekhez az állam által felvett kölcsönök, az üzemeltetés pedig az M5-öshöz hasonlóan állami hozzájárulással valósítható meg. Az M5-ös üzemeltetése a tulajdonosoknak az állami hozzájárulás miatt eddig biztos jövedelmet jelentett. Mindeközben az útdíjak miatt a forgalom nagy része elkerüli az autópályát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.