Kispárti esélyek EP-választás előtt

Eltérő a politológusok véleménye arról, hogy a nyári EP-választás mennyiben kedvez a parlamenti kis pártoknak. Egyesek szerint az MDF választási szereplésére rossz hatással lehetnek a párton belüli torzsalkodások, az SZDSZ-nek pedig előnyére válhat a korai kampánystart.

Tábori Gabriella
2004. 01. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jobb eséllyel indulnak a kis pártok az európai parlamenti (EP) választáson, mint a 2002-es megméretésen – vélekedett Lakner Zoltán politológus, hozzátéve: mivel az országgyűlési választásokon a kormányváltás a tét, az MDF és az SZDSZ támogatóinak egy része annak érdekében, hogy „ne vesszen el a voksa”, az erősebb indulóra, a Fideszre, illetve az MSZP-re adja szavazatát. Lakner azt valószínűsítette: az EP-választáson alacsony lesz a részvételi arány, az SZDSZ támogatói mégis nagy számban mennek el szavazni. Az MDF-ről viszont, amely hosszú idő óta most méreti meg magát először egyedül, azt is nehéz megmondani: az alacsony vagy a magas részvétel kedvez majd nekik. Lakner ésszerűnek tartja, hogy az SZDSZ korán indította el a kampányát. Amikor ugyanis áprilisban elkezdenek „dübörögni” a nagy pártok, az SZDSZ-nek és az MDF-nek már nehéz lesz hatékonyan kampányolni. Éppen ezért úgy látja: már az MDF-nek is startolnia kellett volna. Azt a fórumos magyarázatot, amely szerint arra várnak, hogy az államfő kiírja a választásokat, Lakner azzal kommentálta: savanyú a szőlő.
Lakner elmondta, a párton belüli torzsalkodásokkal is összefügghet, hogy az MDF-nek egyelőre a hangnem és a választók számára közvetített üzenet eltalálása is problémát okoz.
Giró-Szász András politológus viszont úgy véli, nem egyértelmű, hogy az EP-választás a kis pártok sikerét hozza. Azt valószínűsíti, hogy az MSZP és a Fidesz belpolitikai színtérre viszi az EP-kampányt, maga mellett mobilizálva a szavazókat. Így szerinte a részvételi arány magasabb lehet, mint általában az uniós országokban. Az SZDSZ kampánya kapcsán arra hívta fel a figyelmet: a párt rájött arra, csak akkor lehet sikeres az EP-választásokon, ha az MSZP-től és a konzervatív pártoktól való egyenlő távolságot hangsúlyozza.
*
Hangsúlyozta: az SZDSZ sikeres szerepléssel is legfeljebb egy főt juttathat az EP-be. Az MDF-ről szólva Giró-Szász úgy fogalmazott: a párton belüli hatalmi vetélkedés, a megosztottság nehezíti a konkrét feladatok, ez esetben a kampány végrehajtását. Ráadásul szerinte az SZDSZ korai kampánya is megzavarhatta az MDF-et.
Lapunk megírta, az SZDSZ még tavaly megnevezte a választási listáján szereplő első öt személyt, majd január első napjaiban megkezdte EP-kampányát. A szabad demokraták kampánya – amely egy-egy program szervezésén túl főként az elektronikus médiumokban, valamint néhány folyóiratban megjelenő hirdetésekre koncentrál majd – várhatóan 150–200 millió forintba kerül. Horn Gábor ügyvivő emlékeztetett, hogy a 2002-es országgyűlési választásokra az SZDSZ 350 millió forintot költött el. A mostani kampány költségei azért is kisebbek – magyarázta –, mert nincs szükség helyi kampányokra, szórólapozásra, és a jelöltek felkészítése sem emészt fel akkora összeget. Mivel szabály nem limitálja az EP-kampányra fordítható pártpénzek mértékét, az SZDSZ azt javasolja, a négy parlamenti párt szakértőket kérjen fel a médiában megjelenő kampányelemek költségének felmérésére. Amennyiben ebben nem alakul ki egyetértés a pártok között, az SZDSZ maga rendeli majd meg a felmérést.
Az MDF egyelőre kivár a kampány elindításával. A fórumos politikusok ezt azzal indokolják, hogy megvárják, amíg a köztársasági elnök kiírja a választást. Esetükben még azt sem tudni, ki lesz a listavezető, bár az valószínűsíthető, hogy bárkire is essen a választás, a kampány Dávid Ibolya pártelnökre épül majd. Előreláthatólag a hónap végén döntenek erről. A költségekről egyelőre nem nyilatkoznak a fórumban. Szőke László elnökségi tag ezt azzal indokolta, hogy a kampány előkészítése még nem jutott abba a fázisba, hogy a pontos összeget meg tudja határozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.