Családi pincegazdaság nagyban

A szakmának nem, a nagyközönségnek azonban minden bizonynyal meglepő lehet, hogy hazánk legnagyobb hazai családi borászata a badacsonyi borvidéken található. Az évi majdnem kilencmillió palackot előállító gazdaság tulajdonosának egyik célja, hogy elérhető áron mindenki jó minőségű borhoz jusson.

2004. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Inkább bortermelő vagyok – hárítja el magától a borász elnevezést az eredetileg közgazdász Varga Péter, a legnagyobb hazai családi pincészet tulajdonosa. A borászathoz azonban egészen korán került, már 1986-ban a legnagyobb hazai „borkombinátnál” dolgozott. Öt év elteltével azonban elhagyta a céget, két évvel később pedig megvásárolta a Badacsonyi Állami Gazdaság 5,6 hektáros üzemi területét a maga csodálatos panorámájával, szocreál épületeivel és elavult technológiájával.
Azt azonban tudta, hogy az épületeket újjá lehet építeni, a technológiát pedig le lehet cserélni; így is cselekedett. Most a badacsonyi borvidék szívében ott áll a megújult családi-borászati vállalkozás. Persze ez nem ment ilyen könnyen, a rekonstrukciós munkákat és a bővítést 1996-ban kezdték el. Ma már 8,9 millió palack bort palackoznak, míg a volt állami gazdaságnaknak csupán négyszázezer palack volt a teljesítménye.
– A célunk az volt – mondta Varga Péter –, hogy olyan borászatot hozzunk létre, amely elérhető árú borokat készít, amelyek a legjobb minőségű borokkal is felveszik a versenyt. Az eredeti szlogenünk is az volt, hogy „Minőségi borokat elérhető áron”.
Ez mára megváltozott, mert különleges minőségű borokat is előállítunk, magasabb, de az átlagfogyasztó számára megfizethető áron. Egyébként soha nem törekedtünk luxustermékek előállítására, arra viszont igen, hogy megfelelő legyen termékeink ár-érték aránya. Azt szeretnénk elérni, hogy minden családnak legyen módja minden este egy üveg jó minőségű bort az asztalra adni – tette hozzá Varga Péter.
– Én azt mondom – folytatta a bortermelő –, hogy egy normális, napi fogyasztásra szánt bor ne kerüljön többe, mint ezer forint, ehhez azonban bizonyos tömeget el kell érni az értékesítésben és a termelésben is.
Az áruházláncok térnyerésével most mindenkinek adott a lehetőség, hogy a regionális kereskedelemből kitörve országos ismertséget szerezzen – mondta Varga Péter, hozzátéve, hogy ennek ára is van, mert a nagy láncok olyan kereskedelmi kultúrát is hoztak, amely a költségeket alacsony szinten tartja, azaz nem engedték, hogy az árak szabadon növekedjenek, rákényszerítve a borászokat a gazdaságos termelésre. Ezzel egyúttal fel is készítették a borászokat az unióra, illetve az uniós kereskedelmi „magatartásra”, így ezen a területen sok meglepetés már nem érheti a szakmát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.