A Kopint-Datorg Rt. előrejelzései szerint idén átlagosan hét százalékkal lesznek magasabbak a közlekedésre fordított kiadásaink. A prognosztizált hétszázalékos növekedés ugyanakkor csak akkor tartható, ha a jelenleg igen gyenge dollár nem erősödik meg számottevően. A nagyvárosi tömegközlekedés megfelelő mértékű állami támogatásának hiánya miatt itt is az infláció mértékét meghaladó áremelkedések lesznek, Budapesten tizenhárom, míg vidéken hétszázalékos lesz az általános drágulás.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint idén jövedelmünk tíz százalékát fordítjuk közlekedési kiadásokra. Az állami kezelésű autópályákon (M1, M3, M7) a drágulás mértéke 5–21 százalékos. Legnagyobb mértékben a 7,5 tonna feletti járművek autópályadíjai emelkedtek, ezenkívül a kormány korábbi döntésének megfelelően a matrica áfatartalmát nem igényelhetik vissza az üzembentartók. Ennélfogva a díjnövekedés jóval, csaknem a duplájával meghaladhatja azt az értéket, amit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) rendeletben meghatározott.
A D1-es tíznapos matrica – három és fél tonna alatti gépjárműveknél – kétezer, a harmincegy napig érvényes, azaz havi 3400, az éves pedig 30 500 forintra emelkedett. A három és fél, illetve a hét és fél tonna közötti gépjárművek után megváltható tíznapos D2-es matrica 5500 forint, a havi tízezer, míg az éves 88 000 forintba kerül. A legmagasabb útdíjat, 8500 forintot, 14 500 forintot, illetve 130 000 forintot a hét és fél tonnánál nehezebb gépjárművel közlekedők fizetik. A tíznapos és havi matrica 2004. január 1-jétől december 31-ig, az éves 2004. január 1-jétől 2005. január 31-ig, tizenhárom hónapig lesz érvényes. A D1-es matricával közlekedők a négynapos úthasználatért idén április 30-ig, illetve november 1-jétől december 31-ig 970 forintot, május 1-jétől szeptember 30-ig pedig 1270 forintot fizetnek. Az M5-ös autópálya díjai 5,5 százalékkal emelkedtek, így Budapest–Kiskunfélegyháza között a személygépkocsival közlekedők egyetlen útért 3430, míg a kamionosok 10 620 forintot fizetnek.
Átlagosan tizenegy százalékkal emelkednek 2004. január 1-jétől a belföldi vasúti közlekedés személyszállítási díjai a MÁV Rt., valamint a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt. hálózatán. A helyközi autóbusz-közlekedést biztosító Volán-társaságok három százalékkal emelték tarifáikat, ám – mint ismert – legutóbb 2003 novemberében hét százalékkal növelték a viteldíjakat.
Tarolt a Fidesz Nagykőrösön, lebőgött a baloldal















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!