Még nincs döntés a légimarsallokról

Bár a külföldi hírügynökségek szerint Magyarország kész teljesíteni az amerikai kormány rendeletét, amely szerint fegyveres légikísérőkkel kell útnak indítani az Egyesült Államokba tartó repülőgépeket, a rendőrség szakmai álláspontja az, hogy a földön kell a biztonságot garantálni.

Szöghy Katalin
2004. 01. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai kormány rendelete alapján január elejétől a külföldi légitársaságoknak fegyveres utaskísérőt kell biztosítaniuk az Egyesült Államokba tartó járataikon, ha erre az amerikai hatóságok felkérik őket.
Nemzetközi szinten folyik az egyeztetés a légimarsallok ügyében, ám megnehezíti a tárgyalásokat az, hogy az amerikaiak nem a hatóságokhoz vagy a kormányokhoz címezték konkrét igényeit, hanem a légitársaságokhoz – közölte Hatala József rendőr vezérőrnagy, az ORFK közbiztonsági igazgatója. A szakmai szempontok pedig azt indokolják, hogy a földön kell a biztonságot megoldani, nem a levegőben – mondta a vezérőrnagy, a Malév és a rendőrség közötti egyeztetés vezetője. Hatala József nem tud olyan kormánynyilatkozatról, amely kategorikusan kijelentette volna, hogy Magyarország kész teljesíteni az amerikai kérést.
A brit Thomas Cook Airlines bejelentette: ha gépein légimarsall jelentkezik, törölni fogja járatait. Erre az álláspontra helyezkedett a South African Airways is. A portugál, a svéd, a dán és a finn légitársaságok a leghatározottabban ellenzik, hogy fegyveresek szálljanak fel repülőikre. A francia és a holland kormány szerint szükség van a légimarsallokra. A brit kormány is megígérte, hogy teljesíti az amerikaiak óhaját. A Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség véleménye az, hogy a légi- marsallok jelenléte nem növeli, hanem aláássa a biztonságot.
Légimarsallok még nem akadályoztak meg gépeltérítést, vagy más repülő elleni terrortámadást – nyilatkozta lapunknak Gorka Sebestyén biztonsági szakértő, a Fejlődő Demokrácia és Nemzetközi Biztonsági Intézet igazgatója. Közölte: a légi- marsallokat a 70-es, 80-as években honosították meg Amerikában, amikor rendszeresek voltak a gépeltérítések. A szövetségi hatósághoz tartozó rendőröket elsődlegesen arra képezték ki, hogy hatástalanítsák a gépre feljutott terroristacsoportot. Ám később professzionalizálódtak a politikai bűnözők, s az esetenként egy-két légimarsall nem tudott semmit tenni az utasok biztonsága érdekében – fűzte hozzá a szakértő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.