Ársorompók az utakon

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint idén jövedelmünk tíz százalékát fordítjuk közlekedési kiadásokra. Jelentős mértékben drágulnak az autópályadíjak, ezen felül a matricák áfáját az eddigi gyakorlattal szemben nem lehet visszaigényelni. A városi tömegközlekedés hét–tizenhárom, a vasúti személyszállítás díja tizenegy százalékkal emelkedett.

Putsay Gábor
2004. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kopint-Datorg Rt. előrejelzései szerint idén átlagosan hét százalékkal lesznek magasabbak a közlekedésre fordított kiadásaink. A prognosztizált hétszázalékos növekedés ugyanakkor csak akkor tartható, ha a jelenleg igen gyenge dollár nem erősödik meg számottevően. A nagyvárosi tömegközlekedés megfelelő mértékű állami támogatásának hiánya miatt itt is az infláció mértékét meghaladó áremelkedések lesznek, Budapesten tizenhárom, míg vidéken hétszázalékos lesz az általános drágulás.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint idén jövedelmünk tíz százalékát fordítjuk közlekedési kiadásokra. Az állami kezelésű autópályákon (M1, M3, M7) a drágulás mértéke 5–21 százalékos. Legnagyobb mértékben a 7,5 tonna feletti járművek autópályadíjai emelkedtek, ezenkívül a kormány korábbi döntésének megfelelően a matrica áfatartalmát nem igényelhetik vissza az üzembentartók. Ennélfogva a díjnövekedés jóval, csaknem a duplájával meghaladhatja azt az értéket, amit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) rendeletben meghatározott.
A D1-es tíznapos matrica – három és fél tonna alatti gépjárműveknél – kétezer, a harmincegy napig érvényes, azaz havi 3400, az éves pedig 30 500 forintra emelkedett. A három és fél, illetve a hét és fél tonna közötti gépjárművek után megváltható tíznapos D2-es matrica 5500 forint, a havi tízezer, míg az éves 88 000 forintba kerül. A legmagasabb útdíjat, 8500 forintot, 14 500 forintot, illetve 130 000 forintot a hét és fél tonnánál nehezebb gépjárművel közlekedők fizetik. A tíznapos és havi matrica 2004. január 1-jétől december 31-ig, az éves 2004. január 1-jétől 2005. január 31-ig, tizenhárom hónapig lesz érvényes. A D1-es matricával közlekedők a négynapos úthasználatért idén április 30-ig, illetve november 1-jétől december 31-ig 970 forintot, május 1-jétől szeptember 30-ig pedig 1270 forintot fizetnek. Az M5-ös autópálya díjai 5,5 százalékkal emelkedtek, így Budapest–Kiskunfélegyháza között a személygépkocsival közlekedők egyetlen útért 3430, míg a kamionosok 10 620 forintot fizetnek.
Átlagosan tizenegy százalékkal emelkednek 2004. január 1-jétől a belföldi vasúti közlekedés személyszállítási díjai a MÁV Rt., valamint a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt. hálózatán. A helyközi autóbusz-közlekedést biztosító Volán-társaságok három százalékkal emelték tarifáikat, ám – mint ismert – legutóbb 2003 novemberében hét százalékkal növelték a viteldíjakat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.