Hadakozás a szegedi tömegközlekedésért

Két gazdasági társaság vezetői között nyilatkozatháború folyik arról, hogy melyik cég alkalmasabb Szeged és Hódmezővásárhely buszközlekedésének ellátására. A harc azután kezdődött, hogy a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) igazgatója bejelentette: szívesen működtetnének autóbuszokat mindkét megyei jogú városban.

Bálint József
2004. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem csupán a Tisza Volán helyi üzletágának csaknem négyszáz dolgozóját lepte meg a hír. A két város polgárainak többsége is kételkedve fogadta azt. A Dózsa Gábor által irányított SZKT – amelynek tulajdonosa az önkormányzat – jelenleg ugyanis kizárólag villamosokat és trolibuszokat működtet Csongrád megye székhelyén. Szakemberek szerint ezeknek a közlekedési eszközöknek nem kifogástalan a műszaki állapotuk, az elavult járművek gyakran meghibásodnak.
Az SZKT igazgatójának ötletét azért is furcsállják a helyiek, mert a cég korábban, a település akkori szocialista többségű önkormányzatának döntése alapján adta el meglévő autóbuszait a Tisza Volánnak. Akkor az MSZP-s városatyák racionalizálásra hivatkozva indokolták a döntést, minthogy a buszok üzemeltetése ráfizetéses volt. Szeri István, a Tisza Volán vezérigazgatója is alátámasztotta ezt az állítást, mondván, hogy a helyi autóbusz-közlekedés ráfizetéses. Jelenleg cége működteti a két megyei jogú város tömegközlekedését biztosító buszokat, és a helyközi és távolsági üzletág eredményéből pótolják a veszteségeket.
Szakemberek állítják, az az elképzelés, hogy a sűrűn önkormányzati támogatásra szoruló SZKT átvenné a Tisza Volántól Szegeden és Hódmezővásárhelyen a buszközlekedést, csupán álom lehet. A Dózsa Gábor által beígért alacsony padlós, korszerű autóbuszok ára 50, a csuklósoké pedig 75 millió forintnál kezdődik. Lízingelés esetén az SZKT-nak évente egymilliárd forintot kellene fizetnie a buszokért, miközben az összes bevétele – támogatással együtt – 3,5 milliárd forint körül alakulna. Ebből kellene finanszíroznia a fenntartási és üzemeltetési költségeket, fedeznie a béreket.
A szegedi közgyűlés legutóbbi ülésén a képviselők elfogadták azt az előterjesztést, hogy az önkormányzat a jövő évre vonatkozóan a Tisza Volánnal köt szerződést a helyi buszközlekedésről. Arról, hogy kire bízzák ezt a feladatot, még nem döntöttek. Dobó László, a közgyűlés fideszes frakcióvezetője lapunknak elmondta, a Szegedi Közlekedési Társaságnak az önkormányzat a tulajdonosa, de a cég üzleti ügyeiről, terveiről az ellenzék általában a sajtóból értesül. Ezt természetesen nem tartják helyesnek, ezért kérni fogják a testülettől, hogy az említett gazdasági társaság felügyelőbizottságában olyan szakember is helyet kapjon, akit ők delegálnak.
Hódmezővásárhelyen még nem döntöttek arról, hogy kire bízzák a helyi buszközlekedést. A Tisza Volánnál valószínűnek tartják, hogy továbbra is az ő buszaik szállítják az utasokat, és a helyi önkormányzat igényeinek megfelelően fejlesztik szolgáltatásaikat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.