A kormány döntésének értelmében az M5-ös autópálya március 12-től bekerül a matricás rendszerbe, ezzel egy időben kiírják a közbeszerzési pályázatot a sztráda továbbépítésére Szegedig. Szakértők szerint megállapodás nélkül nagyon kockázatos lenne a kormány számára az a bejelentés, hogy mindenképpen kivásárolják az autópályát, hiszen ez esetben a tulajdonosok feljebb vihetnék az árakat; s ami még tán ennél is lényegesebb: az AKA Rt. főrészvényesei nemcsak hogy tekintélyes bevételhez juthatnának a koncessziós jogok értékesítéséből, de ugyanúgy tovább maradhatnának a magyar piacon, mint eddig. Egyes vélemények szerint nem véletlenül fogadta el a kormány a gazdasági miniszter javaslatát, hogy az M6-os autópálya Érd–Dunaújváros közötti szakaszának építésére és üzemeltetésére koncessziós pályázatot írjanak ki még az idén.
*
Az AKA Rt. osztrák–német–francia főrészvényesei – Bau Holding AG 36,49 százalék, Bouygues TP 29,05 százalék, Colas SA 12,45 százalék – és kistulajdonosai a koncessziós jogok értékesítésével legalább hetvenmilliárd forint bevételhez juthatnak, az állam átvállalja a társaság ötvenmilliárd forint adósságát, s minden bizonnyal meghatározó szerepet kapnak az M6-os építésében és üzemeltetésében. Az AKA Rt. főtulajdonosainak érdekeltségébe tartoznak a legnagyobb hazai útépítő és alapanyag-kitermelő cégek – Strabag, Egút, Colas –, így sokak szerint nem véletlenül képezte a tárgyalások alapját az M5-ös autópálya Szeged–Kiskunfélegyháza közötti szakasza. A közhangulat miatt azonban szóba sem kerülhetett, hogy az M5-öst – ami Európa legdrágább autópályája – koncessziós formában építtesse tovább a kormány. Másrészt a közbeszerzési pályázat nem jelent garanciát, hiszen az elmúlt években versenytársak lettek a magyar tulajdonú cégek. A koncessziós beruházáshoz viszont jelentős tőkeerő és banki háttér szükséges, ilyen referenciákkal azonban az AKA Rt. jelenlegi tulajdonosai rendelkeznek, így nagy valószínűséggel ez a csoport szinte egyedüli esélyesként vehet majd részt az M6-os autópálya építésében. Az M6-ost Érd és Dunaújváros között 2006-tól matricával vehetik majd igénybe az autósok a kormány ígéretei szerint, ám mivel magántőkéből épül, a beruházási költségek is magasabbak lesznek. Bár illetékesek szerint a garanciális hitelek nem kerülnek többe, mint az útépítésekhez az állam által felvett kölcsönök, az üzemeltetés pedig az M5-öshöz hasonlóan állami hozzájárulással valósítható meg. Az M5-ös üzemeltetése a tulajdonosoknak az állami hozzájárulás miatt eddig biztos jövedelmet jelentett. Mindeközben az útdíjak miatt a forgalom nagy része elkerüli az autópályát.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség