Sínen a főpíármester

2004. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már csak 1810-et kell aludnunk, és felülhetünk Demszky metrójára. Tegnap, csakúgy, mint 1998-ban, megint leszerződtek a metróra. A felek sem változtak: egyik oldalon Demszky örökös (demokratikusellenzéki) főpolgármester, a másikon Medgyessy örökös(helyettes)pénzügyminiszter(helyettes)miniszterelnök – magyar hangja László Csaba.

A hat évvel ezelőtti kontraktus elvérzett a bíróságon, hiszen törvénysértő volt. A szerződést pénzügyminiszterként jegyző Medgyessy Péter és az ugyancsak a nómenklatúra akoljából szalasztott Horn Gyula vezette MSZP–SZDSZ-kormányzat elmulasztotta a parlament felhatalmazását kérni a több tíz milliárd forintra rúgó kötelezettségvállalásra. Sőt a főváros, szemben más önkormányzatokkal, „különmegállapodásban” szerezhette meg az ÁPV Rt.-től a belterületi földjei ellenértékeként járó jusst. Járandóságát tehát csaknem megduplázta a nagyvonalú bankár-pénzügyminiszter, igaz, kikötötte: a pénzt csak metróépítésre költheti a főváros.

A metróberuházásért tehát hazug (ám sikeres) kommunikációs stratégia volt az Orbán-kormányra hárítani a felelősséget. Inkább törvényes keretek között kellett volna megállapodást kötnie Demszkynek a Horn-kormánnyal. Az SZDSZ főpíármestere gondos számítgatások után hatvanmilliárd forintra becsüli a kárt, amelyet a polgári kormány késlekedése – szerintünk a bíróságok által is kimondott jogtipró szerződéskötés – okozott. Nem becsülte meg ugyanakkor azt a kárt, amelyet azzal okozott, hogy annak idején nem vette komolyan, sőt elsüllyesztette a Fővárosi Közgyűlés elől azt az orosz ajánlatot, amely szerint az orosz államadósság törlesztéseként oroszországi vállalatok megépítették és elektromos berendezésekkel felszerelték volna a metróalagutakat. A főpolgármester kínos magyarázkodásra is kényszerült, amikor az orosz nagykövetség megerősítette a beruházási szándék komolyságát. A hat-hét évvel ezelőtti ajánlat megfontolása lényegesen csökkenthette volna az építés költségeit, ez azonban nem állt érdekében sem a főpolgármesternek, sem annak a szocialista holdudvari vállalkozói körnek, amely már akkor kivetette hálóját az orosz adósságdollárokra. Szakértők szerint több mint százmilliárd forintra tehető a költségvetést érintő kár, és több mint tízmilliárd forint az a szocialista nómenklatúra lovagjai zsebébe juttatott haszon, amelyet a szociálliberális kormány okozott a büdzsének az orosz ajánlat negligálásával.

Egyébként is: ha már sikerült lejtőre navigálniuk a szociálliberálisoknak a gazdaságot, akkor nemcsak a szocialista vezetésű tárcáknál illene drasztikusan meghúzni a nadrágszíjat, hanem felül kellene vizsgálni a Csillag István vezette „útépítő” minisztérium és a Budapestet még inkább eladósító metróépítés fontosságát sulykoló Főpolgármesteri Hivatal gazdálkodását, nem beszélve a Sulinet-programban a digitális fényképezőgép vásárlását darabonként hatvanezer forinttal támogató Magyar Bálint vezette „szellemi leépülést előkészítő” tárca működéséről.
Demszky szeretné, ha József Attila szavai, a fecseg a felszín, hallgat a mély fordítva érvényesülnének a metróépítés kapcsán. (Nem így lesz.) Azt is szeretné, ha elhárulna a bürokratikus akadály, vagyis gördülékenyen születnének meg a szükséges hatósági engedélyek. (Valószínűleg így lesz.) Megértjük a vigyázó tekintetét immár Brüsszelre vető főpolgármestert, hogy a lovak közé csapva szeretné elintézni most már a kétszázmilliárdos presztízsberuházást, és ollóval a kezében már az állomások felavatásáról álmodozik.

Jó, hogy épül végre metró. Még jobb lett volna, ha a finanszírozás a kézenfekvő orosz megoldással történik. A több mint 150 milliárd külföldi hitelt pedig a főváros tűzoltó megoldásért kiáltó, már-már működésképtelen felszíni közlekedésének javítására, az útburkolatok életveszélyes kátyúinak eltüntetésére, netán az aluljárókból a fedél nélküliek emberi hajlékhoz juttatására, a lepusztult fővárosi kórházak felújítására is lehetett volna fordítani.
Ugyanis mi „mind itt vagyunk a síneken”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.